av Emil Lindberg » 24 mar 2008, 14:07
Jag är väl partisk. Men jag tyckte också att det var en intressant dokumentär. Av olika anledningar.
Jag reagerade på den kvinnliga politiker som var motståndare till JAS-projketet. Som uttalade sig om att hon tänkte nåt i stil med "Ja, nu är det väl äntligen slut med JAS-projketet" (ej exakt citat) efter det andra haveriet. Att avbryta utvecklingen och införandet i det skedet skulle nog ha blivit väldigt dyrt för Sverige. Inte nog med att en hel del pengar redan hade spenderats på utveckling, förberedelser för införande på förband, m.m, dessutom skulle man troligtvis tvingas gångtidsförlänga Viggen tills en ersättare hade levererats och godkänts för tjänst.
Om man ser till antalet utländska kunder (Tjeckien, Ungern, Sydafrika, Thailand) som Gripen hittils har/ska exporteras är detta mer framgångsrikt än både Viggen (0 kunder), Draken (3 kunder), Lansen (0 kunder) och Tunnan (1 kund). Det borde glädja även Gripen-motståndare.
Och att höra vad som pågick bakom kulisserna var intressant. Att herren vid FMV (var det väl) hade avrått SAAB/FMV från att utföra flygvisningar med Gripen några månader innan haveriet i Stockholm.
Men ibland blir man lite rädd när man får reda på vad som försiggår bakom kulisserna. Ta t.ex SHK:s rapport om Vidsel-haveriet. Att en hel självklara saker ej hade provats eller beaktats vid införande av ny version av raketstol i JAS 39C/D. Samt att rapporter om avfyringshandtag som hade rubbats ur läge redan under utprovning av JAS 39A/B ej togs på riktigt allvar eller att utredningarna som gjordes ej penetrerade tillräckligt djupt. Samt att åtgärder för att motverka att avfyringshandtag rubbades ur läge försenades, "försvann i hanteringen" eller ej hade avsedd effekt, men trots detta inte rättades till.
Jag har själv ett antal gånger hängt över sargen för att "mellan pilotens ben" med ficklampa och spegel kontrollera läget på raketsolens avfyringsmekanism då det kunnat misstänkas att detta hade rubbats ur läge. Så stod det att vi skulle göra och därför gjorde vi det, i tron om att detta problem skulle tas om hand och åtgärdas. Nu läser man i haverirapporten att detta tillvägagångssätt var direkt livsfarligt för pilot och tekniker - huj!
Så här efteråt känner jag mig lättad över att "spontan-utskjutningen" skedde i tämligen glesbefolkade Vidsel, och inte under någon av alla de uppvisningar som har gjorts med JAS 39C/D vid olika flygdagar (inom och utom Sverige), försvarsmaktdagar eller flyguppvisngar vid "högdjurs-besök" - då hade det kunnat gå riktigt illa!