ICA Maxi Pembroke

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

ICA Maxi Pembroke

Inläggav Lennart Berns » 25 feb 2017, 09:11

Är det någon som känner till vad som hänt eller händer med den Tp 83 Pembroke som hängde i taket till ICA Maxi Eurostop, nu efter varuhallens nedläggning? Det talades om att den skulle komplettera vandrarhemmets Jumbo Stay Boeing 747, men härav blev tydligen intet. Flygplanet anskaffades på sin tid till ICA Maxi från Zimmermanska skolan i Västerås. Sista anhalt i Flygvapnet var Kungl. Jämtlands flygflottilj, F 4. För att få plats med Pembroken i ICA Maxi, var man tvungen att såga av vänster vinge. Från början gick det att gå ombord på flygplanet via en trappa, men den möjligheten försvann efter en tid. Förarplatsen var komplett och avskärmad med plexiglas.

Maxi Pembroke.JPG
Tp 83 Pembroke "Sir Rabalder" i ICA Maxi Eurostop invid Arlanda. Foto L Berns
Maxi Pembroke.JPG (69.26 KiB) Visad 9969 gånger
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: ICA Maxi Pembroke

Inläggav Per Björkqvist » 25 feb 2017, 15:10

Jag hörde ryktesvägen att den skulle till något som hette "Barnens ö"..men var det ligger vet jag inte.
Den skrotas ju i alla fall inte då,men det låter å andra sidan inte direkt musealt dit den kommer!
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: ICA Maxi Pembroke

Inläggav Lennart Berns » 25 feb 2017, 19:10

Kanske inte är så dumt med ett "klätterflygplan" för barnen på sommarkolonin Barnens Ö, som ligger på Väddö. "Klätterflygplan" har ju alltid utövar en lockelse för de yngre, tänker bl a på Flygvapenmuseums J 35 utanför gamla entrén en gång i tiden, samt den B 17 som stod utanför ämbetsbyggnaden Tre Vapen på Gärdet för många år sedan. Det kanske funnits flera "klätterflygplan"?
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: ICA Maxi Pembroke

Inläggav Erling Norberg » 25 feb 2017, 20:35

Jag har varit i kontakt med den som skulle placera flygplanet på Barnens ö ute i Roslagen.
Räknar med att få någon återkoppling när det blir dags för invigning.

Kul med klätterflygplan. Jag har förgäves försökt få fram mer information om de två SK 14 som
stod i Eskilstuna 1948 -1950. Jag har sett foton i Eskilstuna-Kuriren och pratat med
en man som lekt i flygplanen, men det verkar inte finnas något kvar i kommunens arkiv.
Jag skulle gärna vilja veta vem som beslutade om inköp och vilket år flygplanen skrotades.

Det var nr 14054 och 14055, avförda 1948-09-20. De var placerade vid Linneakollonien vid nuvarande Rekarneskolan och
Vasaparken vid Carlavägen i Eskilstuna.
Erling Norberg
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 24 okt 2009, 12:21
Ort: Eskilstuna

Re: ICA Maxi Pembroke

Inläggav Lennart Berns » 26 feb 2017, 13:22

Här är en något modernare variant av "klätterflygplan", uppställt till barnens förnöjelse på flygplatsen i Nürnberg. Åtminstone fanns det där för några år sedan.

Klätterflygplan.JPG
"Klätterflygplan" i lite modernare tappning. Foto L Berns
Klätterflygplan.JPG (85.65 KiB) Visad 9773 gånger
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: ICA Maxi Pembroke

Inläggav Klas Andersson » 27 feb 2017, 14:52

Strax före Jul så blev jag uppringd av VDn för Stiftelsen BARNENS Ö,
Han hade hittat mitt namn i samband med inläggen om Pembroken som fanns i Skövde

Stiftelsen var nämligen erbjuden planet på ICA gratis ! men det skulle bort direkt !!
och han sökte nu info om hur man monterade av vingarna !
jag gav lite tipps på tänkbara personer som kunde veta ,bla Västerås museum ="Sir Percy"

Jag sparade telefonnumret ! och ringde idag upp för att höra hur det gått ,
Och jodå ! planet finns nu på Väddö och skall vara uppmonterat innan Maj ,
nedmonteringen ombesörjdes av nån firma ICA anlitade ,
Motorerna saknas=fejkad upphängning av propellrarna
OCH Landningsställen är borta ! så han söker Landningställ ! (Pelle Björkqist ? sparade inte du sånt från vraket på F4 ? )

Cockpit är fortfarande komplett !! men kommer att igen stängas av med en plexiglasskiva .
För den här VDn har personligt Teknik och flygintresse !
så avsikten är att man skall försöka bevara planet och inte låta det "slaktas " av barnen !!


Men nu uppstod en ny fråga ! Han sökte info i Västerås för att komma i kontakt med ägaren till "Sir Percy "
men den är tydligen inte kvar där ?? vad har hänt med den ?
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: ICA Maxi Pembroke

Inläggav Henrik Bergman » 02 mar 2017, 18:59

Sir Percy "
men den är tydligen inte kvar där ?? vad har hänt med den ?


Det stämmer.. Den är skrotad någon gång hösten 2016 :-(


/Henrik
Användarvisningsbild
Henrik Bergman
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Re: ICA Maxi Pembroke

Inläggav Per Björkqvist » 02 mar 2017, 21:25

Det finns ett komplett huvudställ uppe på Flyg och lottamuseet som kommer från en Tp 83 på F 4 brandövningsplats.
Jag gjorde ju i ordning själva motorgondolen från den maskinen,vände den upp och ner, och monterade Meteormotorn framför i stället för Alvisen :D
Då blev det som en sittbrunn i landställsrummet som man kunde köra motorn ifrån.
De kan testa att skicka ett mail till Thomas Welander,ordförande i SFF J/H och ställa frågan i alla fall,man vet aldrig,frågan är fri!
Han har thomas.welander@telia.com
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: ICA Maxi Pembroke

Inläggav Martin Hellberg » 03 mar 2017, 02:09

Hej!

Hur är det med det som kan finnas kvar efter 83016?
Det var en tråd uppe på forumet härom året. En person köpte visst ena vingen där stället enligt bilder fanns kvar.

Se mer här:
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 118&t=9784

Martin Hellberg, Backamo
Martin Hellberg
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron