Trehörningsjö / Flyghistoria

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Trehörningsjö / Flyghistoria

Inläggav paddal » 12 nov 2016, 17:02

Scan_20161112_000401.jpg
Okänd pilot i Trehörningsjö 1941
Scan_20161112_000401.jpg (120.38 KiB) Visad 6287 gånger
Trehörningsjö besöktes i februari 1941 av en division J11. Min teori till mellanlandningen var troligtvis behov av tankning och utspisning av personal. Men vädret satte stopp för fortsatt färd norr ut, därför blev gruppen kvar en vecka. Under den här stoppveckan bekantade sig piloterna med byns flickor. En av dessa flickor fick ett fotografi av en uppvaktande pilot. Fotografiet har jag fått via kontakter, men något namn på piloten fick jag inte.

Känner någon av läsarna till namnet på piloten på bifogade bild?
Finns det bland er läsare några bilder från den här händelsen 1941 i Trehörningsjö?

Mvh
Alf
paddal
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 feb 2013, 09:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Trehörningsjö / Flyghistoria

Inläggav Lars Sundin » 13 nov 2016, 09:13

Kunde inte låta bli att öppna AHR:s "Svenska vingar 3 - Jaktpilot 1942" där Ulf Dahlquist skrev om sin tid på F 9 med J 11, men den verkar ligga litet senare i tiden än 1941. Men i varje fall finns på sidan 25 en bild från kanske 1943-44 av en grupp namngivna F 9-piloter där en bär anletsdrag liknande dem på din bild. Jag har googlat på hans namn och funnit en annan bild av honom från 1969 som en nätt rundlagd (f d?) trafikledare på F9. Han syns/nämns även på sajten "Silvervingar" som glädjande nog verkar ha återkommit på webben.

Men årtalet 1941 verkar litet för tidigt för denne flygförare.

Du får väl hoppas att någon från F 9 kamratförening hör av sig. Meanwhile rekommenderas http://www.gotaflygflottilj.se/4-e-divi ... mp-1494266 med omgivande sidor.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Trehörningsjö / Flyghistoria

Inläggav Martin Hellberg » 13 nov 2016, 12:54

Hej!

Det bör handla om första divisionen ur F 9, Ivar Röd, som var där vid det tillfället med sina J 11:or.
Händelsen omnämns lite kort på sidan 17 i boken "F 9 Kungl. Göta Flygflottilj" av Lindquist & Hall.

Magnus Billestedt som nog får sägas är en av de som brinner allra mest för bevarandet av minnet av F 9 och har samlat på sig en hel del information, bilder och föremål från flottiljen. Han har en teori om att det kan vara Lars G Wahlström som syns på bilden.

Lars G Wahlström är med på bild i ovan nämnda bok på sidan 18 och i boken "Vingat Vapen över Göteborg" av samma författare. Även där på sidan 18.
Ytterligare bilder från Trehörningsjö finns i böckerna men jag såg inte fler bilder på Lars G Wahlström.

Jag hittade inte Lars G Wahlström i Fältflygarböckerna av Göran Jacobsson men på en sida om Silvervingar http://www.silvervingar.se/rfs_2.html finns han med. Han tillhörde RFS II står det där.
Vid googlande på RFS II hittade jag ännu en bild där Lars G Wahlström är med. http://www.silvervingar.se/silvervingar_foto_RFS-2.html

Mer bilder från F 9 kan ses på Magnus Billestedts hemsida om F 9. Länk dit finns här:
http://www.gotaflygflottilj.se/

Om någon kan bekräfta eller dementera teorin om vem fotografiet föreställer vore det intressant att få veta.
Att det bör ha varit en J 11-pilot ur Ivar Röd är väl dock ganska sannolikt vilket oavsett om den ovan framlagda teorin stämmer eller ej bör begränsa antalet möjliga personer.

En fortsatt trevlig helg
Martin Hellberg, Backamo
Martin Hellberg
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

Re: Trehörningsjö / Flyghistoria

Inläggav paddal » 13 nov 2016, 20:35

Hej Martin!
Tack för uppgifterna. Det var kul att få en öppning med att hitta bilder och uppgifter om J11 besöket i Trehörningsjö 1941. Kvinnan som fick den här bilden 1941 är i dag i 90-års ålder och minns inte alla detaljer. Men andra personer som jag varit i kontakt med och var i skolåldern då har berättat för mig att de genom skolan fick lägga ut grankvistar på isen för att markera banan. En undran jag har, var det vanligt att FV anlitade skolorna ute i landet för liknande uppdrag? Och känner någon av läsarna till hur man organiserade sådana här förflyttningar, av markpersonal, bränsle och reservdelar?
Några bilder på J11 flygplanen från invånarna i Trehörningsjö har ännu inte dykt upp trots många förfrågningar.
Mvh/ Alf
paddal
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 feb 2013, 09:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Trehörningsjö / Flyghistoria

Inläggav paddal » 29 dec 2016, 11:29

Ytterligare ett foto från Trehörningsjö, den här gången på tre F9 piloter. Kan någon av läsarna identifiera killarna?
Mvh
Alf
Bilagor
F9 piloter i Trehörningsjö 1941.jpg
Trehörningsjö vintern 1941
paddal
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 feb 2013, 09:56
Ort: Örnsköldsvik


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst