SAFO-kontakt?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SAFO-kontakt?

Inläggav Stellan » 18 apr 2009, 21:42

Hej, det är bara jag igen som fortsatt mitt letande efter information om Avikats Harvard/Texan i Kongo under konflikten. Letar efter ett sätt att få kontakt med Small Airforces Forces Observer för att få tag i tidigare nummer. Ingen svarar på mejl. Eller så kanske någon sitter på nummer 122 (Vol 31 #2 2007) och är villig att antingen sälja/skänka tidningen eller göra kopior på Leif Hellströms artikel?

/Stellan
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: SAFO-kontakt?

Inläggav eralehm » 19 apr 2009, 00:42

Eller också kan du ju fråga mig direkt...

Vad är det du vill veta?

/Leif Hellström
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: SAFO-kontakt?

Inläggav Stellan » 19 apr 2009, 17:55

Oh, hej Herr Hellström! Jag är generellt nyfiken på det mesta som finns på ämnet Avikat och de Texan/Harvard man använde. Mer specifikt försöker jag hitta tillförlitliga källor på hur målningscheman såg ut. Har tittat runt lite och det jag har hittat är delvis svårtolkat och jag ser att de som försökt sig på att skapa färgprofiler inte alltid lyckats så bra. Söker därför framförallt tydliga fotografier som visar den mycket individuella camouflagemålningen på Avikats flygplan.

Som modellbyggare kan man bli lite knasig på källorna, eventuellt får jag göra ett "möjligt" om jag inte kan pussla ihop det tillräckligt bra. KA-25 ligger bra till då den är intressant i och med att den fick en kulkärve av Åke Christiansson, dessutom har jag förstått att den hade lite annorlunda märkning än de flesta andra Texan/Harvard som användes (namnet "Penny" eller "Petty"), uppdragsmärkningar samt ett orangerött kryss som nationalitetsmärkning?). Skulle dessutom vilja ha någon form av bekräftelse på färgerna man använde sig av; flera tycks ha varit målade grön/grått/blått, en var målad rödbrun/grå/blå. Den färgbild som finns på sidan 262 visar grön och... ja du, kan det vara blöt grå eller är det rent utav olivbrun...??? Filmval, framkallning, tiden, lagring, inskanning av orginal och sedan trycket (sist men inte minst mina ögon); faktorerna då det kan dra åt ett eller annat håll i färgåtergivningen är många. Keith Woodcock som gjorde målningen som användes till framsidan på Fredsflygarna valde att tolka någon information om målningen som brunmurrig och inte klart grå. Dessutom med smaragdgrön spinner.

Så, finns det något tydligt färgfoto av KA-25, var annars har man i så fall fått informationen på ACIG om hur KA-25 var märkt då det finns en tydlig färgprofil (där målad i brunt/grönt/blått) med just dessa tydliga tecken ? Ja, frågorna tar aldrig slut och det blir bara fler och fler. Kanske du kan kasta lite ljus på några av frågorna. Vad finns att läsa i SAFO 122?

Med ett mycket stort tack för eventuellt ljus som kastas över några av frågorna!
/Stellan
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst