Bildfråga Sk 16

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bildfråga Sk 16

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 17 nov 2016, 00:13

Vilken individ kan denna Sk 16 vara och vad är statusen idag?
Bilderna är tagna i Köping hos Knut Andersson i juni 2001 i samband med att medlemmar från Bil- och teknikhistoriska Sällskapet i Köping gör ett besök. Artikel om händelsen finns i Svensk Flyghistorisk Tidskrift nr 5/2001, sida 35. Artikeln kan läsas om man loggar in på SFF hemsida och använder sig av sökrutan för att t.ex. söka 2001-5.
Flygplanet är enligt artikeln märkt F 20, vilket man också kan se på ett av fotona. Koden på den bortmonterade fenan skulle vara 93.
I SFF årsbok om Sk 16 som Peter Liander gjorde för ett antal år sedan har jag inte kunnat finna någon F 20 - 93.
Knut Andersson var motorintresserad och han hade renoverat motorn och den provkördes vid tillfället.

002-1150444.jpg
Foto: Lennart Arjevall

002-1150445.jpg
Foto: Lennart Arjevall
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9857
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga Sk 16

Inläggav Henrik Bergman » 17 nov 2016, 13:30

Hej!

Kommer inte ihåg den exakta individen (16086?), men det det är Dr Ulf Nylöfs gamla Sk 16.
Den såldes nyligen till Irland.


/Henrik Bergman, Vargön
Användarvisningsbild
Henrik Bergman
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Re: Bildfråga Sk 16

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 jan 2017, 16:25

 Henrik Bergman » skrev:
Hej! Kommer inte ihåg den exakta individen (16086?), men det det är Dr Ulf Nylöfs gamla Sk 16.
Den såldes nyligen till Irland.
viewtopic.php?f=44&t=6786

 Leif Fredin » skrev...22 jul 2015,
16093 Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-395
(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-858)

Ex RAF Harvard IIB FE661

Till CVA. Gångtid 236 tim. Motor typ Wp nr 10024. Gångtid 236 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-08. Motor typ Wp nr 14491 inmonterad. 
Klar 1948-10-21. 
Levererat till F 16 1948-10-27. Motor typ Wp nr 14491 
Godkänt 1948-11-04 
Märkning 16-93
Överlämnat till F 8 1950-08-21 som lån jämlikt fo nr B 74/1950
Gångtid total 1920 tim. Efter LF 260 tim
Motor typ Wp nr 14490. Gångtid total 2090 tim. Efter SM 260 tim.
Återlämnat till F 16 1950-10-09 jämlikt fo nr B 74/50
Gångtid efter LF 325.25 tim
Motor typ Wp nr 14491. Gångtid efter SM 325.25 tim.
Till CVV 1951-11-20 för liten översyn. 
Klar 1952-04-15 
Till CVV för 600 tim tillsyn. 
Påbörjad 1957-08-16
Klar 1957-09-18 
Till CVV för H-tillsyn. 
Påbörjad 1963-11-01
Klar 1964-01-11 
Märkning 20-80 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01.
Överlämnat till F 13 1970-08-24 som lån 
Återlämnat till F 16 1971-01-28 
Kasserat 1971-05-04. Flygplanet är i komplett skick försålt för museiändamål till dr Ulf Nylöf, Täby. Ref FMV skrivelse F:INK 24-02406 1971-02-03. Överlämning av fpl till köparen sker genom F 15 försorg, dit fpl överflygs under maj 1971 från F 16.

F16-93 kan ju snabbt bli F20-93....?

Och vad är statusen idag?

är det Dr Ulf Nylöfs gamla Sk 16.
Bengt Ekbladh
 

Re: Bildfråga Sk 16

Inläggav Klas Andersson » 05 jan 2017, 10:59

Jag är ganska säker på att killen som säljer en Safir nu på Blocket är samma som ägde/äger den här .
så enkelt ställa en fråga om man vill

viewtopic.php?f=1&t=16527
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst