Bildfråga, vad är det man håller på med?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bildfråga, vad är det man håller på med?

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 21 mar 2008, 22:22

Här är två foton i SFF Fotoarkiv inskannade från 6x6 negativ, troligen tagna på F 1 Västerås 1939. Vad är det man gör och vad är det för utrustning?
Tacksam för hjälp med identifiering.
/Sven-Erik Jönsson

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Inläggav thorjh » 22 mar 2008, 01:16

Nu gör jag väl bort mig , men vad med bombsiktsövning ?
Thor
thorjh
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Inläggav Lars Sundin » 22 mar 2008, 04:37

thorjh skrev:Nu gör jag väl bort mig , men vad med bombsiktsövning ?
Thor


Hej Thor!

Nej jag tror precis som du. Vi har tidigare haft uppe en bildfråga kring bild 002-102336, se http://www.sff.n.se/image_quest/002-1023336.JPG som dock verkar tagen i ett annat hörn av rummet eller på ett annat plan.

De här bilderna ( 002-1064083 och 002-1064084) har säkert med bilden 002-1022335 att göra, som hade med bombningssimulatorn på F 1 att göra enligt bildtexten som lyder:

En tekniker, troligen Björn "Nalle" Schlyter, vid en del av en bombfällningssimulator i tre våningar som byggdes på F 1 i
Västerås. Längst upp satt denna utrustning som projecerade en rörlig landskapsbild på golvet. Bilden var rörlig i alla riktningar och skulle ge en illusion av att man såg ned på ett landskap som man flög fram över. På en läktare satt två bombsikten monterade med samma instrumentering som i en B 3:a. Landskapsbildens rörelse (riktning och hastighet) dirigerades från en instrumenttavla. Bombfällaren fick uppgift om vilken flyghöjd, hastighet och vindavdrift som motsvarade det som ställts in på instrumenttavlan. Han skulle sedan ställa in siktet på rätt sätt och välja hur bomberna skulle fällas, varefter han försökte hålla kvar målet i siktet tills bomberna fällts. Bilden troligen tagen 1939 på F 1, Västerås. Notering på negativkuvert "Wästerås 1046-39". Negativ donerat till SFF av Mikael Öqvist.


Undrar om det inte är samma Schlyter på den nedre bilden (frisyren). samt att siktet är m/36.

I samband med att B 3:ans bombsikte snuddades vid nyligen försökte jag hitta något om det, men det var magert. I "Det bevingade verket" nämns att de två typer, m/23 och m/36, som förekom båda var mycket svåra att använda (t o m "oanvändbara med nutida krav"), genom att en mängd data skulle läsas av och ställas in. Även om det hette att m/36 var "helautomatiskt". Jag gissar att det är det som syns på bilderna. Undrar om det var det sikte tyskarna kallade GV 219, ett "Bombenrichtgerät" som även enligt tysk uppfattning var svårhanterbart.

(Jag läste litet om det berömda amerikanska Norden-bombsiktet som säkerligen var betydligt mer avancerat och fann till min förvåning att även det gav mycket dåliga träffresultat i praktiken. Troligen var bombfällaren oftast alltför stressad. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Norden_bombsight. Wannabe bombardiers, se http://aafcollection.info/documents/bomb/BIF45-6.pdf)

Lars S, som funderar på fri hand. Någon vet säkert mer om det aktuella siktet
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Bombfällningssimulator

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 22 mar 2008, 12:39

Tack Thor och Lars, Ni har helt säkert rätt med att det är en bombfällningssimulator som man över med. Bild 002-1022336 måste vara tagen vid samma tillfälle. Möjligen kan något om detta vara publicerat i boken Sveriges Försvar - Flygvapnet, utgiven av Ahlén & Åkerlund 1939, men jag har tyvärr inte den. Finns en notering om detta på kuvertet där negativen låg.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Inläggav Bengt Ekbladh » 22 mar 2008, 15:15

Hej!

I boken Sveriges Försvar - Flygvapnet, utgiven av Ahlén & Åkerlund 1939, sid 74-75

Spanaren—bombfällarens plats i nosen på B3:an, samt bild på bombsiktet

Hittar inga bilder på någon ” bombfällningssimulator”

Hälsn Bengt
Bengt Ekbladh
 

Korrektion ang Björn Schlyter

Inläggav Ingemar Strandberg » 23 mar 2008, 12:59

Björn "Nalle" Schlyter är den fänrik som står upp på den ena bilden. Född
26/4 1917, fänrik 1942, kapten 1949. Min kurschef vid F 20 1950-51.
Ingemar Strandberg
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
Ort: Kristianstad

Inläggav Mikael Olrog » 23 mar 2008, 15:30

Det är med all sannolikhet bombsiktesträning som gjordes över en karta/terräng som rullade under.

Flygvapnet hade intresse av både bombsiktesträningsutrustning som denna samt även kulspruteskyttsträningsutrustning där skytten satt i en rörlig historia typ link trainer och kunde simulera skjutning. Har sett tyskt försäljningsmaterial för båda varianterna i Krigsarkivet, men det var inte samma apparat som visades här. Ev kan denna vara egenkonstruerad iom att det ser ut att vara en träkonstruktion, dvs inte speciellt portabel.

MVH
/Mikael
Användarvisningsbild
Mikael Olrog
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12

Försök till ny tidsbestämning

Inläggav Ingemar Strandberg » 24 mar 2008, 13:48

Jag tror inte att bilderna togs 1939. Om det är Schlyter på den ena bilden, så var han fänrik f o m 2. halvåret t o m 1. halvåret 1944. Sic!
Ingemar
Ingemar Strandberg
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
Ort: Kristianstad


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst