Aviation Week & Space Technology

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Aviation Week & Space Technology

Inläggav Lennart Berns » 12 apr 2017, 11:15

SFF arkiv avser att avhända sig sin samling av amerikanska flygtidskriften Aviation Week & Space Technology från 1952 fram till 1998 samt ytterligare två årgångar på 2000-talet. Vi bortskänker dem mot avhämtning i vårt arkiv på Östermalmsgatan 87 i Stockholm. Alternativet är återvinning. Kontakta arkiv@flyghistoria.org.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Aviation Week & Space Technology

Inläggav Lennart Berns » 13 maj 2017, 09:47

Nu ryker nog snart tidskrifterna om ingen vill ha dem ...
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Aviation Week & Space Technology

Inläggav Lars Sundin » 13 maj 2017, 13:13

Sådan är tidens gång Lennart, det finns så mycket förgänglighet Man (både individer och föreningar) orkar inte spara allting. Här ett personligt minne som kanske platsar:

Läste AWST-tidskriften på jobbet på 60-talet då jag sysslade med radiohjälpmedel åt den civila luftfarten (något som vi i televerket skötte åt Lfv). Innan tidningen fick "Space" i titeln.

För några år sedan hade en vän och SFF-medlem på Post och Telestyrelsen sett till att åtskilliga årgångar bevarats av brittiska "Flight" som cirkulerat på myndigheten (som till en del tidigare varit en del av Televerket f ö) och ville skänka dem till SFF. Eftersom han inte hade någon bil, bad han mig att hämta tidningarna från PTS kontor som då låg mitt i smeten nära Stureplan (Sturegatan). Det var många kassar jag lassade in i min bil men jag var ung och frisk då (och SFF-medlem). Tog hem kassarna till klädkammaren. När jag sedan åkte in till staden med bil och parkerade på Valhallavägen (ljuva tider, före trängselskattens tid) när jag skulle på SFF-möte, tog jag med mig en eller två kassar och lämnade till stockholmsavdelningens Bernt Olsson, som fick "nöjet" att släpa dem vidare.

Det blev så en kasse kvar som stod i många år i min klädkammare men helt nyligen slängde jag det mesta i den, sparade bara ca 5 centimeter tidskriftstrave. Det fick räcka. Flight är ju i alla fall en viktig symbol för mig.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron