Ny frågesport?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Re: Ny frågesport? -hur hör de samman?

Inläggav Lars Sundin » 12 jul 2017, 17:02

Häromdagen läste jag en bra segelflyghistorisk artikel av Thorsten Fridlizius kring en besynnerlig svensk segelflygmaskin som slutade i en majbrasa 1949 men där man även får vidare flyghistoriska utblickar. Bland annat nämns fyra olika personer och jag undrar vad som binder dem samman med någon eller några av de andra. Det besynnerliga planet berör direkt två av dem.

Personerna är Edmund Sparmann, Walter och Björn Stender samt Helli (Helmut) Lasch. Alla har anknytning till det tyskspråkiga Europa även om en var född i Sverige.

Ge en kort upplysning om var och en och även "länken" till någon eller några av andra, speciellt om vad de presterat i flygvärlden i Sverige eller i världen i övrigt.

Anekdotiska fakta uppskattas.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ny frågesport?

Inläggav Lars Sundin » 28 jul 2017, 01:01

Nu har det gått två veckor och ännu inget svar! Ingen svår fråga, man googlar en stund och hittar då pusselbitar. Svaret kan nog t o m klämmas ihop i en enda mening, fast då med väl många bisatser.

Här en artikel om en av de personer som nämns i min fråga, ingen av de övriga personer som på något sätt hade ett samband med honom nämns. Så det är just ingen ledtråd utan bara rent vetande. (Man hittar mycket på webben fast det vet väl alla nu.)

https://sok.riksarkivet.se/sbl/Presenta ... px?id=6159

Edmund Sparmann hade en son, också vid namn Edmund, som stupade 1943 "söder om Ladoga" som det stod i SvD-notisen jag fann, i Wehrmacht-tjänst.

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... nn_son.jpg
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Föregående

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst