SFF Medlemsenkät 2008

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SFF Medlemsenkät 2008

Inläggav Henrik Tisell » 26 maj 2009, 23:19

Vid årsskiftet genomfördes en enkät med syftet att ta reda på vad våra medlemmar tycker om föreningen. 120 personer svarade på enkäten där SFF:s styrelsemedlemmar och funktionärer telefonintervjuade slumpvis utvalda medlemmar.

Resultatet av enkäten finns nu tillgängligt på vår hemsida under rubriken Medlemmar – Regioner / Medlemsenkät 2008.

Diskutera gärna enkätresultatet här på forum.
Hälsningar Henrik Tisell
Henrik Tisell
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 feb 2008, 22:47
Ort: Hallsberg

Re: SFF Medlemsenkät 2008

Inläggav Fredric Lagerquist » 27 maj 2009, 08:21

Bild

Kanske är av marginell betydelse, men ändå undrar jag: Varför dela upp i d) Civilflygartiklar och f) Allmänflyg? Det sista är väl rätt så "civilt" det med ;-)

Om man ska dela upp begreppet civilflyg i det här fallet så är det väl i "trafikflyg" och "allmänflyg". Allt civilflyg är inte trafikflyg...som jag påpekat då och då när det diskuterats innehållet i SFT.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: SFF Medlemsenkät 2008

Inläggav Lars Sundin » 27 maj 2009, 08:46

Kul resultat. Några observationer, förutom den klassiska att med så få informanter som 120 st blir ju vissa procentsiffror "högst osäkra":

- Att vi är så gamla! Men man står väl kvar som medlem tills man trillar av pinn; man får mycket för medlemsavgiften tycker jag.

- Att så få beöker hemsida och forumet! Stämmer inte med min uppfattning om Internet-innehavet hos den svenska befolkningen. Men det har väl med åldersfördelningen att göra och intresset hos medlemmarna - det är angenämnt med SFT-redaktörens förtjänstfullt serverade "gamla minnen" varannan månad. Det räcker - eget aktivt informationsletande/sållande är något annat.

- Det påpekas, och det är en viktig sak, att "många" forum-besökare inte är medlemmar. Kanske samma gäller hemsidan. Båda fyller en viktig funktion att sprida kunskap om svensk flyghistoria och kännedom om SFT:s existens. Var hittar den Svensson som undrar över något flyghistoriskt "på bygden" SFT eller adressen till SFF? Knappast på bibblan väl.

- Själv har jag såsom ganska aktiv kunskapsletare stor nytta av publikationsdatabasen, större nytta än av bild-arkivet. Får passa på att göra reklam för den liksom för de digitala böcker/texter som kommer allt mer i våra arkiv. Det finns överhuvudtaget väldigt mycket på hemsidan, men som kanske är svårt att hitta. Att ange internet-adresser är inte helt lätt men man bör ju underlätta för sina läsare att hitta det man vill visa honom... Alltså, enkäten finns på http://www.sff.n.se/dokument/2009/Enkat.htm. Om du nu inte hittat den...

Lars S, 70 år fyllda
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SFF Medlemsenkät 2008

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 27 maj 2009, 11:48

Jag instämmer med Fredric att det inte var helt korrekt att dela upp i civilflyg och allmänflyg, mer korrekt borde varit trafikflyg och allmänflyg. Men vi kan ju glädjas åt att om man slår ihop civilflyg och allmänflyg, så är svarsprocenten högre än antalet tillfrågade :lol:

Lars Sundin vill gärna hjälpa till att hitta direkt till enkäten på hemsidan utan att behöva gå via menyn. Det är också bekvämt. Jag som webbmaster anser det tveksamt, och genom att lära sig att leta i menyraden, så finner man kanske något annat som kan vara av intresse också för den som inte letar så ofta. Genom att lägga ut direktlänkar, så missar man den möjligheten. Alla besöker inte http://www.flyghistoria.org så ofta och vår hemsida är väldigt omfattande, vi har velat samla så mycket flyghistoria som möjligt på den och därför finns mer än 100 olika "undersidor" som man kan hitta via menyraden. Den beskrivning som Henrik gjort om hur man finner enkäten är ju väldigt tydlig. Går man in på huvudadressen http://www.flyghistoria.org, så kan man ju också kontrollera senaste uppdatering av Aktuellt och senaste nytt om man nu har lust till det.
Men sedan är det alltid upp till var och en att lägga upp sina favoritlänkar för att komma in direkt på en undersida.

Och tack Lars för Dina uppskattande ord om publikationsdatabasen. Den tar mig ganska många timmar att skapa för varje nytt nummer av vår fina tidskrift, och samtidigt får jag möjlighet att läsa den lite extra ordentligt. SFT nr 2/2009 är uppdaterad sedan igår i databasen. Jag önskar att vi skulle kunna haft en liknande databas för alla tidningsklipp som vi har i SFF, med hänvisning till både den aktuella tidningen/datum och till var klippet finns i vårt arkiv. Men då behövs att någon vill lägga ned 1000-tals timmar med att registrera uppgifterna.

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9859
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SFF Medlemsenkät 2008

Inläggav Lars Sundin » 27 maj 2009, 12:05

Sven-Erik Jönsson skrev:...
...

Lars Sundin vill gärna hjälpa till att hitta direkt till enkäten på hemsidan utan att behöva gå via menyn. Det är också bekvämt. Jag som webbmaster anser det tveksamt, genom att lära sig att leta i menyraden, så finner man kanske något annat som kan vara av intresse också för den som inte letar så ofta. Genom att lägga ut direktlänkar, så missar man den möjligheten. Alla besöker inte http://www.flyghistoria.org så ofta och vår hemsida är väldigt omfattande,
/Sven-Erik


Hej Sven-Erik!

Jo jag förstår din och webbmastrars ambition att vilja visa allt man har att bjuda på. Å andra sidan kan det ses som en hövlighet mot läsarna att göra det lätt för honom komma till den text ("ge en sidhänvisning") man just nu vill att han skall läsa i stället för att be honom "bläddra igenom hela boken". Man skall ju hålla sig ämnet. Som i detta fall var enkäten ju.

Länkning är den viktigaste funktionen "på webben".

Hälsningar/Lasse
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SFF Medlemsenkät 2008

Inläggav lindingmar » 04 jun 2009, 13:07

Enkäten var en trivsam läsning!
...ända tills jag kom längst ner: nå'n hade tyckt att årsavgiften borde sänkas...
När jag värvar medlemmar tycker jag att den bästa sammanfattningen av alla argumenten är att:
"Av alla föreningar jag är med i, så är SFF den allra prisvärdaste!"
lindingmar
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 25 mar 2008, 16:25
Ort: Siljansnäs


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hans Krensler och 1 gäst