Märkning J22 på F9

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Märkning J22 på F9

Inläggav Björn Fransson » 18 mar 2008, 09:56

Hur var F9:s J22:or märkta runt 1944-45, efter övergången till bokstavskoder? Det jag är intresserad av är om bokstaven även fanns på motorkåpan, så som den gjorde på t ex F3:s J22:or - men inte på de bilder jag sett på t ex F18:s 22:or. På FV-museums J22 repeteras bokstaven även på landställsluckorna, var det så även på F9?
Användarvisningsbild
Björn Fransson
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 mar 2008, 09:51

Inläggav Martin Hellberg » 19 mar 2008, 14:41

Hej Björn!

I brist på svar från nån annan... Något svar på frågan hoppas jag att jag kan åstadkomma efter att ha tittat i de två böcker som utgivits de senaste åren om F 9 av Hall/Lindquist.
De enda J 22:or som verkar haft märkning på motorkåpor var de som hade sifferkoder, m/40. Inte de med bokstavskoder, m/44.
Endast en bild kunde jag finna på en J 22 med bokstavskod på landställsluckorna och det var gul G. Det verkar inte ha funnits märkning på landställsluckorna på de andra J 22:orna på de bilder där luckorna gick att se. Antagligen fanns det både med och utan men majoriteten var utan märkning på luckorna. Men detta är mina antaganden.

Martin Hellberg, Backamo.
Martin Hellberg
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst