Frog - modellflygvarning

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Frog - modellflygvarning

Inläggav Lars Sundin » 18 apr 2009, 22:22

Man kanske skulle våga sig på en litet lätt luftigt svävande nostalgiskt inlägg som jag väljer att lägga här under allmänt, för konst kan det ju knappast sägas vara.

Alltså, Christian vid det stora vattenfallet visade oss i en annan tråd en video om "The jumpo jet"; ett ack så sällsynt exempel på franskt skämtlynne. Mina tankar gick då till grodor, vilka ju både hoppar och är kulinariskt förknippade med Frankrike. Annars anknyter ordet "Frog" för mig till modellflyg där FROG stod för "Flies Right Off Ground" (fast det visste jag inte då). De britter som startade företaget skapade senare ett dotterföretag Penguin som namnenligt sålde icke flygande modeller.

En av min barndoms stora upplevelser var att se denna fantastiska Frog-modell hemma hos en skolkamrat:

Bild

En kropp i tunn, tunn metall och med vingar av kartong. Man vevade upp gummimotorn med planet placerat i lådan som var försedd med en speciell vevanordning. Något så helt överlägset det man själv kunde sno ihop. Icke av denna värld helt enkelt.

Frog gav sig redan på 30-talet in i plastmodellbranschen och en känd svensk flyghistoriker skrev i sin ungdom för några decennier sedan en bok om Frogs modeller. Enligt de positiva recensionerna på http://modelenginenews.org/ed.2009.01.html (varifrån bilden ovan är hämtad) handlar den främst om plastmodellerna. (Jag minns att jag övervägde köpa den en gång när den kom ut men det blev inte av.)

Om företaget finns mer att läsa med början på http://www.frogpenguin.com/. Från mitt linstyrningsflygande för drygt 50 år sedan minns jag att Frogs 1,5 cc dieselmotor inte sågs med någon större entusiasm. Riktigt så här såg den inte ut. Men nästan. 50 spänn kostade sådana motorer. Det var överkomligt.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst