Ny frågesport?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Ny frågesport?

Inläggav Lennart Berns » 19 jun 2017, 21:48

För några år sedan hade vi en frågesport här på Flyghistoriskt Forum. Den som svarade rätt på den utlagda frågan, formulerade en ny fråga, osv. Frågesporten stimulerade det flyghistoriska intresset och gav dessutom svar på många intressanta spörsmål. Tyvärr dog tråden ut, men kanske är det läge att ånyo spinna vidare på den?

Jag frågar nu: vilket flygfält, nedlagt alldeles i början på 1950-talet, var beläget mellan de anskrämliga vindsnurrorna? Det användes bl a flitigt under andra världskriget. Ledtråd: If Mountain.

Flygfält - kopia.JPG
Var låg fältet? Foto: Lennart Berns
Flygfält - kopia.JPG (95.08 KiB) Visad 25604 gånger

Den som kommer med första rätta svar, formulerar således en ny fråga.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Ny frågesport?

Inläggav Mats Averkvist » 19 jun 2017, 22:46

Hästholmen?
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Ny frågesport?

Inläggav Lennart Berns » 20 jun 2017, 06:05

Halvrätt. Men mera exakt?
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Ny frågesport?

Inläggav Lars Sundin » 20 jun 2017, 08:05

Namnet "Stora Lunds flygfält" användes också.

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4st ... gf%C3%A4lt
https://web.archive.org/web/20150813082 ... 7_Boknyhet
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stora_Lund

Talade en gång med Erik Goliath vid en långfärdsskridskotur på Dalälven och han nämnde då "något opåkallat" ett dödshaveri där.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ny frågesport?

Inläggav Lennart Berns » 20 jun 2017, 15:22

Det var rätt svar! Stora Lund användes redan på Flygkompaniets tid och var en sommarövningsplats för flyget på Malmen. Det som idag minner om fältet är en vindstrutssockel. Näraliggande Ombergs Turisthotell frekventerades ofta av flygfältets officerare. Två haverier med dödlig utgång inträffade i verksamheten vid Stora Lund. Ett uppmärksammades för att par år sedan när dykare återfann en Fokker med föraren kvar, på stort djup vid Vätternstranden. Föraren bärgades och fick en riktig begravning. Händelsen blev mycket omtalad i medierna.

Nu går frågestafettpinnen vidare!
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Ny frågesport?

Inläggav Bengt Ekbladh » 20 jun 2017, 16:57

[quote="Lennart Berns"]För några år sedan hade vi en frågesport här på Flyghistoriskt Forum. Den som svarade rätt på den utlagda frågan, formulerade en ny fråga, osv. Frågesporten stimulerade det flyghistoriska intresset och gav dessutom svar på många intressanta spörsmål. Tyvärr dog tråden ut, men kanske är det läge att ånyo spinna vidare på den?

Det Lennart menar var::
Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
search.php?keywords=liten+quiz

Vi väntar på Lars Sundins fråga.
Bengt Ekbladh
 

Re: Ny frågesport?

Inläggav Lars Sundin » 20 jun 2017, 18:22

OK, kanske jag ska föreslå en ny fråga även om jag tycker Mats var först med svaret.

Flygplantyp och plats frågas.

Bild

En ledtråd måhända: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... se-fyk.jpg

Bilderna är från juli 2005 men planen är still going strong vad jag förstått.

Man kan ju också googla på "Ärliga blå ögon" och man kanske får se vackra bilder men det ges nog inget svar på mina frågor!

Sörmland är vackert!
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ny frågesport?

Inläggav Per Svantesson » 22 jun 2017, 15:08

Hej!
Planet: https://planefinder.net/data/aircraft/D-ELTI
Platsen: Vängsö - sjöflygsanordningarna i ån.
MVH
Per
Per Svantesson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 maj 2008, 16:57

Re: Ny frågesport?

Inläggav Lars Sundin » 23 jun 2017, 19:26

Hej Per!

Helt rätt, du har nu nöjet att finna på en ny fråga!

D-ELTI är en Piper PA-12, "Piper Super Cruiser", och inte en Super Cub PA-18, som jag länge trodde fast det var ju något som inte riktigt stämde "i profil". Typen är äldre än Super Cub och har plats för två passagerare i bredd (jag vet inte hur bred den är) bakom föraren. Piper gjorde ett antal försök att få in tre eller fler personer i en högvingad stålrör-och-dukkonstruktion efter PA-12, men ingen blev så "populär" som J-3 och senare PA-18. PA-12 kommer som trea på listan över tillverkade "Cubbvariationer med sporrhjul". Om jag räknat rätt.

Jag vill minnas att D-ELTI flögs på hjul i Tyskland men att man varje sommar begav sig till Sverige för att där montera flottörer och så flyga runt.

Sjöflyg har funnits länge på Vängsö med "sjöflyghamn" i Lifsingeån (Nyckelsjöns utlopp i Klämmingen) vid fältets nordöstra hörn, se karta: http://www.osfk.se/wp-content/uploads/2 ... i_crop.jpg

Mer om Vängsö-fältet och ÖSFK på http://www.osfk.se/

SE-FYK, som skymtade på en "hjälpbild", finns numera i Tyskland, som D-ERNC och med amfibieflottörer (se underforumet för svenska civilregistreringar). "Fyken" sågs en gång i en svensk film/TV-serie "Ärliga blå ögon", regisserad av Leif Krantz, känd för Modiga Mindre Män, Kullamannen m fl TV-program. Han gillade sjöflygplan och skrev någon gång i SFT om en historisk fransk sjöflyghamn (och dito museum) Biscarrosse. Bodde granne med mig i Norra Sköndal men vi talade aldrig flyg. När jag många år senare en gång passerade hans hus skymtade jag en tavla med ett sjöflygmotiv genom fönstret. Nyfiken är man ju.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ny frågesport?

Inläggav Per Svantesson » 24 jun 2017, 14:10

Hej Lars och alla andra!

Fantastiskt att ett så kortfattat svar kunde ge en så innehållsrik replik! Man bugar och tackar!
Så till min fråga, som anknyter till ett nyligen passerat jubileum och rekord - vad är detta för sifferkombination:
106 - 974 - 6220 och 30:52 ?

Någon som slår Lars i utförlighet?
Midsomra på!
Per S
Per Svantesson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 maj 2008, 16:57

Re: Ny frågesport?

Inläggav Lars Sundin » 27 jun 2017, 18:55

Detta verkar svårt. Två av talvärdena kan jag tolka efter min hypotes om vad det handlar om men det tredje är svårt och det fjärde passar inte alls in.

Chamberlins flygning, nej knappast.. Men här en skojig liten vers av Ernst Udet, tysk spelevink (jo sådana finns) och flygare men inte lämpad som "flygmaterielverkschef".

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... v_udet.jpg

För de icke tyskkunniga: https://en.wikipedia.org/wiki/Ruth_Elder
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ny frågesport?

Inläggav Per Svantesson » 27 jun 2017, 21:26

Hej igen!
Det kanske går med lite hjälp.
Första siffran= Identitet,Andra siffran: Tankad bränslemängd, Tredje d:o: Flugen sträcka, Fjärde: Rekordtiden.
Hopp om svar,
Per S
Per Svantesson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 maj 2008, 16:57

Re: Ny frågesport?

Inläggav Lars Sundin » 28 jun 2017, 12:57

..och inte är det denna långflyning heller:

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... mach22.jpg

Pitts S-2B, SE-IRX
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ny frågesport?

Inläggav Per Svantesson » 28 jun 2017, 16:05

Hej igen!
AZM Helylle dessutom!
Mer säger jag inte denna gång!
Det är tillåtet att fler än Lars S försöker!
Per S
Per Svantesson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 maj 2008, 16:57

Re: Ny frågesport?

Inläggav Mats Averkvist » 28 jun 2017, 17:07

Flygning Bromma-Addis Abbeba 1947-05-09 till 05-10, pilot C G von Rosen?
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Ny frågesport?

Inläggav Per Svantesson » 28 jun 2017, 21:23

Hej!
Där kom det!
Identitet 106(Etiopisk) tog jag med för att komplicera - under färden var den SE-AZM.
Varsågod nästa Mats!
Per S
Per Svantesson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 maj 2008, 16:57

Re: Ny frågesport?

Inläggav Mats Averkvist » 28 jun 2017, 23:12

Vem sägs vara flygets fader och varför? (Dvs när det gäller begreppet tyngre än luft.)

Berns får inte svara... på en stund... ;-)
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Ny frågesport?

Inläggav Hans O. Sandström » 29 jun 2017, 20:20

Min gissning får bli George Cayley och hans glidflygning 1804!

Hans SFF-Småland
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Ny frågesport?

Inläggav Lars Sundin » 29 jun 2017, 23:49

Per Svantesson skrev:Hej!
Där kom det!
Identitet 106(Etiopisk) tog jag med för att komplicera - under färden var den SE-AZM.
Varsågod nästa Mats!
Per S


Här en detalj kring utprovningen av en flygradio Standard Radio tog fram och som tydligen användes av von Rosen under hans rekordflygning.

http://www.veteranklubbenalfa.se/vetera ... _03_07.htm
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ny frågesport?

Inläggav Hans O. Sandström » 01 jul 2017, 09:27

Flygvänner,

Kanske får komma med ett annat förslag än mitt första , kan ju vara brasilianaren Alberto Santos-Dumont som lär flugit före Wright Brothers sägs det.
Heavier-than-air i så fall.

Trevlig helg,
Hans SFF-F
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Ny frågesport? – Clément Ader kanske?

Inläggav Arne M » 01 jul 2017, 19:56

Hans O. Sandström skrev:Flygvänner,

Kanske får komma med ett annat förslag än mitt första , kan ju vara brasilianaren Alberto Santos-Dumont som lär flugit före Wright Brothers sägs det.
Heavier-than-air i så fall.

Trevlig helg,
Hans SFF-F


Jag tror mer på en fransman Clément Ader (2 april 1841 – 3 maj 1925)!

Citat:
He was a French inventor and engineer who was born in Muret, Haute-Garonne (a distant suburb of Toulouse), and died in Toulouse. He is remembered primarily for his pioneering work in aviation.

Ader lär ha flugit en egenkonstruerad motordriven flygmaskin Éole hela 50 meter redan i oktober 1890. Namnet Éole är efter vindens gud Aeolus i den grekiska mytologin.

Så här beskriver engelska Wikipedia det hela:
Using the studies of Louis Pierre Mouillard (1834–1897) on the flight of birds, he constructed his first flying machine in 1886, the Éole. It was a bat-like design run by a lightweight steam engine of his own invention, with 4 cylinders developing 20 horsepower (15 kW), driving a four-blade propeller. The engine weighed no more than 4 kg/kW (7 pounds per horsepower). The wings had a span of 14 m (46 ft). All-up weight was 300 kg (650 lb). On 9 October 1890 Ader attempted to fly the Éole. Aviation historians give credit to this effort as a powered take off and uncontrolled hop of approximately 50 m (160 ft) at a height of approximately 20 cm, (8 in). Ader also claimed credit for getting off the ground in the Éole.
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Ny frågesport?

Inläggav Mats Averkvist » 02 jul 2017, 17:07

Hans O. Sandström skrev:Min gissning får bli George Cayley och hans glidflygning 1804!

Hans SFF-Småland


Personen är rätt Hans, men inte pga glidflygningen utan för att han kom på att vingen skulle vara välvd för att ge maximal lyftkraft.

Din boll Hans
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Ny frågesport? – Clément Ader kanske?

Inläggav Lars Sundin » 02 jul 2017, 17:27

Arne M ksriver : "Jag tror mer på en fransman Clément Ader (2 april 1841 – 3 maj 1925)!

För mig förefaller Aders tankar inte vara särskilt rationella men det verkar ju vara så att en god europee tvingas hålla på Ader: https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/han ... en-6369665

Ader var i övrigt en framgånsrik ingenjör på andra områden

En gång hade varje nation sin Flygfader; jag minns inte vad Sovjets hjälte inom området hette.

Själv tycker jag väl Georg Cayley är ett bra namn, men även Octave Chanute hör dit och inte minst Otto Lilienthal. Om man fästa vikt vid tänkande mer än råka lyckas klara något. De två senares tankar studerades ivrigt av bröderna Wright, och det var ju Orville och Wilbur som "fick det hela att funka" tack vare sin eminente mekaniker Charlie Taylor, (Se Wikipedia), som fixade motorn åt dem. Sedan bidrog de inte så mycket, Glenn Curtiss var då mer slipad och "värdsvan" och Wilbur avled därtill tidigt.

För de som är intresserade av att läsa om hur framsteg gjordes mer än om dem som hade flax, rekommenderar jag denna text ur "Svenskt flyg och dess män". http://runeberg.org/flygman/ , speciellt avsnitten "Flygtankens utveckling" och "Från drake till flygplan". Sådant är man uppfostrad med om man har åldern inne!
Senast redigerad av Lars Sundin 02 jul 2017, 23:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ny frågesport?

Inläggav Hans O. Sandström » 02 jul 2017, 20:00

Här kommer mitt bidrag till flygfrågesporten:
En berömd flygare föddes 1888 på ön Réunion i Indiska Oceanen.
Utbildade sig till konsertpianist , men en flygdag i Reims 1909 förändrade hans liv. En kort tid testpilot hos franska Morane-Saulnier får bli lite hjälp på vägen.
Han blev berömd/ihågkommen för två saker! Vem är han och vad blev han berömd för??

Hans SFF-Småland
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Ny frågesport - Franska öppna på Roland Garros!

Inläggav Arne M » 02 jul 2017, 22:04

Hans O. Sandström skrev:Här kommer mitt bidrag till flygfrågesporten:
En berömd flygare föddes 1888 på ön Réunion i Indiska Oceanen.
Utbildade sig till konsertpianist , men en flygdag i Reims 1909 förändrade hans liv. En kort tid testpilot hos franska Morane-Saulnier får bli lite hjälp på vägen.
Han blev berömd/ihågkommen för två saker! Vem är han och vad blev han berömd för??

Hans SFF-Småland


Det torde vara den franske aviatören Roland Georges Garros som föddes på ön Réunion 1888. Han är berömd för en mängd saker som den första nonstopflygningen från Sydfrankrike över Medelhavet till Bizerte i Tunisien. Han var också känd för att tillsammans med sin mekaniker konstruera en synkad kulspruta som gjorde att man kunde skjuta genom propellern så att säga i flygstrider typ dogfights! Han försåg också propellerbladen med metallskydd som gjorde att eventuella strökulor vinklades bort utan att skada propellern. Dessvärre omkom Roland Garros när han i slutskedet av 1VK blev nedskjuten en dag före sin 30-årsdag av ett tyskt flygaress. Roland Garros namn är dessutom välkänt för alla tennisentusiaster för arenan Stade de Roland Garros i Paris där Franska öppna spelas varje år.
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Nästa

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst