av Lennart A » 13 mar 2017, 17:40
Det här är en del av hans historia, men det finns mer:
Åren 1910-12 korresponderade Karl Gustaf Meister i Göteborg flitigt med Svenska Aeronautiska Sällskapet för att berätta om sitt flygplansprojekt och få reda på om hans beräkningar var ”i det närmaste rätt”. I september 1912 skickade han in ritningar på flygplanet Örnen. De var daterade i juli 1912 och visade tre varianter: Örnen A, ett biplan, Örnen B, som hade fyra vingar, samt Örnen C, som hade ett stort antal vingar placerade snett ovanför varandra! Örnen A, försedd med en 35-40 hk motor tillverkad av maskinist Berndtsson, monterades i maj-juni 1912 i en provisorisk verkstad på idrottsplatsen i Göteborg. Flygplanet skulle provas i juli av Oscar Gustavsson, men flög med all sannolikhet inte.
I december 1912 skrev Meister till SAS: ”Besvärar åter med mitt projet (sic!) å ’bipl’ och är det föregående kasserbart samt tänker nu snarast och innan tvenne mån. vara klar med profflygn. av en ny.” Medföljande ritningar daterade i oktober uppvisade en del förändringar i konstruktionen. Detta plan belv troligen aldrig klart, men i augusti 1914 erbjöd Meister sitt flygplan till flygkompaniet, som dock avböjde. Den 28 juli 1916 fick Meister tillstånd för provflygning med ett, enligt uppgift nykonstruerat flygplan på Kvibergsfältet. Flygplanet kallas på den ritning som bifogades ansökan om flygtillstånd för Örnen och det handlar sannolikt om samma maskin som 1914.
Lennart A