Firma Viking

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Firma Viking

Inläggav Fredric Lagerquist » 19 mar 2008, 14:32

...i Falköping har man hört talas om. Större delen av flygvapnets reservdelslager och överblivna motorer etc vad det gäller Sk 12 och Sk 15 hamnade hos F:a Viking efter det att dessa typer hade fasats ut. Flygklubbarna o andra användare kunde under 50- och 60-talet därför ha fortsatt tillgång till delar..även de i Tyskland. Tror t ex att den tyska (ny)produktionen av Jungmeister på 60-talet hade Bramo-motorer i nosen komna just från F:a Viking.

Enligt vad jag förstått ägdes Viking av en John Karlsson. Hade han en kollega som hette Birger Nilsson (Nielson)?

Vad vet vi om Firma Viking?
Senast redigerad av Fredric Lagerquist 19 mar 2008, 22:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Birger Nilsson

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 19 mar 2008, 22:03

Bild
Birger Nilsson, vid ritbordet på Kanoverken i Halmstad

Det fanns i Svenska Kanotverkstaden i Båstad 1937 en VD som hette Birger Nilsson. Svenska Kanotverkstaden blev Kanoverken och flyttade till Civila flygfältet i Halmstad där man började tillverka segelflygplan. 1941 ersätts Birger Nilsson av Gunnar Sundblad som blir VD för företaget som vid årsskiftet 1941-1942 ändrar namn till AB Flygindustri. Jag är inte säker, men har för mig att jag hört att Birger Nilsson flyttade till Falköping. Under sin tid i Halmstad segelflög Birger Nilsson, men jag vet inte om han motorflög när han var verksam i Halmstad.

Jag har Meddelanden från Luftfartsmyndigheten (MFL) 1946-Nr 4 Förteckning över Gällande Luftfartscertifikat och har nu tittat i den. Där finns en Nilsson, Martin Birger, Varenbergsgatan 14, Falköping, född 24/2 1909 med cert nr 1108 ufärdat 11/9 1946 och då giltigt till 31/5 1947. Körkortsnummer L.14272, det sistnämnda tyder på att det är utfärdat i Kristianstads län, så jag tycker det finns en möjlighet att det är samma Birger Nilsson.
Detta kanske kan vara en ledtråd och hoppas det kan ge mer information från annat håll.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Birger Nilsson

Inläggav Fredric Lagerquist » 19 mar 2008, 22:37

Denne Birger Nilsson var hälftenägare i Klemm Kl 35 SE-BHL 1947-48 (en f d F 14-kärra) och ägde Tiger Moth SE-AWO 1948-53.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Firma Viking - John Karlsson

Inläggav Lars Sundin » 19 mar 2008, 23:01

Fredric Lagerquist skrev:...i Falköping har man hört talas om. Större delen av flygvapnets reservdelslager och överblivna motorer etc vad det gäller Sk 12 och Sk 15 hamnade hos F:a Viking efter det att dessa typer hade fasats ut. Flygklubbarna o andra användare kunde under 50- och 60-talet därför ha fortsatt tillgång till delar..även de i Tyskland. Tror t ex att den tyska (ny)produktionen av Jungmeister på 60-talet hade Bramo-motorer i nosen komna just från F:a Viking.

Enligt vad jag förstått ägdes Viking av en John Karlsson. Hade han en kollega som hette Birger Nilsson (Nielson)?

Vad vet vi om Firma Viking?


I Kontakt nr 94 där Klemm 35 är temat, nämns John Karlsson i artikeln om planet sålunda:

Flygförvaltningens reservdelslager utförsåldes genom anbud i juni 1952. Via KSAK såldes lagret samma år vidare till förvaltaren John Karlsson i Falköping, som under flera försåg landets Klemm-ägare med reservdelar. Då flygplanen försvann i början av 60-talet, bytte småningom reservdelslagret ägare. Detta finns kvar än idag till fromma för de entusiaster som nu renoverar Klemm Kl 35 i Sverige!

Kontakt nr 94 är daterad december 1989. Firma Viking nämns ej vad jag kan se. Ett namn som nämns är Skerving Wester som på 50-talet sålde ett 20-tal gamla Klemmar till Tyskland. Det kan ju finnas kommentarer i efterföljande nummer av "Kontakt".

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav eralehm » 30 mar 2008, 02:11

Jag vill minnas att det också var Firma Viking som sålde de sikten avsedda för J 22 som monterades i MFI-9B nere i Biafra.
/Leif
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Inläggav Klas Andersson » 31 mar 2008, 18:30

Hej !
Världen är bra liten ! För bara ett par veckor sedan började jag fråga runt om denna firma eftersom jag fått tipps om att det där funnits delar som jag nu söker !
Firman skall ha legat i en källarlokal och ev, hetat "VIKING TRADING"

men hittills så har jag inte fått något napp ,
Jag bor ganska nära Falköping och kan söka "på plats" bara jag har något mera att gå på ?

Det finns ju en flitig skribent på detta Forumet som är en jäkel på att hitta på Nätet ...kanske han kan göra ett försök någon natt ?
Borde väl finnas register även över avsommnade firmor ?

Skevring Wester ?? finns inte i lokalkatalogen iallafall, och dom andra gubbarna borde väl vara hädangångna?
Mvh Klas
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Inläggav Lars Sundin » 31 mar 2008, 19:05

Klas Andersson skrev:Hej !

...

....

Skevring Wester ?? finns inte i lokalkatalogen iallafall, och dom andra gubbarna borde väl vara hädangångna?
Mvh Klas


Notera att han hette Skerving Wester. En googling säger t o m Sölve Skerving Wester, se http://sv.wikipedia.org/wiki/AB_Flygplan. (Helt okända uppgifter för mig; jag vet inte vem skribenten Janee är och vilka hans källor är men det kanske går att luska fram om tittar på Wikipediaartikelns historik närmare.)

Jag tror att även han torde vara hädangången. Wester alltså.

Jag vet inte var man kan hitta mer info. Något har väl skrivits om hur von Rosen lyckedes utforsla MFI-plan till Biafra; där kanske man kan finna något om firman (apropå planens gamla J 22-sikten).

Tillägg senare: När jag så googlar vidare ser jag att Fredric Lagerquist skrivit litet kring detta senare i sin blogg, se http://lae.blogg.se/1191097645_mfi_och_biafra__4.html.

En hastig titt på Fredrics artikel ger en känsla av "going round in circles"...

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst