Om Dan Anderssons flygning under Västerbron

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Om Dan Anderssons flygning under Västerbron

Inläggav Lars Sundin » 31 jan 2017, 14:06

Häromdagen fick jag ett kort personligt meddelande (PM) från en signatur som jag inte kände igen.Det löd: "

"Läste ditt inlägg om Dans Västerbroflygning Ring XX-YYYYYYYY. Jag var med..."

Vilken Dan? tänkte jag först och tankarna gick. Nå det stod "Dan A" som rubrik. Men hade jag verkligen skrivit något på forumet om detta?

Det visade sig att signaturen (om vilken jag nu efter ett telefonsamtal vet efternamn och födelseår) hade läst ett inlägg på forumet från december 2008 i en tråd som handlar om filmen "Gula Divisionen" där det ju förekommer en looping runt Västerbron. I ett av mina inlägg där hade jag återgivit ett långt inlägg från Christer Sidelöv från december 2003. Det senare kan nog inte längre återfinnas på webben men väl tråden från 2008.

Där hittar vi bl a Christers värdefulla redovisning av "Västerbroflygningar" inlagt i mitt inlägg:

viewtopic.php?f=2&t=207&p=1210&hilit=v%C3%A4sterbron&sid=4c285a0a3633810e30aba3128c21be33#p1210

PM-avsändaren hade noterat frågan i slutet av Christers text:

"...Sven Lampell var som sagt “stuntpilot” åt Kåre Santesson i filmen ”Gula divisionen”. Han blev först med tillstånd. Sen har jag hört att den något mytomspunne Dan Andersson som sedemera omkom i Etiopien i en av CG von Rosens MFI-15 efter en kollision med en gam, nån gång på 60-talet i inget annat syfte än att provocera myndigheterna utförde en start i en MFI-9 på tofflor från Riddarfjärden på ett sådant sätt att han passerade under bron. Han hade tillstånd att starta från fjärden, men inte att flyga under bron. Han lär medvetet ha utnyttjat dåvarande formuleringen om start och landning i BCL, för att komma undan repressalier. Något som sen därför omformulerades. Nån som vet mer?"

Han ville nu ge ett svar på frågan till den svenska flyghistoriens fromma och så att saken inte blir bortglömd. Han är ju över 70 år...

Jo, det begav sig på den tiden att Dagens Nyheter, som då hade sina lokaler i "DN-skrapan" i Marieberg, hade ordnat någon slags tävling med papperssvalor. Kanske de skulle kastas ut högt upp? Jag har tyvärr inte tillgång till DN:s arkiv.

Vad jag förstår var detta när Dans MFI-9 med flottörer var relativt ny; senare delen av 60-talet kanske (kan ha varit söndagen 23 april 1967). Dan ville anlända ståndsmässigt till DN, alltså med flyg. Han och en annan MFI-maskin landade därför på Riddarfjärden österifrån och lade till nära, antagligen på östra sidan Västerbron. Det blåste rätt mycket från väst, Riddarfjärden var skvalpig och med rätt många nöjesbåtar.

Hur tävlingen gick talade vi inte om men min sagesman förklarade att för att undvika en lång taxning mot Riddarholmen för hemflygningen valde man att mer direkt ge sig iväg västerut under Västerbron istället. Tillstånd att landa och starta på Riddarfjärden fanns från luftfartsmakten, som f ö då väl fortfarande höll till vid Västerbroplan innan den förpassades till sunkiga baracker (som jag minns dem) invid Bromma flygplats. (Tillstånden kom tydligen från de ganska många polisdistrikt som delar på Riddarfjärden, krångligt)

Min sagesman var ensam i sitt plan och kom väl lätt litet före Dan och var möjligen lätt när man passerade under Västerbron. (Jag frågade explicit om detta.) Han menade att Essingeleden var då svårare att hinna komma över, men att flyga under den hade varit alltför utmanande. Kraftledningen vid Mälarhöjdsbadet var också en svårighet. Jag vet inte var Dans plan då brukade vara förtöjda; han har väl nyttjat platser både vid Mälarhöjden/Aspudden på södra sidan Mälaren (i vilka trakter han bodde hos sin mor) och Lovön.

Expressen slog upp "flygningen under Västerbron" med fotografier som min talesman sade var manipulerade för att ge intryck av att planet (planen) var i luften under bron.

Min talesman beskrev relationen mellan Luftis och Dan som att Dan utnyttjades som en bra remissinstans som kunde påpeka oklarheter i bestämmelsernas texter! Vilket stämmer med Christers påpekande att Dan utnyttjade tvetydigheter i då gällande texter.

I övrigt var han positiv till Dan, "Han visste alltid vad han gjorde". Det gick att klämma in 4 personer i en Supercub om det handlade om småvuxna tonårsgrabbar som lärde sig segelflyga på Vängsö och det inte var så mycket bensin kvar efter en dags bogsering. Totalvikt och tyngdpunktsläge var OK om alla satt framåtböjda, det hade Dan räknat ut. Men jag kan tänka mig att andra för klubbflygandet ansvariga blev förskräckta när de såg fyra personer ta sig ut ur planet efter landningen.

Det finns mycket om Dan Andersson på webben, t ex http://gustavsviksflygfalt.se/text/flyg ... ersson.htm . Fredric Lagerquist har också mycket på sin blogg, t ex http://lae.blogg.se/2011/august/om-dan-andersson.html

"Larger than life" eller självsvåldig skulle jag summera honom som. Jag har bara sett honom en gång, då på Vängsö. Han bar då en T-shirt med texten "Sanningen stiger bäst i motvind" e d och en känd piratradiostation nämndes också. Googlar man på "piratradio" e d hittar man en del om honom.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron