Söker info om SE-TAU och SE-TXZ

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Söker info om SE-TAU och SE-TXZ

Inläggav Klas Andersson » 22 jan 2017, 10:52

Jag sitter i Styrelsen för Brännebrona Flygklubb och försöker nu utröna statusen för två segelflygplan som finns i klubbens lokaler .
Har försökt på Transportstyrelsens sida ,men får bara upp ett felmeddelande !!?

TAU finns med i Forumets civilregister ,men vad är aktuell status ?

båda planen är troligen sålda för några år sedan ! men står kvar !
men frågan vem som nu är registrerad ägare -eller var sista registrerade ägare om de blivit avregistrerade ?
iså fall när blev de avregistrerade ?

Hoppas någon här har aktuell koll ? på registret

Mvh Klas Andersson
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Söker info om SE-TAU och SE-TXZ

Inläggav Lars Sundin » 22 jan 2017, 11:32

Jag kom in på Transportstyrelsens register nyss, utan problem. Brännebrona FK står som registrerad ägare för båda - sedan några decennier! Kanske Registret inte hängt med...
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Söker info om SE-TAU och SE-TXZ

Inläggav Mats Averkvist » 22 jan 2017, 14:25

SE-TXZ Schleicher K 8B 756 1960
Fd OY-VUX, LN-GAQ (magasinerat Ålleberg)
R 83-04-25 Mariestads Flygklubb, Töreboda

Uppdaterat 01-02-2004

Bytte Mariestads flygklubb namn eller?
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Söker info om SE-TAU och SE-TXZ

Inläggav Klas Andersson » 22 jan 2017, 20:57

märkligt ... jag går in på SÖK LUFTFARTYG och skriver regbeteckningen ,får bara upp "säker anslutning misslyckades .......

skall prova från nån annan dator .....

Ja den hette Mariestads flygklubb i forntiden !!

om de fortfarande är reggade på klubben ...så är det väl en årlig avgift ,som på vanliga plan ??
inget som har betalats på länge enl Klubben
eller finns det någon sorts "avställning" ?

får försöka ringa dom ...
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Söker info om SE-TAU och SE-TXZ

Inläggav Lars Sundin » 22 jan 2017, 23:29

I söndagskvällens stillhet tog jag fram mina gamla fickkalendrar där luftvärdiga flygplan listas (av KSAK/KSAB). Jag har inte varje år haft en sådan kalender, det finns bl a en lucka för 2007-2015. Men båda planen var tydligen luftvärdiga i juli 2005 och Bränneborna FK stod då som ägare.

Enligt Transportstyrelsen utgick luftvärdigheten årsskiftet 2007/8 för båda planen.

SFF-forumets uppgifter om SE-TAU verkar inte helt riktiga. Enligt mina almanackor har planet tillhört Sunne bara tidigt i karriären, 2001 ägdes det av Bränneborna. Enligt mina fickkalendrar så ägdes planet i kalendrarna från 1976,1986 och 1988 av Sunne (d v s i juli året innan) men saknades 1993 (d v s 1992). Om jag nu inte gått vilse bland årtalen m m...

P S. Strängt taget har SE-TAU på registerforumets bild blivit en Bergfalke II/III-hybrid, något ganska vanligt förekommande.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Söker info om SE-TAU och SE-TXZ

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 22 jan 2017, 23:55

I KSAK kalendern tas numera endast luftvärdiga flygplan upp, så det är säkert anledningen till att det är luckor i den.

Länken till transportstyrelsens register: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/Luftfartygsregistret/Sok-luftfartyg/
Fungerar för mig vid sökning, men det kan ju ha med Klas dator att göra.

Om Ni kommer fram till att uppgifter är felaktiga eller saknas i vårt register här på forumet, så är Ni hjärtligt välkomna att skriva in vad Ni vet. Är det osäkert, så gör en anmärkning om det, så kanske någon kan bekräfta eller dementera.

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Söker info om SE-TAU och SE-TXZ

Inläggav Rolf Larsson » 23 jan 2017, 14:56

Jag har letat litet i de officiella registren/registerutdragen och hittat en del:

SE-TAU Sunne Flygklubb reg. 1962-05-25 (SFF har 1962-05-04) , fr.o.m. RU 1/1981 står det Sunne Flygklubb samägt med KSAK (hittar inget exakt datum för den äganderättsändringen, bör ha skett i slutet av 1980) , KSAK tas officiellt bort som samägare 1992-03-18 , i RU 1/1994 står Brännebrona Flygklubb som ägare , hittar inget exakt datum för äganderättsändringen från Sunne Flygklubb till Brännebrona Flygklubb. I det senaste tryckta register jag har står Brännebrona Flygklubb som ägare.

SE-TXZ Mariestads Flygklubb reg. 1983-04-25 , ändrat i officiella registret till Brännebrona Flygklubb c:a mars/april/maj 1993

Enligt Brännebrona Flyklubbs hemsida bytte Mariestads Flygklubb namn till Brännebrona Flygklubb 1983 på grund av kommungränsernas dragning.
Rolf Larsson
 
Inlägg: 1532
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst