Skånska flygflottiljen

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Skånska flygflottiljen

Inläggav DeltaDraken » 10 jun 2017, 13:01

Hej, får hoppas den här frågan "landar" rätt. Om inte får admin gärna flytta tråden till rätt ställe. På SoldF.com hittade jag en tråd där en användare påstår att "F10 skulle ha haft ett annant namn än Skånska flygflottiljen! Det var sagt att F10 skulle ha följande namn Wendes Flygflottilj F10". Google verkar dock inte ge något resultat i namnfrågan, mer än just det som skrivs på SoldF. Så skulle vilja fråga om det är någon som vet något mer gällande namnet?
DeltaDraken
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 nov 2014, 22:58

Re: Skånska flygflottiljen

Inläggav Bengt Ekbladh » 10 jun 2017, 15:50

DeltaDraken skrev:Hej, får hoppas den här frågan "landar" rätt. Om inte får admin gärna flytta tråden till rätt ställe. På SoldF.com hittade jag en tråd där en användare påstår att "F10 skulle ha haft ett annant namn än Skånska flygflottiljen! Det var sagt att F10 skulle ha följande namn Wendes Flygflottilj F10". Google verkar dock inte ge något resultat i namnfrågan, mer än just det som skrivs på SoldF. Så skulle vilja fråga om det är någon som vet något mer gällande namnet?


14/6 1940 fick flottiljen namnet "" Tionde flygflottiljen"" ....1942 blev namnet ""Skånska flygflottiljen"".

Detta inte sagt att ev. Wendes Flygflottilj varit föreslagen i namnfrågan i ett tidigt skede.
Bengt Ekbladh
 

Skånska F10 – risk för hörfel med två Wendes i Skåne

Inläggav Arne M » 11 jun 2017, 00:01

Bengt Ekbladh skrev:
DeltaDraken skrev:Hej, får hoppas den här frågan "landar" rätt. Om inte får admin gärna flytta tråden till rätt ställe. På SoldF.com hittade jag en tråd där en användare påstår att "F10 skulle ha haft ett annant namn än Skånska flygflottiljen! Det var sagt att F10 skulle ha följande namn Wendes Flygflottilj F10". Google verkar dock inte ge något resultat i namnfrågan, mer än just det som skrivs på SoldF. Så skulle vilja fråga om det är någon som vet något mer gällande namnet?


14/6 1940 fick flottiljen namnet "" Tionde flygflottiljen"" ....1942 blev namnet ""Skånska flygflottiljen"".

Detta inte sagt att ev. Wendes Flygflottilj varit föreslagen i namnfrågan i ett tidigt skede.


Med tanke på att det funnits ett Wendes Artilleriregemente, A3, först under mycket lång tid i Kristianstad (1794–1994) och sedan i Hässleholm (1994–2000) fram till regementets slutliga nedläggning vid millennieskiftet så vore det väl inte konstigt att man kan ha tänkt att namnge den nya flygflottiljen i Malmö (flottiljen låg på Bulltofta mellan 1940 och 1945) som förslagsvis just Wendes Flygflottilj. Men sannolikt har det bara stannat vid att man lekt med tanken inför starten av den tionde flygflottiljen som alltså tillkom 1940 i början av kriget för att Skåne skulle få ett eget bättre luftförsvar.

Flottiljen F10 flyttade sedan som bekant 1945 till Ängelholm där det låg fram till nedläggningen 2002. Så min uppfattning är att det verkar mindre sannolikt att F10 skulle fått namnet Wendes som ju redan var upptaget så att säga. Detta eftersom det alltså redan fanns ett artilleriregemente i Skåne med just namnet Wendes. Det kunde ju tänkas bli missuppfattningar och sammanblandningar med två Wendesförband i landskapet.
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Skånska flygflottiljen

Inläggav Lars Sundin » 11 jun 2017, 01:58

Svenskt användande av "Vendes" var väl redan på 40-talet passé. Gustav Vasa förklarade sig en gång för konung över venderna (slaviska folk i norra Tyskland och Polen; ibland förväxlade med "vandalerna") för att ge danskarna en känga eftersom de ansåg sig ha härskat över dessa områden och därtill hade en formulering i sin "maktdefinition" som kunde tolkas som att Danmark styrde över Gotland.

Detta lärde jag mig hos Dick Harrison i "Historiebloggen" som avslutar: De svenska kungarna behöll titeln i hundratals år. Formellt kallade de sig ”Sveriges, Götes och Vendes konung” (lat. Rex Sueorum, Gothorum et Vandalorum”) ända till 1973, då Carl XVI Gustaf uppsteg tronen och antog titeln ”Sveriges konung”.

Vendes har inget med just Skåne att göra som jag ser det. Att sedan skåningar ibland känner samhörighet med Danmark är naturligt och det får man väl acceptera

Tydligen har dock "Wendes flygflottilj" i ett skede föreslagits från flygvapnet: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... wendes.jpg (Klipp från Svenska Dagbladet 14 mars 1940.)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst