Malmenbasen

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Malmenbasen

Inläggav Mikael Stockman » 18 mar 2008, 16:31

Hej!
Undrar över den aktuella rivningsstatusen för Malmenbasen? Finns något kvar av Kalla Krigets äkta krigsflygbas som skulle kunna ingå i Flygvapenmuseum som komplement till den blivande utställningen om "DC 3-nedskjutningen"?

Hur är det med flygplanplatser/klargöringsplatser, motorkörningsplats med jetstråleavledare, flytsyreanläggning och stationsbarack i fd UOM (uppställningsområdet) samt KC (kommandocentral)? Finns annat kvar?

Mvh Mikael Stockman FBH/Västgruppen
Mikael Stockman
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:02
Ort: Trollhättan

Inläggav Hans E Fredbäck » 21 mar 2008, 01:00

Hej C FBH-V!
Det vore närmast "tjänstefel" av såväl Flygvapenmuseet(FVM) som Fortifikationsverket (FORTV) att inte engagera sig i bevarandet av Malmenbasen. Enligt välunderrättade källor har FORTV ledning kommit till insikt om skyldigheten och värdet av att snabbt och effektivt tillmötesgå förfrågningar från allmänheten och speciellt ideellt verkande flyghistoriker vad gäller bevarandefrågor av anläggningar och byggnader inom flygbasområdet. FVM och FORTV torde numera inse värdet och nyttan av en gemensam kulturhistorisk kraftsamling. FVM (under SFHM) äger - i kraft av ett av statsmakterna nyligen kraftigt utökat nationellt ansvar för tillsyn, samordning och delfinansiering av den myckert omfattande och i försvarshistoriskt perspektiv synnerligen intressanta flygvapenhistoriken- rollen att i samverkan med SFF, flygvapnets kamratföreningar, museer med flera , bedriva ett proaktivt bevarande av det militära flygets kulturarv. Än finns det tidsmässigt handlingsutrymme att agera, men det krävs omgående beslutsavsikter och praktiska handlingsplaner. Devisen "Action this day" (W. Churchill) bör tillämpas. Byråkratiska uttalanden av typen "vi prioriterar XX och saknar resurser för..." , kan inte längre accepteras! Med den styrka , förmåga och kompetens som den samlade flyghistoriska kåren bevisligen besitter, handlar det mest för myndigheterna att på allehanda sätt samordna och leda forskning, dokumentation och PRESENTATION av flygvapnets exceptionella historia. Låt oss tillsammans genomföra detta. SFF:s årsmöte 2008 i Linköping kan
bli ett "upptaktsmöte" för fortsatt breddning och fördjupning av Svensk Flyghistoria. Nu handlar det om framtiden för Svensk Flyghistorisk Upplevelseindustri! Det är framtida generationers behov som räknas! Vardagen idag är historia i morgon. Vi måste inhämta den eftersläpning/försummelse som idag tvingar oss att "backa med arselet in i framtiden", dvs.med blicken bakåt i tiden. Vi måste marknadsföra nyttan av att dokumentera nuet - till gagn för framtida generationer. Det är därvidlag mycket glädjande att vi kommer att få utomordentligt goda "digitala dokumentationsverktyg" för ändamålet. Nu gäller det att visa vilja!
FBH-gruppen
Användarvisningsbild
Hans E Fredbäck
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna

Inläggav Bengt Bergholm » 21 mar 2008, 11:04

Jag har inget konkret att tillägga egentligen men man kan notera att det byggs mycket på malmen. De uppställda 32:or och 35:or som man tidigare kunnat se från vägen ut mot FFV/CVM/FC är borta och man har även gjort förändringar bland de hangarer som är är där och byggt nya installationer.

Mer vet inte jag men det är väl rimligt att anta att när man bygger om/till så förvinner en del gammalt... Borde här inte finnas folk från ÖFS som har örnkoll på detta?
Användarvisningsbild
Bengt Bergholm
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping

Re: Malmenbasen

Inläggav Erik » 03 apr 2008, 18:26

Mikael Stockman skrev:Hej!
Hur är det med flygplanplatser/klargöringsplatser, motorkörningsplats med jetstråleavledare, flytsyreanläggning och stationsbarack i fd UOM (uppställningsområdet) samt KC (kommandocentral)? Finns annat kvar?

Flygplanplatserna mellan norra (19) och östra (26) banänden finns kvar, dock har man byggt vanligt gunnebostängsel för dem så det tar väl lite längre tid att iordningställa dem än tidigare då det bara stod någon sorts staket där (som var lätt att ta bort). Dessutom har man lagt en massa kantsten på vägen för att separera cykelbana från vägen som dessutom asfalterats om efter att stenarna lades dit. Någon gång på 90-talet märkte man upp flygplanplatserna med små skyltar (tvåsiffrigt nummer). I skogen bakom platserna ligger det fortfarande ett antal baracker, men användningsområde har jag inte en aning om. Grinden på taxibanan (där Caravellen står) finns kvar och elskåpen på flygplanplatserna finns också kvar.

De senaste 10 åren har man dessutom huggit ner skogen öster om bana 26 (två stolpar med små röda lampor försvann då de blev onödiga) och man har även satt upp gunnebostängsel vid banänden, istället för det tidigare staketet som gick att kliva över. Tror även att glasfiberhuvarna över saker tillhörande värnförbanden är borta och därmed borde det som fanns under dem också vara borta. Bana 19 har fått inflygningsljus (heter det så på svenska?).

Hundgården är borta liksom skjutbanorna. Bana A och B blir till nya plattor åt flygskolan (bild) och pistolbanan (låg vid skärmtaken på västra sidan) försvann väl för att ge plats åt nya hangarer. Tornet verkar ha fått en trappa på utsidan som jag inte sett tidigare (bild). det gamla röda huset som stod mellan vakten och matsalen är borta och har ersatts av bostäder för FlygS bild. Simbassängen blev ju till kasernen Baronen för 15-20 år sedan och på gräsplanen mitt emot Baronen står nu en byggnad för teknikkontoret (?). Detonatorförrådet som stod vid brandövningsplatsen revs för 5-10 år sedan. För 5 år sedan höll man också på och byggde om vid västra (08) banänden och hade då rivit upp lite taxibanor. Törebodabågarna vid södra banänden (01) är också borta. Vaktkuren byggdes om för något år sedan när man bytte till securitasvakter istället för värnpliktiga.

Det är ungefär allt jag kan komma på som har hänt med flygplatsen de senaste åren.

Vill man se det i bilder är det ju bara att gå in på eniro. Malmen finns till och med som utsiktsbild där man kan välja att se det från fyra olika riktningar. Tydligen har man byggt en ny bana för helikopter (09-27) vid västra banänden (08).
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Malmenbasen

Inläggav Robert L » 03 apr 2008, 21:41

Erik skrev:Vaktkuren byggdes om för något år sedan när man bytte till securitasvakter istället för värnpliktiga.


Nu blev jag ledsen, den vaktkuren har jag huserat i ca 6 månader, var tom första person som satt där efter att dom byggt om den 1989.
Då fanns det en helt vanlig grön byggbarack där vi i vakten satt.

KC har man varit ut och kolla mååååånga gånger :-D

Robban
Användarvisningsbild
Robert L
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 feb 2008, 17:43
Ort: Köping

Den planerade boken om F3?

Inläggav Hans E Fredbäck » 03 apr 2008, 22:11

Hej C FBH Väst, broder Mikael!
Som du säkert vet så planerar SFF och ÖFS ett gemensamt projekt som syftar till en bok om F3.
Jag vet inte om ett kapitel om bevarandeobjekt kring Malmen kan vara av intresse i detta sammanhang? Vi får väl kolla upp det med Ulf Edlund och John Hübbert.
….Hans-Erik
FBH-gruppen
Användarvisningsbild
Hans E Fredbäck
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna

Flygbaser och flottiljer

Inläggav Per Björkqvist » 05 apr 2008, 23:31

Det är ju ingen mening att gnälla på att gamla flygbaser eller flottiljer rivs... egentligen.
Helt normalt att det gamla åker bort för nya intressen ...oftast ekonomiska.
Precis som i samhället i övrigt.
Inget konstigt med det!

Det man ska göra tror jag är att bevara det gamla INNAN det ens finns på Till-Salu-listan.
Nu tänker jag på framför allt ,,,, Hagshult, som är en gammal bas som innehåller det mesta även från BAS-90-epoken.
Där finns allt man kan önska..Bakom,UOM,BasC,KC och allt från den gamla goda "Kalla Kriget-tiden" om man nu kan säga så.
Alla cisterner med bränsle och infrastruktur i övrigt finns kvar.
Motorkörplats och kortbanor etc.

Problemet är ändå pengar när det kommer till kritan.
Det kostar bra med slantar att bibehålla en dylik plats som turistobjekt bara för att visa "hur det såg ut" på den tiden det begav sig.
Tusentals kvm med gräs att klippa...betong som spricker...
Och så vidare.
Men tanken är frestande dock...men vem ska betala?
Lär nog inte självförsörja sig som turistmål/museum?

Optand har ju som bekant fått stationen "Krigs -och Vägbas"-stationen på sin lott.
Optand är ingen fullt utbyggd bas utan enkelt sagt enbart en liten obemannad satellit till B 41 som var F 4.
Dvs en kortbana med tillhörande bansystem,flygplanvägar,motorkörplats och i övrigt inget speciellt vad gäller byggnader.... förutom ladvärn och annat från 40-talets flygbassystem som är väl bevarat i sig.

Dock ska vi försöka åskådliggöra Bas 90 som det såg ut över hela Sverige med landskapsmodeller....film...och som grädde på moset...en JA 37 uppställd för Rörlig Klargöring med de fordon som hörde till och annan utrustning.....se, titta,lukta och känna.

Vem kan motså filmen "En Svensk Väg" förresten;)?
En Väg för alla att färdas på...och flygplan att landa på!
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst