Är detta en styrspak till jaktplan eller?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Är detta en styrspak till jaktplan eller?

Inläggav Factory » 29 maj 2017, 13:12

194675_2.jpg
194675_2.jpg (30.66 KiB) Visad 4344 gånger
194675_2.jpg
194675_2.jpg (30.66 KiB) Visad 4344 gånger
Hej och tack för insläpp i forumet! Jag har en fråga som jag skulle uppskatta hjälp med. Jag tänkte köpa en trevlig present till en vän som fyller 80 år och som varit kapten i flygvapnet. Köpte den på en auktion och ska hämta den imorgon så jag har bara dessa två bifogade bilder änn så länge. Auktionen rubricerades som "styrspak till SAAB jaktplan" och jag ropade in den för omkring 1500:- , efter jag lagt mitt bud tillkom notis om att det kanske var någon radarspak till viggen och då känns det inte riktigt lika kul då jag inte nu vet vad jag tänkt ge och jag kommer glad i hågen med vad jag tror är en styrspak som visade sig vara en dyrt köpt helt annan sak.

MVH Hans
Bilagor
194675_1.jpg
194675_1.jpg (29.52 KiB) Visad 4344 gånger
Factory
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 maj 2017, 21:14

Re: Är detta en styrspak till jaktplan eller?

Inläggav Klas Andersson » 29 maj 2017, 13:56

Hej
du har köpt en Radarspak till en Draken , se bild här https://leehamnews.com/2016/07/22/bjorn ... imulators/

om du söker "cockpit Draken " på nätet så får du fram flera bilder , även Viggen hade en spak som är mycket lik denna !!

vill du sälja/ha pengarna tillbaka så kan jag (troligen flera ! ) vara intresserade av att köpa den
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Är detta en styrspak till jaktplan eller?

Inläggav Factory » 29 maj 2017, 21:08

Tack så mycket för snabbt hjälp med klargörandet! Jag ska hämta den imorgon och återkommer troligen på forumet med en försäljning om den trots allt inte blir present till piloten.

MVH Hans
Factory
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 maj 2017, 21:14

Re: Är detta en styrspak eller? – det är tanken som räknas!

Inläggav Arne M » 29 maj 2017, 22:05

Factory skrev:Tack så mycket för snabbt hjälp med klargörandet! Jag ska hämta den imorgon och återkommer troligen på forumet med en försäljning om den trots allt inte blir present till piloten.

MVH Hans


En liten fundering apropå den aktuella spaken. Var din tanke att du ville ha en spak från en speciell flygplanstyp som du vet att din 80-årige vän har flugit? Eller vill du enbart ha en flygplansdetalj mera i allmänhet? I det senare fallet tror jag att din jubilar skulle uppskatta din gest och gilla spaken alldeles oavsett om det är en styrspak eller en radardito. Det är ju tanken bakom presenten som räknas menar jag!

PS. För en flygintresserad amatör men teknisk novisen vid spisen vore en förklaring till vad man gör med en 'radarspak'' välkommen? Jag trodde i min enfald att flygplansradarn fungerade autonomt och scannade av allt framför planet!
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron