Nödlandad Lancaster På Såternäs

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Nödlandad Lancaster På Såternäs

Inläggav Klas Andersson » 22 apr 2017, 10:46

Jag har av en kompis fått några verkliga dåliga !! scanningar av några foton som hans far tagit på F7 under kriget ,
ett flertal på Mosquitos men ochså dessa på en Lancaster ! som verkar ligga buklandad ? och har någon form av "noseart" en .....Gubbe målad ?


i boken "Nödlandning " finns en bild på vad jag tror ? är den enda Lancaster som landade på F7 ?
det var 25 April 1945 , MEN på bilden i boken så står den på hjulen och presenning runt nosen
pga ,den blivit svårt sönderskjuten av en Ju 88,(som dom sköt ned !!)

Några ideer om vilket plan detta är ?

hoppas inom en snar framtid få orginalen och göra vettiga kopior ...
skanna0057.jpg
skanna0057.jpg (186.88 KiB) Visad 6771 gånger



även fått denna dåliga scanning som jag inte blir klok på , något vrak-buklandat ?
vad ser man ? tycker mig se fenorna/sidorodren på en Lancaster ... men stämmer inte med kroppen ?
vekar vara en rund pejlantenn på planet ??
skanna0054.jpg
skanna0054.jpg (141.44 KiB) Visad 6771 gånger
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Nödlandad Lancaster På Såternäs

Inläggav Martin Hellberg » 22 apr 2017, 19:45

Hej Klas!

Den nedre bilden tycker jag ser ut som en rundslagen svensk B 17.
De utfällda landställen med de karaktäristiska "byxorna" syns och man ser propellern ligga avslagen på marken invid flygplanets nos där en person står.

Martin Hellberg, Backamo
Martin Hellberg
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

Re: Nödlandad Lancaster På Såternäs

Inläggav Martin Hellberg » 22 apr 2017, 20:11

Hej igen Klas!

Jag sökte på "Såtenäs" och "Lancaster" och hittade nedanstående sida.
Där ser du vad som måste vara samma flygplan.
http://www.aircrewremembered.com/cox-arthur-dso.html
Vad det gäller om flygplanet är buklandat eller ej är väl inte helt enkelt att se på din bild. Men det där flygplanet uppges först ha reparerats i Sverige för att senare skrotas. Ogjort arbete kan tyckas. Men tydligen så tillverkades en temporär noskupol och kan det inte vara den som ses på din bild. Den kan för övrigt även ses i boken "Brittiska nödlandare 1940-1945" som du tydligen har. Men för att återgår till frågan om ifall flygplanet är buklandat skulle jag kunna tänka mig det är möjligt att bilden luras lite och att flygplanet kanske inte ligger på buken men att man ser för lite av det och ur en sådan vinkel att man uppfattar det som att det ligger på buken. Men jag kan också tänka mig att flygplanet faktiskt ligger på buken men att det i så fall gör det för att bilden är tagen i samband med skrotningen som både i ovan nämnda bok och på den sida jag länkar till sägs skett 23:e augusti 1946. Notera att det ser ut som att beväpningen på din bild ser ut att ha avlägsnats men att beväpningen finns kvar åtminstone på den ena av bilderna i boken.

Martin Hellberg, Backamo
Martin Hellberg
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

Re: Nödlandad Lancaster På Såternäs

Inläggav Lars Sundin » 22 apr 2017, 20:15

Martin Hellbergs inlägg får mig att titta i AHR:s B 17-bok. Det kan handla om ett haveri med B 17C nr 17211 den 2 augusti 1947. Punktering på vänster hjul vid starten. Efter fullföljd bombövning landades, ev. girtendens skulle pareras med höger broms. Planet kapotterade dock plötsligt efter 100 meters rullning. Besättningen undkom oskadad men planet betraktades som totalhavererat (det var ju 1947 och en B 17C...)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Nödlandad Lancaster På Såternäs

Inläggav Klas Andersson » 22 apr 2017, 20:22

Tack för info !
jovisst är det en rundslagen B17 ,det ser ju jag ochså nu ! :oops:

nån ide om vad "noseart" gubben skall föreställa ?
ingen pinuppa precis !!
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Nödlandad Lancaster På Såternäs

Inläggav Martin Hellberg » 22 apr 2017, 21:15

Man ser nosen på länken jag bifogade tidigare.
Jag tycker det ser ut som en lite grabb.
Martin
Martin Hellberg
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

Re: Nödlandad Lancaster På Såternäs

Inläggav Lars Sundin » 22 apr 2017, 21:41

Martin Hellberg skrev:Man ser nosen på länken jag bifogade tidigare.
Jag tycker det ser ut som en lite grabb.
Martin


Jag kom spontant att tänka på en seriefigur (den välvda pannan och den knubbiga bålen, benen och skorna), en ganska liten pojke, som jag minns som "Hasse" från Stockholms-Tidningen (var det väl). Det amerikanska originalet hette "Henry" och så hette han nog också när han publicerades en kort tid i England strax före kriget.

https://www.pinterest.se/pin/273171533619961822/
https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Hasse

Lancastern tillhörde en skvadron som var australiensisk, jag har inte kollat närmare besättningsmännens namn e d. Sägs ha varit den sista Lancastern som förlorades under kriget.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron