Modell av J 35 Draken i plast

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Modell av J 35 Draken i plast

Inläggav Lars Ekström » 19 jan 2017, 12:16

Jag har en fråga angående ett eventuellt inblandande av SAAB flygdivisionen i framtagningen av ett modellflygplan av plast.
Den USA baserade plastmodelltillverkaren Adams presenterade redan 1959 en mycket fin och måttriktig modell av J 35 draken i skala 1:50. Företaget var ganska litet i förhållande till de övriga stora på markanaden som tex. Revell och Monogram, att då välja ett så pass udda objekt som ett svensktillverkat flygplan känns inte direkt som en bra strategi för en kommersiell succé. En majoritet av deras modeller hade tidsperiodiska amerikanska förlagor.
Det finns inte mycket beskrivet om företaget, men gjutformen till modellen av draken såldes till en annat USA baserat företag 60-61, Lindberg Line som var betydligt större och hade ett stort sortiment. Tydligen så var tanken med en del modeller från Adams att de skulle produceras som promotionmodeller. Den Drake som de producerade är unik på det sättet att den har en lång bakkropp vilket inte kom förrän sent i A modell produktionen av draken och dessutom inte fanns på någon prototyp vad jag vet. Det faktum att plastmodellen är måttriktig och dessutom har en förlaga som inte fanns på bild tidigt 1959 ger mig skäl för att undra om inte SAAB var direkt inblandade i framtagning av denna plastmodell, kanske som en promotionmodell.
Finns det någon i förening som kan tänkas minnas en sådan händelse eller har hört talas om detta.

Med vänlig hälsning
Lars Ekström
Torslanda
Bilagor
LindbergK500-98 Draken.JPG
LindbergK500-98 Draken.JPG (18.91 KiB) Visad 3730 gånger
Adams K500-98 Draken.JPG
Adams K500-98 Draken.JPG (63.52 KiB) Visad 3730 gånger
Lars Ekström
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 07 mar 2008, 11:24
Ort: Torslanda

Re: Modell av J 35 Draken i plast

Inläggav Mats Averkvist » 19 jan 2017, 15:15

Inte direkt eller indirekt inblandade skulle jag tro.

Jag vet att ritningsmannen Björn Karlströms ritningar av Draken blev publicerade i USA ganska tidigt i samband med någon(ra) artiklar i amerikansk press.
Detta ledde till att han fick svenska säkerhetspolisen på dörren, tagen i förhör osv därför att han hade "råkat" återge detaljer på ritningen som var hemliga. Dessa hade han kunnat få med därför att han hade utgått från publicerade SAAB-bilder av planet.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Modell av J 35 Draken i plast

Inläggav Lars Ekström » 20 jan 2017, 08:51

Det som får mig att misstänka att SAAB kan ha varit inblandade på ett eller annat sätt är att stjärtkonen på modellen är lång.
Vad jag vet så fanns det inga fpl 35 med det 1958/59 och det kunde därmed inte finnas något bildunderlag.
Modelltillverkaren måste haft något annat underlag. Karlström var ju som du skriver mycket produktiv och hade säkert god kontakter i flygbranschen. Publicerade bland annat i KSAK Flygrevyn. SAAB tycks tidigt ha haft en välvillig inställning till flyg- och modellintresserade, redan på 40-talet så kunde man få sig tillsänd treplansvyer av dåtidens SAAB flygplan. Jag har fyra ritningar, B 17, S 17, B 18A och B 18B som en ung entusiastisk grabb fick från SAAB till sin modellklubb i slutet av kriget. Även jag skrev till SAAB under sjuttiotalet och blev väl bemött med fina bilder i svarsbreven.
Bilagor
B18_SAAB0001.jpg
Lars Ekström
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 07 mar 2008, 11:24
Ort: Torslanda


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst