Concorde G-BOAC

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Concorde G-BOAC

Inläggav Hans O. Sandström » 22 apr 2009, 19:43

Lite intressant Concorde historia,

British Airways Concorde G-BOAC "Alpha Charlie" har satt ett par intressanta rekord:

"Alpha Charlie" flög fyra gånger över Atlanten på EN DAG den 1 september 1975. Sträckan var London-Gander Newfoundland.
Dessutom har den ett rekord vad avser fart i förhållande till marken , 2394 km/h satt den 19 dec 1985. Vet någon var??

31 oktober 2003 gjorde "Alpha Charlie" sin sista flygning Heathrow - Manchester Airport Aviation Viewing Park där den idag finns för beskådande.

Finns det mer trevlig Concorde historia lägg gärna ut den på vårt forum!!

Flyghistoriska hälsningar,
Hans SFF-Småland



Modellen av Concorde i skala 1/100.
Bild
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Concorde G-BOAC

Inläggav Lars Sundin » 22 apr 2009, 19:53

Kan passa på med ett tips om Concorde-nostalgi i ett annat inlägg av mig på http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1349&p=7632&hilit=concorde#p7632 som ingick i en tråd om ett aprilskämt kring Concorde (man kan lätt kolla hela tråden):

"Så finns ju Concorde G-BOAD bevarad i USA. Den stod tillfälligt undanställd på f d Floyd Bennett-fältet och for litet illa av en närgången lyftkran och baseball-spelande barn men är nu tillbaka vid Intrepid-museet i Hudson River. Här litet kring själva färden: http://www.truveo.com/Moving-The-Concord-To-The-USS-Intrepid/id/2643527204."

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Concorde G-BOAC

Inläggav Seve Ungermark » 23 apr 2009, 14:35

Den inbjudan som Hans utfärdar vill jag bara inte missa. Finns det något annat flygplan som platsar i vilken samling av vackra skulpturer som helst? Och jag säger: Fox Bravo!

F-BVFB står idag på det tyska Sinsheim-museets tak (tillsammans med den urfult kantiga Tu-144), men hela dess flygande historia finns samlad på 64 välillustrerade sidor av f d Concorde-kaptenen Edouard Chemel. Hans "La Vie du Concorde" kom ut 2004 hos bokförlaget Le Cherche Midi. Baksidestexten utlovar motsvarande volymer om var och en av övriga franska Concorder, men tyvärr tycks de aldrig ha kommit i tryck.

Fox Bravo gjorde sin första flygning den 6 mars 1976 och levererades till Air France den 8 april. En kort tid flög Fox Bravo dessutom som N94FB åt Braniff (se annan tråd). Mellan 1990 och 1997 "låg" den i malpåse, men antalet flygtimmar blev ändå totalt 16 443 (noga taget uppger Chenel 14 780 på en annan sida) med 4 868 landningar och 608 studs-å-gå. Till exempel:

31 mars 1976 André Turcats sista flygpass (det var han som var fransk chefsprovflygare på Concorde för nästan exakt 40 år och 2 månader sedan)
1 april 1982 utförde FB den sista flygningen på sträckan Rio-Paris
18 jan 2001 uthyrd till Airbus för prov av de modifieringar som följde på katastrofen (med F-BTSC) vid Gonesse
6 september 2001 var FB den första Concorden som återfick sitt luftvärdighetsbevis
11 sept 2001 (!) en viss Béatrice Vialle satt f f g i högersits - dvs AF:s första (och troligen enda) kvinnliga Concordepilot
3 juni 2003 utförde FB den sista flighten från New York

Vår överljudshatande landsman Bo Lundberg till trots uppskattade många jäktade musiker snabbheten. Cellisten Mstislav Rostropovitj gjorde totalt mer än hundra Concordeflygningar över Atlanten - oftast i säte 1C med cellon (till fullt biljettpris) på 1D... Fox Bravo flög dirigenten Herbert von Karajan i samband med festspelen i Salzburg - alltså besök i Ernst "Ljudvallen" Machs eget hemland...

Fox Bravo hade vidare 1977 huvudrollen i den prisbelönade dokumentärfilmen "Plus Vite que le Soleil" (Snabbare än solen).

Seve U

Fotnot 1 - Vad gäller total flygtid tycks rekordet innehas av G-BOAD som nu är åter på hangarfartyget Intrepid med 23 397 timmar. Föga förvånande har samma exemplar också flest landningar, 8 406, enligt Chemel.
Fotnot 2 - Jag har förgäves letat efter en bra fransk Concorde-sajt men inte hittat någon som slår den ganska frekvent uppdaterade och engelskspråkiga http://www.concordesst.com
Fotnot 3 - Däremot råkade jag hitta http://www.wings900.com/vb/1-1-civil-aviation/41494-story-about-pepsi-concorde.html som säger att F-BTSD 1996 besökte Stockholm i blå Pepsi-kostym... Se också http://www.concordesst.com/history/events/pepsi.html fastän det minns jag inte ens från kvällstidningarna. Eller förtegs det helt?
Fotnot 4 - Det är f ö just Sierra Delta som står (ej längre blå) mitt emot 001 på Le Bourget och är som fransmännen säger "vivant", levande. Sådana system som nosens höj- och sänkning funkar och demonstreras. Så årets aprilskämt (se tråden som Lars länkar till) om att den skulle flygas i sommar hade en viss liten trovärdighet.

(Ändring (fetstil) ovan 26 april 2009.)
Senast redigerad av Seve Ungermark 26 apr 2009, 10:12, redigerad totalt 2 gånger.
Seve Ungermark
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm

Re: Concorde G-BOAC

Inläggav Hans O. Sandström » 23 apr 2009, 16:58

Tack Lars o Seve för de intressanta inläggen på ett av de intressantaste flygplanen som funnits!
Kul att även musiker av dignitet använde denna kärra. Utrikesminister Henry Kissinger var ju också en flitig resenär på Concorden.

Hemma i familjen är det min då 12-årige son Daniel som håller fartrekordet (1986 med SVT) med 2100 km/h. Själv flög jag några veckor senare 1986 Junkers Ju-52 i 210 km/h :-))

Allt gott,
/Hans
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Concorde G-BOAC

Inläggav Mats Averkvist » 23 apr 2009, 20:09

När jag var i England år 2007 klarade jag att se tre! stycken olika Concorde under de första tre dagarna...

Såg en på Heathrow under landningen, den på Duxford och den som finns på Brooklands Museum...
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1252
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Concorde G-BOAC

Inläggav Hans O. Sandström » 23 apr 2009, 20:22

För rättvisans skull kommer även Air France Concorde här.
/Hans

Skala 1/100 modell från Graphideco.
Bild
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Concorde G-BOAC

Inläggav Seve Ungermark » 25 apr 2009, 14:09

Mats Averkvist skrev:När jag var i England år 2007 klarade jag att se tre! stycken olika Concorde under de första tre dagarna...- - -


Flyg till Paris så kan du lätt se minst tre på en timme... Efter landning på Roissy taxar du med all sannolikhet förbi F-BVFF och fågelvägen är det sedan mindre än 10 km till flygmuseet på Le Bourget där du i samma hangar hittar 001 (F-WTSS) nos mot nos med F-BTSD.

(Och med rätt förbindelser kanske du blir insläppt till den museidel där en stor bit bevarats av F-BVFD. Teoretiskt t o m chans att i en annan hangar på Le Bourget se resterna av olycksexemplaret F-BTSC som jag helst inte vill tänka på. Allt enligt Chemels bok som jag tidigare skrev om.)

På ytterligare nån timme kan du hinna ner till Orly där F-WTSA står...

Trevlig resa :D

Seve U
Seve Ungermark
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm

Re: Concorde G-BOAC

Inläggav Hans O. Sandström » 25 apr 2009, 21:59

Ref till Seve,s Air France first female Concorde co-pilot Béatrice Vialle 2001 tror jag att denna kvinna i British Airways (dessutom kapten) var den första Concorde piloten i världen sju år före Béatrice Vialle eller........?

/Hans

Barbara Harmer (born 1954) was the first qualified female Concorde pilot.

Born in Bognor Regis, a seaside resort town and civil parish in the Arun District of West Sussex, England, Harmer left school aged 15 to pursue a career in hairdressing. Harmer's first experience in the aviation industry was six years later when she left hairdressing to go and be an air traffic controller at London Gatwick Airport. When she took on the job of air traffic controller Harmer decided to study for A Levels, which she had missed out on because she had left school at such a young age. Harmer obtained A levels in Geography, English Law, Constitutional Law and Politics. She then began flying lessons. Once she had gained her Private Pilot Licence (PPL) and then her Commercial Pilot Licence (CPL) she became a flying instructor and pilot with a small commuter airline.

In 1984 Harmer joined British Caledonian and flew BAC One-Elevens for three years. She then started flying long haul McDonnell Douglas DC-10. British Airways bought British Caledonian in 1988, four years after Harmer had joined. British Airways employs over 3000 pilots, but only sixty of them are women, and on top of that when Barbara joined British Airways no woman had ever piloted the Concorde. It was at this time that Harmer realised that her ultimate ambition was to fly the Concorde. Only a handful of pilots are hand picked by British Airways to undergo the rigorous 6 months of training that British Airways insists all pilots selected to fly Concorde must undergo. Harmer was finally chosen to undergo this intensive and expensive training in 1992.

On the 25 March 1993 Harmer became the first qualified female Concorde pilot, and later that year she made her first Concorde flight as Captain to New York Citys John F. Kennedy International Airport (JFK).
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Concorde G-BOAC

Inläggav Lars Sundin » 26 apr 2009, 01:53

Apropå första kvinnliga Concorde-pilot, så är det ju lätt att googla sig fram till "sanningen" när Seve och Hans nu gett oss båda namnen. Jag väljer en tysk källa, för man kan ju anta att den är neutral. Sålunda skriver Hamburger Abendblatt på http://www.abendblatt.de/daten/2003/10/24/222144.html

Die erste Frau im Cockpit: Am 26. März 1993 wird die Britin Barbara Harmer erster weiblicher Concorde-Pilot. Bei der Air France hebt die erste Pilotin, Béatrice Vialle, aber erst im Jahr 2001 ab.

(Tar man till Google automatöversättning får man följande litet lustiga förslag: Den första kvinnan i cockpit: På 26 Mars 1993, britt Barbara Harmer första kvinnliga Concorde Pilot. När Air Frankrike väcker första pilot, Beatrice Vialle, men bara under år 2001. Testar man översättning till engelska får man motsvarande lustighet. Översättningsmaskinen verkar ha svårt förstå tyskans sätt att bilda sammansatta ord. "Abheben" betyder "lyfta, lätta".)

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Concorde G-BOAC

Inläggav Seve Ungermark » 26 apr 2009, 10:10

Vänner,

Jag vill å det allra bestämdaste hävda att jag översätter bättre än Google men måste å andra sidan erkänna att jag inte kan läsa innantill. Åtminstone inte lika bra som Hans. Tack!

Ingenstans kan jag i Monsieur Chemels lilla bok nu finna något som ger minsta fog för att påstå det som jag råkade göra. Felet kan nog tillskrivas min frankofila läggning (och har alltså ingenting alls att göra med den franska enögdhet som så många kritiserar).

Seve U.
Seve Ungermark
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm

Re: Concorde G-BOAC

Inläggav Hans O. Sandström » 26 apr 2009, 11:27

Hej Seve,

Jo , nog missar vi lite här och där inte minst jag! Hade inte noterat att Air France hade en kvinnlig Concorde pilot , man lär så länge man lever men man glömmer också så länge man lever:-)

Tack för att du uppdaterade mig på detta!

Merci beaucoup!

/Hans
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Concorde G-BOAC

Inläggav Hans O. Sandström » 26 apr 2009, 13:13

BA och AF Concorde sida vid sida på Jönköping Axamo flygplats när det begav sig.
Bild
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Concorde G-BOAC

Inläggav Hans O. Sandström » 05 maj 2009, 18:19

Hittade en gammal film/reklam om Concorden på Airbus sida från 1969! Så all Concorde vänner enjoy..............!

http://www.airbus.com/store/photolibrar ... ch1963.swf

Det sägs att danska Sterling var intresserade av Concorden och att även någon modell i Sterlings färger tillverkades.
Någon som kan bekräfta??

Hans SFF-Småland
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Concorde G-BOAC

Inläggav Hans O. Sandström » 10 maj 2009, 08:09

Ref till Concorde , lite om Rolls-Royce/Snecma Olympus 593:

http://www.oobject.com/jet-engine-test- ... orde/4073/

http://wapedia.mobi/en/Olympus_593

Hans SFF-Småland
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst