Moderator: Sven-Erik Jönsson
Lennart Berns skrev:Nomaliebyrån på KFF, senare FMV, hade troligen hade hand om sådana här frågor, men kruxet nu är att hitta relevant dokument. Klart är att skälet till övergången var att dåtidens ADB-system (Administrativ DataBehandling) inte klarade av gemener.
eralehm skrev:Fredins åsikt var att formatet på beteckningarna reglerades av den Typbeteckningslista som gavs ut med jämna mellanrum (minns inte av vem - sannolikt KFF) och som räknade upp alla för tillfället befintliga flygplantyper.
Lennart A skrev:eralehm skrev:Fredins åsikt var att formatet på beteckningarna reglerades av den Typbeteckningslista som gavs ut med jämna mellanrum (minns inte av vem - sannolikt KFF) och som räknade upp alla för tillfället befintliga flygplantyper.
Det var en Teknisk order från KFF som hette "Kod-, typ och versionsbeteckningar för flygplan och helikoptrar". I den som gavs ut 14.12.1965 finns redan HKP, SK och TP. Exempelvis 1972 ser det ut på samma sätt, men flygstaben fortsätter att använda skrivsättet Sk, Tp, osv, till långt senare. Råkade hitta en skrivelse från 1990 och där används fortfarande Tp. En titt i tidigare papper från KFF visar att man tidigt skrev HKP, t ex i januari 1962 förekommer i samma skrivelse både HKP och Sk, liksom RB. Ser också att just HKP och RB finns redan i januari 1961.
Lennart A
Lennart Berns skrev:Det slank bort ett r i mitt andra inlägg ovan, det skall naturligtvis vara Normaliebyrån.
I mina gamla texter, förmodligen avsedda för NE, hittade jag denna notis:
Flygvapnet införde standardiserade beteckningar på flygplan redan 1928, ett system som med vissa modifieringar fortfarande är i bruk. Beteckningen inleds med flygslagsbeteckningen J (jakt), A (attack) eller S (spaning), samt med beteckningarna SK för skolflygplan, TP för transportflygplan och HKP för helikoptrar. Sedan införandet av Viggensystemet har flygslagsbeteckningarna kunnat kombineras, t ex JAS 39. Efter mellanslag följer ordningssiffra i löpande nummer inom flygslaget (motsv). Efter ordningstalet följer versionsbokstav, utan mellanslag, t ex SK 60C.
Namngivning av flygplan, i den mån det förekommer, har huvudsakligen gjorts redan av tillverkaren, t ex Lansen, Draken, Hercules. På senare tid har det också anordnats namngivningstävlingar, vilka bland annat resulterat i namnet Gripen för JAS 39 och Korpen för signalspaningsflygplanet S 102B.
Intressant tråd som vi kan spinna vidare på ...
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst