Bromma - Addis Abeba 1945

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bromma - Addis Abeba 1945

Inläggav paddal » 24 apr 2016, 15:41

1945 hade Hägglund & Söner fått i uppdrag att bygga bussar i Etiopien. Erik Hägglund åkte tillsammans med en handfull bussbyggare från Hägglunds. En av dessa var Ossian Johansson i dag 96 år. Han berättar i sin bok Mitt Backsjö om flygresan och strapatserna i Etiopien. En del av historierna kan man läsa på Söderhamns hemsida, tyvärr finns inte flygresan med där. Flygresan genomfördes med SE-BAH. Ossian var också med och svetsade kropparna till J22 på Hägglunds.
Alf
Senast redigerad av paddal 29 apr 2016, 16:02, redigerad totalt 2 gånger.
paddal
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 feb 2013, 09:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Bromma - Addis Abeba 1945

Inläggav Mats Averkvist » 24 apr 2016, 17:09

Har du något tips om var man får tag på boken?
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Bromma - Addis Abeba 1945

Inläggav paddal » 25 apr 2016, 10:51

Jag kontaktar författaren om det finns böcker kvar.
Bifogar också en bild från Addis Abeba som Ossian skickat till mig.
// Alf
Bilagor
SAAB Safir Etiopien.jpg
Foto: Ossian Johansson
paddal
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 feb 2013, 09:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Bromma - Addis Abeba 1945

Inläggav Per Svantesson » 25 apr 2016, 21:24

Hej!
Enklast är att googla på "Mitt Backsjö" så får du adressen till biblioteken, som har boken. Fjärrlån kostar SEK 20. Utmärkt service!
Med vänlig hälsning
Per S
Per Svantesson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 maj 2008, 16:57

Re: Bromma - Addis Abeba 1945

Inläggav Mats Averkvist » 26 apr 2016, 11:39

Per Svantesson skrev:Hej!
Enklast är att googla på "Mitt Backsjö" så får du adressen till biblioteken, som har boken. Fjärrlån kostar SEK 20. Utmärkt service!
Med vänlig hälsning
Per S


Jag tänkte mer på inköp av den.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Bromma - Addis Abeba 1945

Inläggav paddal » 28 apr 2016, 11:08

Hej Mats!
Tyvärr är boken slutsåld.
Finns det några uppgifter på hur ofta man flög till Addis Abeba de här åren?
// Alf
paddal
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 feb 2013, 09:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Bromma - Addis Abeba 1945

Inläggav Lars Sundin » 30 apr 2016, 23:27

Det finns en annan tråd på forumet, "Etiopien" http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=13926&sid=0d91ab6d40fb59e24a16daba37392671 som ger många detaljer om några svenska DC-3 och ombyggd B-17, "Felix-17", i Addis. Engelsmannen Peter Maxfield vill bringa ordning i barndoms- och familjeminnena. Peter har lagt ned mycket arbete på detta och bl a haft hjälp av Jan Forsgren vid Arlandavännerna. Finns i tråden där några data och länkar som jag själv bidragit med, men som även kan vara av intresse för andra

Det gäller dock flygningar kring årsskiftet 1945-46 medan Ossian Johansson kom ned först någon gång efter midsommar 1946 med en Felix. Han anger inga datum, registrering, besättningsdetaljer e d. Flygväg anges dock. Inga problem annat än den mycket starka hettan när man kom till Afrika. Det tog visst fyra dagar. I Addis var det lyckligtvis svalare.

Tuggummi delades ut (mot tryckvariationer). Det är något jag minns som parvel, alla som berättade att de fått flyga berättade om det, och så även Ossian. (Men man får bara en enda träff när man söker i forumet på "tuggummi" som jag avgjort tycker hör till flyghistorien! Och är förknippat med i vårt land internerade amerikanska flygare.)

Tidigare svenskar på samma "uppdrag" hade rest med båt till Djibouti och sedan tåg, en mycket påfrestande resa i hettan,skriver han.

Kanske jag på min blogg lägger ut berättelsen. Ossian skriver bra och har en positiv syn på sina medmänniskor, något som kan vara till stor nytta (för alla).

Jag har fjärrlånat hans bok "Mitt Backsjö". Den innehåller ca 45 berättelser medan Söderhamns kommun lagt ut ca 30 av dem. Klart läsvärda texter för oss som är intresserade av hur det var i Sverige för 60-90 år sedan. "Primitivare" men det var också "snabba ryck" och satsningar som gick hem.

(Fjärrlån verkade krångligt när jag webbsökte men jag gick till mitt lokala kommunala bibliotek och de kunde ordna ett sådant geschwint för 20 bagis.)

Busskarossbyggandet i Etiopien blev det inget av, svenskarna var "inte vana vid etiopisk affärskultur" så att säga, och det fanns fortfarande ett italienskt inflytande. Ossian blev lärare vid en yrkesskola, trivdes bra men reste hem när kontraktet (med Hägglunds) var slut och hustrun skulle ha barn. Hade nog gärna stannat.

Den ovan nämnda tråden ger som sagt en hel del detaljer. Utrikestrafiken från Bromma kom igång mot slutet av 1945. Jag har ögnat krönikan i Svensk Flygkalender 1947 där detta framgår; utländska bolag börjar flyga och även ABA drar igång utrikestrafik. Försöksflygningar görs med Felix bl a mot Mellanöstern och SE-BAH kommer även till Addis i första halvan av december. I november flyger den från ABA chartrade DC-3:an SE-BAW "Svanen" till Madagaskar. Fler detaljer kan nog hittas genom att studera startjournalen för Bromma, verk om SAS/ABA:s historia och Jan Forsgrens bok om ABA/SILA:s ombyggda Boeing B-17 "Felix", "Swedish Fortresses" http://www.bokus.com/bok/9788389450876/swedish-fortresses/

Missionsförbunden hade behov att ge av kriget isolerade nordiska missionärer en möjlighet att komma hemma hem. ABA utförde därför ett antal chartrade flygningar med DC-3 SE-BAW med början i november 1947 (tredje flygningen gick 25/1-46) men missionsförbunden skaffade snart en egen DC-3:a, SE-APG, "Ansgar". Ett år i luften hade 1956 en artikel om "Nordiskt missionsflyg" och jag har tidigare skannat en sida varav framgår hur mycket och vart man flög. Se https://larsan13.files.wordpress.com/2015/11/ansgar.jpg

Peter M skriver även att "Carl Gustaf von Rosen transported Swedish experts to Ethiopia every two weeks during most of 1946..." Ir http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:279293/FULLTEXT01.pdf, sid 210, kan läsas: "The Swedish Charge d'Affaires said that a Swedish plane would make a number of trips to bring remaining Swedish doctors, teachers and nurses to Addis Ababa, but that these trips would not be on a commercial basis." Antagligen var det en sådan flygning Ossian var med på.

Kanske kuriosa; det finns på SAS en sedan länge etablerad "välgörenhetsförening" som bl stöttar en anläggning vid Bishoftu i Etiopien. http://uassist.se/sas-u-assist-punktins ... opien.html.

Jag vill rekommendera Peter M:s bild av Felix SE-BAH "Sam", inte minst hans långa kommentarer till bilden. (Och även andras kommentarer) https://www.flickr.com/photos/46212770@N08/4351109408

Här ser man vad flygplanindividers identitet betyder för de flygintresserades minnen...

P.S. Ossians bok är tryckt hos Stemaprint, http://stemaprint.se/ Det kostar en del, men tänk att ha givit ut en bok! Det smäller väl högre än en aldrig så mångårig blogg eller webbsajt.
Senast redigerad av Lars Sundin 04 maj 2016, 05:51, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bromma - Addis Abeba 1945 – syrliga karameller 1955

Inläggav Arne M » 01 maj 2016, 22:32

Lars Sundin skrev:Tuggummi delades ut (mot tryckvariationer). Det är något jag minns som parvel, alla som berättade att de fått flyga berättade om det, och så även Ossian. (Men man får bara en enda träff när man söker i forumet på "tuggummi" som jag avgjort tycker hör till flyghistorien! Och är förknippat med i vårt land internerade amerikanska flygare.)

Det här är en klart intressant aeronautisk iakttagelse. När började man alltså dela ut tuggummin på plan som DC-3? Och var det alltid tuggummi? Jag minns min första flygning sommaren 1955 med en SAS DC-3:a till Visby där vi fick syrliga hårda karameller för att slippa få lock för öronen vid start och landning. Hade SAS slut på sina tuggummin eller var det bara normal 'produktutveckling' hos flygbolaget? Någon borde skriva en bok om denna viktiga del i flygets historia! :D
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Bromma - Addis Abeba 1945

Inläggav Lennart Berns » 03 maj 2016, 19:23

Som svar till Arne: boken är redan skriven! Den heter Food in the Air & Space, med medverkan av bl a Lennart Andersson. Huvudförfattare Richard Foss, ISBN 978-1-4422-2728-6. Underrubriken är The surprising history of food and drink in the skies. Mycket underhållande och intressant, för att inte säga "matnyttig" ...
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst