SE-APO

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE-APO

Inläggav arne wallen » 26 mar 2008, 20:02

Hej
Är ny här på forumet, visserligen "tjyvläst" det gamla en tid, äger en Ranger 440 motor vilken suttit i tiden på ovannämda flygplan, en Grumman Vidgeon.
Planet kom till Sverige 1949 och ägdes av Svenska Dagbladet, såldes 27.06 1958 till Finland.
Undrar nu har nån bilder eller annan historia om planets Sverige tid.
mvh.aw
ägare till en Ranger 440
arne wallen
 
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
Ort: finland,Sibbo

Inläggav Fredric Lagerquist » 26 mar 2008, 20:31

Hej Arne,

Lite om denna kärra:

Grumman G-44 Widgeon c/n 1367 tillv.år 1944

Ex Bu.37737 (USN J2F-2), FP464 (RN Goosling Mk.II)
46-04-06 Reg som SE-APO på AB Aero Service, Stockholm
47-10-10 Ostermans Aero AB, Stockholm (namnändring)
49-05-17 Dagens Nyheters AB, Stockholm (reportageplan "Apollo")
58-xx-xx felmålad OH-GVA
58-07-16 Avreg som sålt till Finland
58-07-17 Reg som OH-GWA på A Tirkkonen, Tampere
63-03-20 samme ägare, men op L Hellberg, Helsingfors
65-10-02 Oy Takuuvalmiste AB, Helsingfors
68-06-28 haveri och förstörd av brand Malmi
68-11-11 OH-GWA avreg

Källor:

L E Lundin SE-A-register
T Mäkinen & E Ritaranta Finnish Civil Aircraft 1926-2000
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav arne wallen » 26 mar 2008, 20:47

tack Fredric
Takuuvalmiste och Hellberg var samma person/firma.Hellberg samt hans blivande svärson avled i olyckan.
Planet var det enda av den typen i Finland, underligt nog med träpropeller då planen utrustades med metalpropeller för Navy bruk.
Har några gamla tidningsbilder av planet i Finland men saknar Sverige naturligtvis även USA.
aw
ägare till en Ranger 440
arne wallen
 
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
Ort: finland,Sibbo

Foton på SE-APO

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 26 mar 2008, 22:48

I SFF fotoarkiv har vi ett mindre antal foton på SE-APO, bl.a. nedanstående.

/Sven-Erik Jönsson

Bild
SE-APO, Grumman G-44 Widgeon på Bromma. Foto: Berrek

Bild
SE-APO på Norrköpinsfältet här med Dagens Nyheter logotype. Se även nedan bild som också är tagen på Norrköpingsfältet.

Bild
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Grumman Vidgeon

Inläggav thorjh » 27 mar 2008, 01:00

Möjligt att jag minns fel , men blev inte kärran ersatt av en italiensk Piaggio ? Tyvärr har jag glömt pilotens namn ( Ingvar ,el. Yngve o.dyl.), men vi var goda kompisar på den tiden .
Vi tog båda styrmannskursen hos Thorvalds Airtaco året innan .
Kan någon hjälpa mig med namnet på piloten ?
Thor
thorjh
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Re: Grumman Widgeon - SE-APO , SE-ARZ

Inläggav Lars Sundin » 27 mar 2008, 03:32

thorjh skrev:Möjligt att jag minns fel , men blev inte kärran ersatt av en italiensk Piaggio ? Tyvärr har jag glömt pilotens namn ( Ingvar ,el. Yngve o.dyl.), men vi var goda kompisar på den tiden .
Vi tog båda styrmannskursen hos Thorvalds Airtaco året innan .
Kan någon hjälpa mig med namnet på piloten ?
Thor


Hej Thor, Arne (och alla)!

Kan det namn du minns Thor, vara Inge Jansson? Han intervjuades i Expressen för bortåt 4 år sedan om sitt flygarliv: http://www.expressen.se/1.106169 Inget sägs där om -APO men jag undrar jag om planet fanns med där ändå...

Jag fann denna artikel i samband med att jag för några år sedan fann Håkan Winlöfs fina sajt om den gamla bruksorten Långshyttan nära Falun och speciellt undersidan http://www.langshyttan.nu/air02.html med den Piaggio du nämnde. Se även följande sidor där man kan se en ännu nyare "Pia" och även ytterligare en bild av SE-APO bredvid en DN-märkt Auster.

(Det är möjligt att Inge J finns omnämnd på ytterligare något ställe på denna innehållsrika och därmed svårnavigerade sajt. I varje fall finns där historiska flygplanbilder med Miles Falcon SE-AFN, Otto Ballod, Ahrenbergs Ju 52 m m.)

Torvald Lindén skrev i sin självbiografiska bok "Äventyr i luften" om sin "insats" vad gäller SE-APO. Tydligen var det han som rådde Lennart Osterman att skaffa ett sådant plan. Stig Lindström flög in honom på det. Han gillade Widgeon skarpt. När sedan DN köpte planet att ha som reportageplan, följde Torvald med "på köpet" (efter ett mellanspel i ABA/SAS).

Fritz Wahlgren omnämns också i sammanhanget.

Torvald har i sin bok kanske 5-10 sidor kring planet. Ett par episoder berättas, bl a hur man gjorde när man plötsligt hade måst landa (ett propellerblad gick plötsligt av i luften) kommit ned på en sjö som var för liten att starta normalt ifrån. Man försökte att via två slussar flytta planet till den större sjön Runn från den lilla sjön Tisken (i Falun, se f ö http://kanaler.arnholm.nu/tiskens.html ) men vid den andra slussen var det stopp. Planet lättades så mycket som möjligt och Torvald, ensam i planet och i bara kalsongerna och med 20 liter bränsle kom upp från Tisken med en 180-graders sväng för att förlänga startsträckan.

Stockholms-Tidningen/Aftonbladet hade en annan Widgeon, SE-ARZ (som nu kanske finns på ett norskt museum?). Om ett uppdrag med detta plan kan läsas på http://goto.glocalnet.net/sm5iq/blapsve.html Det är också en sajt som innehåller många skoj saker för den teknikhistoriskt lagde eller för den som gillar "practical jokes", speciellt sådana som riktar sig mot hedervärt museifolk.

Slutligen, modellflygpionjärerna Olle Ericsson och Per-Axel Eliasson byggde i mitten på 50-talet (?) en linstyrd modell av SE-APO. Tvåmotorigt och på vatten; rätt exklusivt för 50 år sedan. Jag har lagt ut en bild på http://larssundin.ownit.nu/Per-Axel_Eliasson.JPG som jag tror är tagen vid det årliga evenemanget "Modellsportens dag" på Östermalms IP, där bl a en bassäng byggts upp för fartygsmodellerna; snabba sådana som var tjudrade vid en påle i mitten eller stillsamma ångmaskinförsedda modeller av en skärgårdsbåtar och annat.

Jag har för mig att jag sett modellen av SE-APO i taket i Expressens entré i Gamla Klara en gång. Eller gjorde Olle och PA en modell av SE-ARZ också? Mitt minne är ännu flexibelt; jag kan komma ihåg nästan vad som helst.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav arne wallen » 27 mar 2008, 10:16

Tack, fick redan nu mera uppgifter om planet än jag vågat hoppas på.
Om man litet vill spekulera kan man ju tänka att träprop. av Sensenich blev påbytta efter episoden med en trasig propeller.
Har även en propeller vilken tyvärr blivit aningen avkortad då motorn användes på en motorkälke förrän den efter haveri blev kastad i skogen.Propellerns mått är enligt fabriken till en vidgeon med 6-440 C-5 maskin.
mvh.aw

Tar gärna emot mera uppgifter om nån har.
ägare till en Ranger 440
arne wallen
 
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
Ort: finland,Sibbo

Inläggav Lars Sundin » 27 mar 2008, 20:02

arne wallen skrev:...
...

Tar gärna emot mera uppgifter om nån har.


Googlar man litet eller söker i SFF:s olika artikelregister får man ju en del tips om vad man kan läsa mer om händelser och episoder med DN/Expressens reportage-plan.

Reportageplan hör en gången tid till, i dag så drar sig ju inte dagstidningarna för att be läsarna om att leverera in nyheterna, typ Har du tips, bilder eller är du mitt i ett nyhetsskeende - hör av dig! Varje månad belönar vi bästa bild med ett halvårs gratis prenumeration på Dagens Nonsens.

Jag fann bl a http://www.vimmerbytidning.com/article/ ... /327/-1/4/[/url] där man ser reportageplanets fördelar. En hel hoper med tåg anländande journalister kunde stoppas men knappast ett reportageplan, som i sig väckte en uppståndelse hos allmogen som inget tåg förmådde. Som man kan läsa: Stinsen i Verveln hade med stor auktoritet hindrat hopen av journalister att ta sig över järnvägsbron till Tveggesjö. Men när legendariska Bang (Barbro Alving) landade med Dagens Nyheters reportageplan på sjön rakt utanför huset var till och med Olle Hedberg tvungen att ge sig.

Jag är inte 100 på att det handlade om just SE-APO. Men i princip. Reportageplan hade sitt berättigande - då.

Kanske det är svårt att i Finland veta vad Barbro Alving och Olle Hedberg var för några och vad de stod för och även för yngre svenskar. Men det är alltför frestande att göra "hjälpande jämförelser" så jag avstår.

Men ett foto av en skrattande Olle Hedberg...

Lars S, lätt intlektell
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav arne wallen » 27 mar 2008, 21:41

Hej Lars
Har faktiskt försökt Googla efter planet i fråga, har en kompis som jobbar i Texas, då vi jämför våra googlesvar kommer vi till helt andra resultat.
texasianen i fråga har jobbserver som bor i Finland men privatserver som bor i amerika, resultaten är olika, antar att en i Sverige bosatt server hittar andra resultat än en i Finland.
Har försökt med registernummer på planet samt nu med Apollo namnet som var en nyhet för mig, inget om man inte räknar med 95200 svar på nåt försök.
Kommer inte med mina datorkunskaper eller rättigheter ens in på andra än nu synliga SFF sidor.
Kommer ihåg då jag på -50 talet åkte första gången med en Stiegliz, efter räddslan kom känslan av att jag är i himlen, kan inget själv göra.
en Arne som inte är dataspeciell. :D
ägare till en Ranger 440
arne wallen
 
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
Ort: finland,Sibbo


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron