Artikel i SE vårvintern 1940 om finska flygelever

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Artikel i SE vårvintern 1940 om finska flygelever

Inläggav Carl-Fredrik Geust » 18 maj 2009, 21:27

Hej,
i vilket nummer av Se ingick vårvintern 1940 ett reportage på 3 sidor (troligen sidorna 15-17, med 12 bilder) om de finska flygeleverna vid KSAK-kursen i Eskilstuna? Jag har artikeln ur en slaktad tidskrift, men jag saknar uppgift om tidskriftens nummer, som jag behöver för att kunna referera till reportaget!
Carl-Fredrik Geust
Carl-Fredrik Geust
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Helsingfors

Re: Artikel i SE vårvintern 1940 om finska flygelever

Inläggav Lars Sundin » 18 maj 2009, 23:15

Hej Calle!

Jag kikade i SFF:s förnämliga publikationsdatabas för jag erinrade mig en artikel om en flygdag i Eskilstuna 1939, men fann också en utförlig artikel av Kaarlo Jaako Temmes i SFT nr4/1998 med titeln "Finsk krigsflygförarkurs i Eskilstuna 1940". Enligt introduktionen av Sven Löv hade Temmes efter en framgångsrik bana inom finskt flyg avlidit i början av året. Vidare nämns att artikeln var en bearbetning av en artikel Temmes skrivit i en finsk flyghistorisk tidskrift Feeniks.

Nå, här kan man bl a läsa Den kända bildtidningen SE hade den 28 februari 1940 ett mittuppslag med tio bilder över temat "FINNAR MÖTA RYSSEN EFTER 40 LUFTTIMMAR". Jag har alltsedan dess haft svårt med att ta svenska tidningar på allvar. Så grovt överdrivet som reportaget var.

(Ack, det är roligt att spetsa till det! Jag har själv svårt att låta bli.)

Tyvärr ges inget nummer på tidningen men här finns i alla fall ett publiceringsdatum.

Lars S, som minns bildtidningen Se från sin barndom på 40-talet. Kom väl en gång i veckan då. Och ansågs både tillspetsad och annat. Chefredaktören, av finlandssvenskt ursprung f ö, startade sedan Expressen...
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2905
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Artikel i SE vårvintern 1940 om finska flygelever

Inläggav Carl-Fredrik Geust » 19 maj 2009, 05:55

Tack för upplysningen. Andra gången på två dagar har jag alltså fått veta att först söka hemma i mina egna överfulla bokhyllor... (så läser jag i alla fall de vänliga svaren mellan raderna). Jag har givetvis det Feeniks-nummer som vännen Lars hänvisar till, men jag vill i alla fall gärna veta vilket NUMMER av Se det är fråga om,
tack alla kunniga människor!
Calle G.
Carl-Fredrik Geust
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Helsingfors

Re: Artikel i SE vårvintern 1940 om finska flygelever

Inläggav Lars Sundin » 19 maj 2009, 07:03

Hej Calle!

Du skulle ju kunna ringa/maila Kungliga biblioteket i Stockholm och fråga vilket nummer det är som gavs ut 28 februari 1940. Kanske finns där någon vänlig själ.

En av de få saker jag ännu minns från min undervisning i matematik vid KTH var att ifall man fick en fråga som innebar att svaret var en tal, borde man chansa att svara med "7". Jag tror att man inte hamnar alltför fel i detta fall (verkligen en förnämlig undervisning man fick...). Men historia är ju nu förstås i motsats till matematik en exakt vetenskap, så sådant tänkande går ju inte för sig...;-)

Antagligen finns det webbforum där chansen är större än i vårt att hitta någon Se-samlare/kännare.

Lasse
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2905
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Artikel i SE vårvintern 1940 om finska flygelever

Inläggav Jan Forsgren » 20 maj 2009, 18:04

Hej Carl-Fredrik,

Jag har beställt fram tidskriften Se, februari 1940, vid Carolina Rediviva. Svar följer på måndag.

M V H

Jan Forsgren
Jan Forsgren
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59

Re: Artikel i SE vårvintern 1940 om finska flygelever

Inläggav Carl-Fredrik Geust » 21 maj 2009, 11:35

Jan,
tack på förhand!
cfg
Carl-Fredrik Geust
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Helsingfors

Re: Artikel i SE vårvintern 1940 om finska flygelever

Inläggav Jan Forsgren » 25 maj 2009, 13:47

Hej Carl-Fredrik,

Se-artikeln Du frågar om finns i Nr 17 (28 februari - 2 mars) 1940, s. 15-17.

M V H

Jan Forsgren
Jan Forsgren
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59

Re: Artikel i SE vårvintern 1940 om finska flygelever

Inläggav Carl-Fredrik Geust » 26 maj 2009, 07:01

Tack Jan (samt Sven och Lars som svarat mig direkt)! Än en gång jag jag kunnat konstatera att SFF Forum är oslagbart när det gäller att få svar på "omöjliga" frågor!
Calle
Carl-Fredrik Geust
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Helsingfors


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst