av Per Björkqvist » 05 apr 2008, 23:31
Det är ju ingen mening att gnälla på att gamla flygbaser eller flottiljer rivs... egentligen.
Helt normalt att det gamla åker bort för nya intressen ...oftast ekonomiska.
Precis som i samhället i övrigt.
Inget konstigt med det!
Det man ska göra tror jag är att bevara det gamla INNAN det ens finns på Till-Salu-listan.
Nu tänker jag på framför allt ,,,, Hagshult, som är en gammal bas som innehåller det mesta även från BAS-90-epoken.
Där finns allt man kan önska..Bakom,UOM,BasC,KC och allt från den gamla goda "Kalla Kriget-tiden" om man nu kan säga så.
Alla cisterner med bränsle och infrastruktur i övrigt finns kvar.
Motorkörplats och kortbanor etc.
Problemet är ändå pengar när det kommer till kritan.
Det kostar bra med slantar att bibehålla en dylik plats som turistobjekt bara för att visa "hur det såg ut" på den tiden det begav sig.
Tusentals kvm med gräs att klippa...betong som spricker...
Och så vidare.
Men tanken är frestande dock...men vem ska betala?
Lär nog inte självförsörja sig som turistmål/museum?
Optand har ju som bekant fått stationen "Krigs -och Vägbas"-stationen på sin lott.
Optand är ingen fullt utbyggd bas utan enkelt sagt enbart en liten obemannad satellit till B 41 som var F 4.
Dvs en kortbana med tillhörande bansystem,flygplanvägar,motorkörplats och i övrigt inget speciellt vad gäller byggnader.... förutom ladvärn och annat från 40-talets flygbassystem som är väl bevarat i sig.
Dock ska vi försöka åskådliggöra Bas 90 som det såg ut över hela Sverige med landskapsmodeller....film...och som grädde på moset...en JA 37 uppställd för Rörlig Klargöring med de fordon som hörde till och annan utrustning.....se, titta,lukta och känna.
Vem kan motså filmen "En Svensk Väg" förresten;)?
En Väg för alla att färdas på...och flygplan att landa på!