Lancaster haveriplats

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lancaster haveriplats

Inläggav Kent Schram » 19 apr 2009, 17:55

Bollar här över en förfrågan från Geocaching.se forum som jag tänkte försöka få svar på.
Så här lyder det.

Hej!

Jag har fått en förfrågan från en skotsk cachare med förfrågan om platsen för nerskjutningen av en Lancaster under andra världskriget. Enligt beskrivningen till hans TB var det hans farfar (nu 95 år) som hade gjort målningen till detta bombplan. Kan någon hjälpa? Platsen skall tydligen vara Östra Ljungby och ligger då utanför Klippan.

Mailet jag fått:

Hello, This may seem an odd request. I am a Geocacher from Scotland and am looking for some help in locating a historical place in Sweden.

Can you please type in "oor wullie" Travel bug to read the history of what I am looking for.

In particular I am looking to locate the site that the bomber crashed so I can place a wreath on the site.

I noted that you have created some caches in this area and wonder if you know any contacts that could help find this .

I am sorry to trouble you but I would like to do this before my Grandad passed away as he is now 95 years old. It would mean a lot to him.

Many Thanks
Mark Stephn



Här är länkar angående LL757:

http://www.hembygdshistoria.se/palsjo/piprell1.htm

TB:n som vill till Sverige:

http://www.geocaching.com/track/details.aspx?id=1660358


Någon som vet? Hör i så fall av er direkt till honom eller via mig.

Mvh,

Pia

Slut på inlägget.
Hoppas någon har svaret fast det ej är bifogat Datum eller år.
Kent.S
Senast redigerad av Kent Schram 21 apr 2009, 16:36, redigerad totalt 1 gång.
Kent Schram
 

Re: Lancaster haveriplats

Inläggav Lars Sundin » 19 apr 2009, 20:55

Hej Kent!

Jag förstår inte allt du återgett i mailväxlingen men nedslagsplatsen är enligt Widfeldt/Wegmann i "Nödlandning" Lärkholm, Lärkeröd nordväst om Örkelljunga. Tiden var strax före midnatt 29-30 augusti 1944. Se även sammanställningen av svenska Lancaster-störtningar på http://lancaster-archive.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=426

Det talas någonstans på en av webbsidorna som det hänvisades till om en damm som bildats på nedslagsplatsen och man kan på Eniro-kartan faktiskt se en "liten sjö". Platsuppgifterna både på den svenska hembygdswebbsidan och "Travel Buggens" sida är dock fel.

Hoppas att detta kan vara till nytta.

Må denna Travel bug komma fram! (Vad en sådan är beskrivs här.)

Tillägg: Jag googlade på Örkelljunga plus Lancaster och fann http://www.forslovsocken.se/links/andra_vardskriget.htm Den RAF-besättningsman (kanadensare) som "dök upp" i Förslöv hade säkerligen dock inget att göra med vår Lancaster. Av texten framgår dock att man hade problem med antalet döda kroppar vid "Oor Wullies" störtning. (Planet hade 9 man ombord mot normalt 8. Alla omkom. Det förefaller som bomberna exploderade vid störtningen.)

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2906
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Lancaster haveriplats

Inläggav Kent Schram » 21 apr 2009, 16:40

Tjena Lars!
Jag tackar för den information som kommit fram så här långt
Jag låter detta vara öppet ett tag till för ev komplettering.
Jag förstår att det kan vara svårt att via litteraturen få fram
exakt plats. Frågeställaren nere i Skåne får kanske själv ta kontakt
med personer i området och köra lite detektivarbete. Det har funkat då
jag själv letat haveriplatser.
Tack så länge.
Kent.S HAD
Kent Schram
 

Re: Lancaster haveriplats

Inläggav LarsA » 27 apr 2009, 17:54

Hej!
Jag finns i Skåne och hjälper gärna till att försöka lokalisera haveriplatsen. Har sett Marks förfrågan på ett engelskt flygforum och sökt kontakt med honom där.
mvh
/Lars
LarsA
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 apr 2009, 17:33

Re: Lancaster haveriplats

Inläggav Kent Schram » 28 apr 2009, 17:15

Jag håller tummarna.

KS HAD
Kent Schram
 


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst