Äldre bilder av Arlanda flygplats för publicering av IATA

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Äldre bilder av Arlanda flygplats för publicering av IATA

Inläggav Airporthistory » 11 feb 2017, 21:04

Jag arbetar för the International Air Transport Association (IATA) i Montreal. IATA arbetar för tillfället på en jubileumspublikation om den historiska utvecklingen av flygplatser runt jorden där Arlanda flygplats kommer att vara representerad. Flygplatsen har varit väldigt hjälpsam, men de har inte så mycket historiskt material i sina arkiv. Vi letar nu efter äldre bilder (1960 – 1990-talet) av Arlanda, speciellt:

Flygfoton av flygfält och terminalområden
Interiör och exteriörbilder av terminaler

Det är troligt att denna typ av bilder finns representerade i böcker och broschyrer som kan tänkas finnas i din ägo. Vi hoppas att du kan scanna dessa i hög upplösning och mejla till oss, alternativt kan du sända originalmaterial med post. Vi betalar för porto och skickar även tillbaka materialet till dig efter användning.

Som tack för din medverkan skulle det glädja oss att skicka dig en gratis kopia av publikationen. Ekonomisk ersättning kan också diskuteras.

Vänligen kontakta mig för ytterligare information.
Airporthistory
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 jan 2017, 18:10

Re: Äldre bilder av Arlanda flygplats för publicering av IAT

Inläggav Lars Sundin » 11 feb 2017, 22:21

Jag har i min blogg beskrivit mitt intryck av Arlanda som jag upplevde platsen på 60-talet, då jag på televerket arbetade med tele- och IT-teknik för flygtrafikledning. Jag stal i bloggen friskt från olika håll; t ex från webben och dåvarande Allhems förlags årsböcker "Ett år i luften".

Trycket i dessa årsböcker var ju inte av dagens kvalitet, och vem som nu sitter på bildrättigheterna vet jag inte. Förlagschefens S Artur Svenssons bildsamling kan finnas vid Umeå universitet. Konst och byggnader var hans publicistintresse men han var även "sportflygare" och det måste ju vara han som såg till att "Ett år i luften" togs om hand av Allhems förlag.

Mitt material är inte precis IATA-inriktat men kanske min bloggning kan intressera andra läsare av forumet.

https://larsan13.wordpress.com/2012/09/ ... r-i-tiden/

Denna länk kan ju också vara kul: https://www.youtube.com/watch?v=Jhec4z-l32k
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Äldre bilder av Arlanda flygplats för publicering av IAT

Inläggav Bengt Bergholm » 14 feb 2017, 08:22

Arlandasamlingarna samt SFF:s bildarkiv borde väl också vara bra tips.
Användarvisningsbild
Bengt Bergholm
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping

Re: Äldre bilder av Arlanda flygplats för publicering av IAT

Inläggav Lennart Berns » 14 feb 2017, 08:39

SFF arkiv har ett mindre antal bilder av Arlanda på 1960-talet, huvudsakligen i form av skannade vykort. Därvidlag kan det vara knepigt med upphovsrätten.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Äldre bilder av Arlanda flygplats för publicering av IAT

Inläggav Airporthistory » 05 mar 2017, 21:45

Tack alla!
Airporthistory
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 jan 2017, 18:10

Re: Äldre bilder av Arlanda flygplats för publicering av IAT

Inläggav eralehm » 09 mar 2017, 00:35

Hej,

Vet inte hur långt tillbaka i historiken du vill gå. Här är ett pressfoto från första landningen vid det som skulle bli Arlanda.

Hälsningar,

/Leif H

Image147.jpg

Image147 bak.jpg
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Äldre bilder av Arlanda flygplats för publicering av IAT

Inläggav eralehm » 09 mar 2017, 01:13

Hittade även denna interiör, sannolikt från 1970-talet.

/Leif H

Image536 Red.jpg
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Äldre bilder av Arlanda flygplats för publicering av IAT

Inläggav Lars Sundin » 09 mar 2017, 01:29

Ytterligare tidiga Arlanda-händelser som inte är av IATA-intresse, och den odugliga första banan kanske man ska tiga om, men annars så är detta en intressant forumtråd: viewtopic.php?f=1&t=684&start=0

Gunnar Unell minns jag som ledare från Flygpojkarnas onsdagskvällträffar på sent 50-tal och Jan Karlsson, med sin intressanta livsbana, hade jag en angenäm kontakt med för några år sedan vad gäller tidig svensk flyghistoria.

Nu börjar jag spåra ur...
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst