Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget

Inläggav Hans Krensler » 16 mar 2016, 16:15

För en studieresa fick svenska flygofficerare en direkt inbjudan från Hermann Göring att besöka Tyskland i början av augusti 1940. "Den svenska Flygkommissionen", som den officiellt hette, bestod av två överstar, Bengt Nordenskiöld och P.R. af Uhr, och en kapten, Björn Bjuggren. Resan ägde rum den 2-13 augusti.

Omedelbart i anslutning till den resan började nästa svenska "studieresa" - åtta officerare anträdde resan till Tyskland den 12 augusti, sju från armén och en från flygvapnet, i spetsen Generalmajor Archibald Douglas. Även här stod både Berlin och Paris på programmet, och också Potsdam, som följande bild visar...

potsdam.jpg
potsdam.jpg (118.16 KiB) Visad 33239 gånger


På baksidan står: "Schwedische Offiziere in Potsdam, Heeres Uffe-Schule 1940"

Min fråga i detta sammanhang...vet någon vad den svenska flygofficeren hette?

Mvh Hans K
Senast redigerad av Hans Krensler 18 mar 2016, 00:49, redigerad totalt 1 gång.
Hans Krensler
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Svensk militär i Tyskland 1940

Inläggav Lennart A » 16 mar 2016, 19:04

Deras rapport finns med all säkerhet på Krigsarkivet.

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Svensk militär i Tyskland 1940

Inläggav Hans Krensler » 16 mar 2016, 23:44

Lennart A skrev:Deras rapport finns med all säkerhet på Krigsarkivet.

Lennart A
Kan jag tänka mig - men hade nog hoppats att någon här på SFFs Forum vet det svaret... ;-)

Mvh Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Svensk militär i Tyskland 1940

Inläggav Lennart A » 17 mar 2016, 07:35

Hoppas kan man alltid. Har för mig att någon skrev en bok (?) för några år sedan om svenska officerares utlandsstudier på trettiotalet.

Lennart
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Svensk militär i Tyskland 1940

Inläggav Lennart Berns » 17 mar 2016, 08:26

Under kriget reste svenska flygofficerare till olika länder för att få idéer, fånga upp intryck, få kontakter. Som Lennart A säger skrev de reserapporter vid hemkomsten och de bör rimligen finnas i Krigsarkivet. Några, som t ex Nils Söderberg, Björn Bjuggren och Axel Ljungdahl, har också skrivit om dessa resor i sina memoarer. Rent generellt kan man säga att Flygvapnet tog intryck av Tyskland när det gällde utformningen av flygbassystemet, det vi hade före Bas 90, medan t ex stilsystemet (Stril 50) och flygspaningssystemet i huvudsak bygger på motsvarande brittiska system.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Svensk militär i Tyskland 1940

Inläggav Hans Krensler » 18 mar 2016, 00:04

Lennart Berns skrev:Som Lennart A säger skrev de reserapporter vid hemkomsten och de bör rimligen finnas i Krigsarkivet.
Att leta i arkiv är både nödvändigt och viktigt om man vill få någon rätvända på de egna forskningarna - helt klart. Skall vi säga, av gammal vana bedriver jag emellertid helst sökandet på ort - med det digitala kan man ha tur, man kan även per telefon eller e-mail råka på förstående arkivtjänstemän, som lovar söka och höra av sig om de hittar något...men ofta tar det lång tid eller helt enkelt slut där...egna erfarenheter med bl.a. svenska Krigsarkivet...

Som sagt, beträffande namnet på en svensk flygare som befinner sig i Tyskland i augusti 1940, så betvivlar jag inte att reserapporter och andra klargörande dokument angående detta ligger i Krigsarkivet - men vad jag hoppats på är att i den stora skaran SFF-medlemmar det kunde finnas någon som har ägnat tankar och forskningar åt just vad svenska flygare (och flygingenjörer) gjorde i Tyskland under andra världskriget - och som i bästa fall kunde dela med sig av sina kunskaper här på forumet!?

Lennart A skrev:Har för mig att någon skrev en bok (?) för några år sedan om svenska officerares utlandsstudier på trettiotalet.
Lennart
I "Förtroligt och hemligt"(2007) ägnar författaren Gunnar Richardsson ett tjugotal sidor åt "Svenska studiebesök vid den tyska krigsmakten". Tyvärr utan att lämna ut namnen på de deltagande i den svenska officersgruppen under ledning av Archibald Douglas, och så inte heller på flygaren i sällskapet (om det nu fanns en flygare bland armégrabbarna - Sven S. menar att han ser ingen flygaruniform på bilden...). Douglas memoarer "Jag blev officer"(1950) och detsamma skrivet av dåvarande översten C.A.Ehrensvärd, "I rikets tjänst"(1965) lär innehålla skildringar från den tyska augustiresan 1940 - men si de böckerna har jag inte...

Mvh Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget

Inläggav Per Svantesson » 18 mar 2016, 09:16

Hej!
Så här skriver Archibald Douglas i "Jag blev officer" sid 342:
"Delegationen bestod förutom av mig(Douglas, som också var chef) och min adjutant, kapten Kellin, bl.a av Cala Ehrensvörd, som då var överste, major Anders Nordström, överstelöjtnanten vid fortifikationen Enger, överstelöjtnanten vi flygvapnet Ramström samt majoren vid generalstabskåren Nils Björk. Från Stockholm medföljde tyske militärattachen Bruno von Uthmann."
Exakt datum för avresan finns inte.
Hälsningar
Per S
Per Svantesson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 maj 2008, 16:57

Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget

Inläggav Hans Krensler » 18 mar 2016, 13:06

Hjärtligt tack Per för den informationen! Ser nu också att det svenska flygvapnets representant, överstelöjtnant Ramström, står något skymd ungefär i mitten av bilden...

Mvh Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget

Inläggav Hans Krensler » 18 mar 2016, 21:18

Ytterligare lite uppgifter om representanten för flygvapnet: Det var alltså överstelöjtnant Folke Ramström, som under kriget var flottiljchef vid F 7 Såtenäs (1940-1945). Här ses han 1942 med flygvapenchefen Bengt G:son Nordenskiöld, som i augusti 1940 också var på tysk studieresa - se ovan.

j-9-nskld_138238228.jpg
j-9-nskld_138238228.jpg (44.02 KiB) Visad 32863 gånger

http://gamlagoteborg.se/tag/folke-ramstrom/

Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget

Inläggav eralehm » 21 mar 2016, 22:22

Ryktet säger ju också att övlt Fredrik Lambert-Meuller besökte Tyskland under kriget, men betydligt senare. Hans fotoalbum innehöll även ett antal bilder (utan bildtexter) med t.ex. He 111Z och Me 321 som är svårförklarade i annat fall.

Vet någon ifall han faktiskt åkte till Tyskland?

/Leif Hellström
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget

Inläggav Mikael Olrog » 21 mar 2016, 23:03

Vill minnas att jag har ett foto av en Svensk Flygvapenofficer i uniform framför en tysk Junkers W34 tillsammans med någon/några tyskar liggande i någon låda någonstans. Så uppenbarligen skedde någon form av utbyte. Har inte kunnat identifiera honom dessvärre.
Användarvisningsbild
Mikael Olrog
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12

Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget

Inläggav eralehm » 22 mar 2016, 01:04

Om det är en W34 skulle det ju kunna vara en nödlandare, i och för sig, plåtad i Sverige.
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget

Inläggav Hans Krensler » 23 mar 2016, 00:35

eralehm skrev:Ryktet säger ju också att övlt Fredrik Lambert-Meuller besökte Tyskland under kriget, men betydligt senare. Hans fotoalbum innehöll även ett antal bilder (utan bildtexter) med t.ex. He 111Z och Me 321 som är svårförklarade i annat fall.

Vet någon ifall han faktiskt åkte till Tyskland?

/Leif Hellström
Intressant.
Det betyder att om Lambert-Mueller hade varit i Tyskland och sett den dubbla He 111:an med, som jag förstår, en Me 321, så måste det tidigast ha varit på våren 1942 under testfasen av He 111 Z V1, antingen i Obertraubling, Leibheim eller Rechlin. Den skarpa insatsen började på sommaren samma år med så olika insatsorter som Sydfrankrike och Östfronten, däribland Krim. Men fr.o.m. sommaren 1943 blev det mindre och mindre flyginsatser, olyckor, bombningar och nedskjutningar decimerade de redan från början fåtaliga maskinerna (maximalt sjutton He 111 Z blev byggda, men inte alla insatta). De sista insatserna skedde med blott fyra maskiner sommaren 1944 och i september löstes gruppen I./L.L.G.2 upp...

Stora möjligheter för en neutral nations piloter att komma till Tyskland för, säger vi studieresor, blev, ju längre kriget varade mindre och mindre - för att inte säga omöjliga...Isynnerhet nya projekt höll man gärna för sig själva, det betyder att testfaserna var speciellt skyddade för främmande ögon. När så insatserna vid fronten började, kröp säkert möjligheterna för en svensk pilot att få inblick i luftstriderna ner mot nollpunkten. Dessutom, det byggdes som sagt blott ett fåtal "Zwilling"-maskiner, Me 321 ett större antal, ca 200, men det gällde ju att få dem båda på samma bild - och se, det tror jag inte Lambert-Meuller gjorde.

Min idé är att han som Försökscentralens provflygare kom i kontakt med inte bara de tyska planen utan också deras piloter, och varför inte...där blev man kanske beskänkt med, där bytte man sig till och där köpte man - det som vi idag kan kalla krigets souvenirer, som t.ex foton. Exempel, den 24 april 1945 landade den tyska Hauptmann Waldemar Wagler med sin Messerschmitt Bf 109G-10 på Rinkaby flygfält - en av ett par Messerschmittare som Lambert-Meuller senare provflög, vars piloter han troligtvis var i kontakt med innan han steg in i den tyska kärran...

Ja,bara lite funderingar från min sida hur tyska flygfoton kunde ha hamnat i Lambert-Meullers fotoalbum!

Mvh Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget

Inläggav eralehm » 23 mar 2016, 01:18

Här är några av bilderna i fråga, i beskuren form.

He111Z.jpg


Me321-4.jpg


Me321-6.jpg


Gotha5.jpg


Det kan naturligtvis vara så att bilderna kommit till Sverige på annat vis.

/Leif
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget

Inläggav Hans Krensler » 23 mar 2016, 18:24

Hjärtligt tack Leif för "tvilling-" och "jätte"-bilderna! Här lite mer information som kanske är av interesse:
1. Heinkel He 111 Z, TM+KU, Serienmaschine Z-1, Werknr. 2699.
2. Me 321 B, W7+SM, troligtvis transport- och pansarvariant(få fönster), ev. tillhörig Grossraumlastensegler Gruppe 321, ett av 26 exemplar byggd i Leipheim 1941/42.
3. Tvåsitsig kabin Me 321B.
4. Det där skall nog vara tre normala He 111 som släpar två Go 242 och förmodligen en DFS 230...

Efter att ha dykt in lite grann i litteraturen om dessa plan så hittade jag faktiskt kabinbilden...

IMG_2150.jpg
IMG_2150.jpg (152.5 KiB) Visad 32529 gånger


...i den tyska flygtidningen Jet&Prop från 2003. Så vi får väl förmoda att Lambert-Meuller på något sätt har fått tag på bilderna, troligtvis förmedlade av någon av de "nödlandande" tyska piloterna i Sverige. Men som du säger...
eralehm skrev:Ryktet säger ju också att övlt Fredrik Lambert-Meuller besökte Tyskland under kriget, men betydligt senare.
, och om det stämmer - ett stort OM - kanske han fick tag på bilderna i Tyskland...? Spänningen stiger och letandet fortsätter :D !!

Mvh Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget

Inläggav eralehm » 24 mar 2016, 00:19

Nja, att bilden fanns med i Jet & Prop beror nog på att jag skickade kopior på bilderna till det tyska förlaget 2002. Fast dom bekräftade aldrig mottagandet och jag antar att dom inte angett källan heller vid publiceringen...

Här är resterande Gigant-bilder från Lambert-Muellers album. Ärligt sagt ser det väl mest ut som "Kamerad"-bilder så det troligaste är kanske trots allt att L-M fått dem av någon tysk.

Me321-1.jpg

Me321-2.jpg

Me321-3.jpg

Me321-5.jpg

Me321-7.jpg

Me321-8.jpg

Me321-9.jpg

Me321-10.jpg

Det fanns även några Go 242-bilder.

Hälsningar,

/Leif Hellström
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget

Inläggav Hans Krensler » 24 mar 2016, 14:04

Där ser man! Och nej, ingen källa angiven. Men 2006 kom det tyska Flugzeug Archiv Band 12 ut (det sista) från förlaget Unitec, och där hittar vi uppåt tio bilder som tydligen kommer från Lambert-Meullers fotoarkiv, men blott ett par med källhänvisning L-M, som de här med Gotha Go 242 A-1...

IMG_2152.jpg
IMG_2152.jpg (130.94 KiB) Visad 32441 gånger


...resten tar utgivaren själv, Manfred Franzke, hand om - "Fotos: Archiv Franzke"! Men jag antar att alla kommer från L-Ms album, som, om jag förstår det riktigt, är i din ägo...

Vad beträffar Lambert-Meullers ev. besök i det tredje riket - hans flygböcker och andra personliga dokument kanske visar mer...?

Mvh Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget

Inläggav eralehm » 24 mar 2016, 14:44

Nej, Lambert-Muellers bilder och handlingar är kvar hos hans familj, jag hade bara tillfälle att kopiera ett av albumen en gång i tiden. F.ö. bland de första bilderna jag scannade, utan att kunna så mycket om det, så kvaliteten är tyvärr inte den bästa. Fast originalkopiorna var kanske inte så mycket bättre, heller.
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget

Inläggav Bengt Ekbladh » 24 mar 2016, 23:12

Litet ”mellanlägg !”

Hans Krensler skrev::
>>För en studieresa fick svenska flygofficerare en direkt inbjudan från Hermann Göring att besöka Tyskland i början av augusti 1940. "Den svenska Flygkommissionen", som den officiellt hette, bestod av två överstar, Bengt Nordenskiöld och P.R. af Uhr, och en kapten, Björn Bjuggren. Resan ägde rum den 2-13 augusti. >>

2/8 1940
Den svenska flygkommisionen bestående av överste Bengt Nordenskiöld, överste af Uhr och kapten Björn Bjugren anträdde en 12 dagars resa till Tyskland, Holland, Belgien och Frankrike på inbjudan av självaste Göring. Syftet var enligt Göring att
”...öka samförståndet mellan Tysklands och Sveriges flygvapen samt mellan länderna.”

Hans Krensler skrev::
>>Omedelbart i anslutning till den resan började nästa svenska "studieresa" - åtta officerare anträdde resan till Tyskland den 12 augusti, sju från armén och en från flygvapnet, i spetsen Generalmajor Archibald Douglas. Även här stod både Berlin och Paris på programmet, och också Potsdam, >>

12/8 1940
På inbjudan från det tyska högkvarteret anträdde åtta höga svenska officerare, under ledning av Archibald Douglas, en 16 dagars resa för att studera de nyligen avslutade krigsoperationerna i Frankrike och Belgien. Ur Douglas rapport:
…....”Den väldisciplinerade truppen, som handlar i tron på sina militära och civila ledare och som behärskas av den nazistiska viljan, är ett helgjutet redskap.”

"Delegationen bestod ...(som nämnst i skalman ) av Douglas, chef
adjutant, kapten Kellin,
överste Cala Ehrensvörd,
major Anders Nordström,
överstelöjtnanten vid fortifikationen Enger,
överstelöjtnanten vid flygvapnet Ramström
majoren vid generalstabskåren Nils Björk.
Och Tyske militärattachen Bruno von Uthmann."

(vissa uppgifter kommer från):
http://www.bengtsandh.se/data/uploads/k ... en_hem.pdf
…..(en del saker på sidorna (322 sidor) kanske verkar ? …)


Tillbaka till Lambert-Meuller och Tyskland...hittar mycket lite...., men rätt många var ju nere i Tyskland så bilder kan ju vara ”överlämnade?”
Bengt Ekbladh
 

Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget

Inläggav Hans Krensler » 31 mar 2016, 17:29

Medan vi väntar på att något dyker upp om Lambert-Meuller och hans ev. Tysklandbesök...

...så tittar vi in i andra tyska dokument om svenskars besök under (och innan) kriget, och börjar med en svensk militärkommission som i april 1940 besökte Bayerische Motoren Werke i München.

Svenska deltagare var Generalmajor Arthur Örnberg som souschef för Flygförvaltningen
Överstelöjtnant Nils Söderberg som chef för Flygförvaltningens materielavdelning
Flygingenjör Edlén

IMG_2159.jpg
IMG_2159.jpg (214.8 KiB) Visad 32199 gånger


De kom uppenbarligen från Friedrichshafen (Dornierbesök?) till München för att i bästa fall inhandla 50 BMW 132-N-motorer. Herr von Bentheim från tyska RDLI (Reichsverband der deutschen Luftfahrtindustrie) hade gett klartecken för inköpet - 30.500 Reichsmark önskade han att svenskarna skulle betala, plus 200 US-Dollar(för vad frågar man sig...?). Dessutom gav självaste Herr Generalluftzeugmeister - som väl var Udet vid den tiden - grönt ljus för svenskarna att kasta ett öga på BMWs nya 801-motor.

Nils Söderberg var inte för första gången på inhandlingsbesök i Tyskland (mer om det senare), och för det hade han också belönats med en Kommendör av Tyska örnens orden. Ett snäpp värre var Arthur Örnberg som någon gång 1937-39 blev en av blott 33 svenskar som fick Tyska örnens orden av storofficers klass!

Ett foto togs i München, här i något usel kvalitet, tyvärr...

IMG_2161.jpg
IMG_2161.jpg (162.49 KiB) Visad 32199 gånger


Från vänster till höger:
Ing. Edlén
v. Bentheim (RDLI)
Gen. Örnberg
Kraemer Prok. i.H.
Överstelöjtn. Söderberg
Wendland (RLM)
Lotz (Obering. i.H.

Mvh Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget

Inläggav Hans Krensler » 03 apr 2016, 16:38

Tycker frågan är spännande och värd att upprepas: Till vad kan man tänka sig att de extra 200 amerikanska dollarna som svenskarna måste betala för sina BMW-motorer kan ha varit bra till - amerikanskt smågrus, när den stora summan skulle betalas i Reichsmark...!? Ja, riktigt smågrus var det kanske inte heller - 200 dollar år 1940 vore i dagsläget värt ca. 27.000 svenska pengar...

Men ändå, frågan återstår och repeteras härmed en tredje gång: Varför ville tysken ha den utländska extraslanten?

Mvh Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget

Inläggav Bengt Ekbladh » 03 apr 2016, 17:48

”””200 dollar år 1940 vore i dagsläget värt ca. 27.000 svenska pengar... ”””

Men 1940 var väl värdet ca 14200:-Skr.
Även det en nätt liten summa.

Men i Tyskland 1940 , var det säkert brist på Dollar? Vad kunde 200 Dollar kosta /vara värt på ”svarta marknaden” frågas.
Men som du skriver
””Varför ville tysken ha den utländska extraslanten? ””
Bengt Ekbladh
 

Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget

Inläggav Hans Krensler » 05 apr 2016, 10:55

Bengt Ekbladh skrev:
Men 1940 var väl värdet ca 14200:-Skr.
Även det en nätt liten summa.

Hmmm, är du säker på det...? Hittade en gammal Skalman-tråd...http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=16427 ...där man skrev:

"Sverige hade fast växelkurs:
Fr.o.m. 1933 mot pundet 1 GBP=19,40 SEK
Fr.o.m. 1939 i augusti mot dollarn 1$=4,20 SEK
"

Skulle betyda att 200 dollar då var värt ca 840 svenska kronor...

Mvh Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget

Inläggav Hans Krensler » 06 apr 2016, 10:54

Anyway - vidare med svenskbesök i Tyskland.

Flygingenjör MAGNUSSON och Verkmästare WAHLGREN var på studieresa i BMW-Werke Allach (utanför München) en knapp månad i början av 1940. De blev framför allt utbildade i underhåll av BMWs motor 132 K. Ditskickade av Herrn Flugdirektor Söderberg (inga militära titlar här?) från Centrala Flygverkstaden i Västerås.

IMG_2163.jpg
IMG_2163.jpg (141.87 KiB) Visad 31911 gånger
IMG_2164.jpg
IMG_2164.jpg (161.38 KiB) Visad 31911 gånger


Ing. Magnusson
Verkmästare Wahlgren
Herr Schinabeck i.Hs.

Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Svensk militär besöker Tyskland under andra världskriget

Inläggav Lennart A » 06 apr 2016, 16:52

Bra och intressant tråd!

Två beställningar på BMW-motorer gjordes: Först 14 stycken BMW 132K och den 25 april 1940 48 stycken BMW 132N. De senare skulle ha suttit i de Fokker G.I som beställdes från Holland. Varken Fokkerplanen eller BMW-motorerna kom att levereras.

Söderberg var styresmannen vid CVV Nils Söderberg, namne med den mer kände Nils (Nisse) Söderberg.

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Nästa

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst