F18, Adam Gul, Huvudstadjakten och Petter Röd

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

F18, Adam Gul, Huvudstadjakten och Petter Röd

Inläggav Emil Lindberg » 21 mar 2008, 12:55

I efterforskningarna kring J 35F 35475 F18-11 "Petter Röd" har jag försökt läsa på lite om flygplanets och förbandets bakgrund. Mycket av detta hade säkert gått att söka sig fram till på SFF:s gamla forum, men….


Som jag har förstått det låg det till så här:


1974 omvandlades F18 i Tullinge från riktig flottilj till skolförband/skolcentrum, och döptes om till Flygvapnets Södertömsskolor. Men behöll (inofficiellt?) även namnet F18.
1977 inrättades Flygvapnets Sambandsflygenheten i Tullinge.

198? (Vilket år?) beslutades att F1 i Västerås skulle läggas ner. Därför flyttades 3:e div F1, Adam Gul, till Tullinge i augusti 1981. Divisionen började tämligen snart att kallas för "Hufvudstadsjakten", men fortsatte att lyda under F1.

Men 198? (vilket år) beslutades det att F1 skulle läggas ner 1983. Därför överflyttades divisionen rent organisatoriskt till F16 den 1 januari 1983 och blev 1:a div F16, Petter Röd. Dock fortfarande baserad i Tullinge. Färgen på månen i Adam Gul:s divisionsemblem, det med en panter på, ändrades från gul till röd. "I samma veva" började Södermanlands vapen att klistras på de flygplan som tillhörde/användes av Petter Röd.

I slutet av juni 1985 lades Petter Röd, Sambandsflygenheten, Flygvapnets Södertömsskolor och F18 som helhet ned. Inför detta hade STN Komp F18 (som markpersonalen tydligen benämndes eller kallades) specialmålat J 35F 35475 i rött.
Flygplanet flög sådant endast en gång i Petter Röd:s regi, den 27 juni 1985. Flygförare var divisionschef Alvar Nyrén.

Därefter förflyttades 35475 till F10. Det ryktas att det vid F10 märktes om med flottiljsiffra 10, skånes landskapsvapen på fenan, panteremblemen på fenan togs bort och texten "LACK OCH IDÉ STM KOMP F18" på bakkroppen övermålades. Samt att det därefter och flög ett antal pass vid F10, fortfarande målad röd.
Till slut hamnade 35475 på brandövningsplatsen och ”misshandlades”.


Det är fritt fram att kommentera, korrigera och göra tillägg!


Några frågor:

1. Fortsatte F18 att officiellt benämnas F18 efter nedläggningen 1974?

2A. Vilket år beslutades det att F1 skulle läggas ner?
2B. Och vilket månad 1983 skedde nedläggningen?

3. När omvandlades Adam Gul till Petter Röd? 1/1 1983?

4. Flög 35475 verkligen endast ett flygpass i Petter Röd:s regi efter specialmålningen?

5. Vilka bevis finns det för att 35475 verkligen FLÖG vid F10 fortfarande rödmålad? (Att flygplanet märktes om med F10-märkning m.m är ju inget direkt bevis för att det verkligen FLÖG vid F10. Ommärkningen kan ju ha gjorts som bus eller för att ”döda” F18)


Källor:
http://www.f18.se/Startsidan/Startsidan.htm
http://www.f18.se/huvudstadsjakten/huvudstadsjakten.htm
http://www.f18.se/huvudstadsjakten/mach ... lfixad.pdf
Artikel i Flyghistoriskt Månadsblad 5/1983 sida 69 av Peter Liander
Notis i FV-nytt 1/1983 sida 41
Notis i FV-nytt 3/1985 sida 26
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Christer Sidelöv » 21 mar 2008, 18:39

Som alla militara forband kallades F 18 for F 18 (och inte F18) anda fram till nedlaggningen som jag vill minnas var 1986. Forbandsbeteckning har inget att gora med typ av flygverksamhet.
Användarvisningsbild
Christer Sidelöv
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Inläggav Fredric Lagerquist » 22 mar 2008, 14:08

2A. Vilket år beslutades det att F 1 skulle läggas ner?

Tror det var redan 1979...

2B. Och vilket månad 1983 skedde nedläggningen?

Halvårskiftet

3. När omvandlades Adam Gul till Petter Röd? 1/1 1983?

Ja

5. Vilka bevis finns det för att 35475 verkligen FLÖG vid F 10 fortfarande rödmålad? (Att flygplanet märktes om med F 10-märkning m.m är ju inget direkt bevis för att det verkligen FLÖG vid F 10. Ommärkningen kan ju ha gjorts som bus eller för att ”döda” F18)


Jag kan inte komma med bevis, men enligt hörsägen - från min lumpartid på F 10 (ett par år senare, då kärra låg på böv-platsen) - sas det att hon flög tre gånger på F 10. När något semesterfirande FV-högdjur fick se kärran i luften vart den omgående groundad. Och det var då frågan om minutrar snarare än timmar kvar på skrovet i vilket fall...
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Tackar för hjälpen!

Inläggav Emil Lindberg » 23 mar 2008, 12:23

Tackar för hjälpen!
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst