Vad hände med SE-FKK ?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Vad hände med SE-FKK ?

Inläggav Klas Andersson » 18 apr 2009, 15:02

Hej !
nyligen köpte jag några flygböcker på Tradera ! bla, denna Flyghandbok för en Cessna FR 172 F !
Jag utgår ifrån att denna Cessna på något sätt är "Död" :cry: ?
för en sådan bok borde ju alltid följa planet !
Jag har sökt i Luftfartverkets register men får ingen träff ??
däremot på ett annat avreggat plan jag har ( FSF)

så av någon anledning så finns denna inte med ??
Den har tillverkningsnummer 0129
Godkännd 20/1 1971
Tillverkare : Reims Aviation S.A. Frankrike

Vidare står att motorn är tillverkad av Rolls Royce , Crewe , England
Typ : Continental IO-360-D :? :?
??? av en ren slump råkar jag ha just en sådan motor liggande !! men den är "Givetvis" tillverkad i USA !
Har RR på något sätt licenstillverkat dessa motorer ??

Någon som har svar ?
vore kul veta om Cessnans historia ,och om den möjligen finns kvar i någon form !

Mvh Klas

[img][img][/img][/img]Bild
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Vad hände med SE-FKK ?

Inläggav Fredric Lagerquist » 18 apr 2009, 15:37

Hej Klas,

Denna Cessna Reims Rocket, SE-FKK, bör ha tillverkats 1969. Den interimregistrerades på importören Saab AB i Norrköping i maj 1969 och blev fullt ut reggad i juli samma år efter ha levererats. I januari 1971 köptes den av Södertörns Flygklubb som använde flygplanet på flottörer. Den 2 augusti havererade SE-FKK vid en mörkerlandning i Drevviken ca en mil sydost om Stockholm. Avregistrerad ett par månader senare.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Vad hände med SE-FKK ?

Inläggav Lars Sundin » 18 apr 2009, 16:02

Eftersom jag bott nära sjön Drevviken i över 40 år blev jag intresserad. Det finns ingen plats som heter Drevviken, men en rätt stor sjö är det. Till glädje för skridskoåkare, kanotister, fiskande och badande. Till besvär när vi måste åka runt den med våra bilar.

Googlade på "Södertörns Flygklubb" och fann minnesord över Lennart Rönn. Ett känt namn för alla som kör bil söder om Söder och tittar på andras bakrutedekaler - men just bara namnet.

http://www.ronnbil.se/public/dokument.php?art=144&parent01=31

Jag minns inget om detta haveri; däremot var det väl en Auster som slog i isen på Drevan ganska illa en gång. Och någon beredskapsvinter var ett detachement från F 8 (?) visst förlagt i en vik i östra änden av denna flikiga sjö.

Lars S, som nu i alla fall lärt sig litet om Lennart Rönn
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Vad hände med SE-FKK ?

Inläggav Björn Ek » 19 apr 2009, 10:09

Hej,

Med anledning av din fundering kring motorn

"Vidare står att motorn är tillverkad av Rolls Royce , Crewe , England
Typ : Continental IO-360-D
??? av en ren slump råkar jag ha just en sådan motor liggande !! men den är "Givetvis" tillverkad i USA !
Har RR på något sätt licenstillverkat dessa motorer ??"

Det låg till så att Rolls Royce licenstillverkade Continental motorer för dom Cessna modeller som byggdes av Reims i Frankrike.
Det var O-200 till Cessna 150, O-240 till Cessna 150 Aerobat, O-300 till Cessna 172, samt IO-360 till Cessna 172 (FR 172 Reims Rocket).
Hälsningar
//EK
Användarvisningsbild
Björn Ek
 
Inlägg: 159
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Re: Vad hände med SE-FKK ?

Inläggav Håkan Olsson » 19 apr 2009, 13:23

Jag kan ju fylla på med litet allmän historia om Reims Rocket.

Typen hade sin grund i den militära versionen av Cessna 172 som benämndes T-41 och som fanns i fyra olika versioner:

T-41A, Continental O-300-D motor, fast propeller,
T-41B, Continental IO-360-D, constant speed propeller,
T-41C, Continental IO-360-D, fast propeller
T-41D, Continental IO-360, constant speed propeller.

1968 så bygdes den första Reims Rocket av Reims Aviation. Produktionen såg ut enligt följande:

1968: 60 st FR172E
1969: 85 st FR172F
1970: 80 st FR172G
1971-72: 125 st FR172H
1973-76: 240 st FR172J

Det skulle dröja ända fram till 1977 innan 172:an med Continental IO-360 började säljas i USA, den var då försedd med en motor på 195 hp istället för 210 som det satt i Reims Rocket. Max effekt levererades vid 2600 rpm istället för vid 2800 rpm och man fick ner ljudnivån avsevärt. Modellen kallades Hawk XP. Även Reims Aviation byggde 30 st Hawk XP 1977 och sedan var det stopp för produktionen med Continental IO-360 i Reims. Namnet Reims Rocket försvann i samband med att Hawk XP lanserades.
HAwk XP byggdes i USA fram till och med 19812 sedan var det stopp även där.

Reims Rocket var en riktigt trevlig Cessna, den lastade mycket, hade bra kortfältsprestanda och en skaplig marschfart. På den negativa sidan får väl nämnas bränsleförbrukningen men å andra sidan så kostar det om det smakar.

Edit:
Litet off topic kan jag nämna att Continental O-240 motorn endast tillverkades av Rolls-Royce och inte av Continental, man använde blocket från från O-200 och cylindrarna från O-360 och fick då en slagvolym på 240 kubiktum och vips så var O-240 född.
Håkan Olsson
 

Re: Vad hände med SE-FKK ?

Inläggav Paul R Compton » 19 apr 2009, 15:24

Hej Klas,

vilket trevligt köp! Var det samma individ som erbjöd flygböcker till en Beech Musketeer och Piper Cherokee (Dansk?) du gjorde affären med?
Vad gäller din Reims "Rocquet", här har du några detaljerna från min database. Har också antecknat en hänvisning till några haveridokument, så jag antar att en kopia finns på mitt kontor. Om det är fallet, PMer mig om du vill att jag scannar in något åt dig. Kanske ett intressant tillägg. Efter förlusten, Södertörns FK ersatt SE-FKK med en andra Reims Rocket från SAAB AB, nämligen SE-FKL FR172F0132 som klubben ägde mellan Sept 71 -och Juli 83. But that's another story:0]

+paul+
(10452)

SE-FKK Reims/Cessna FR172F Rocket R172F0129 YoM 1969
1969-05-13 Interim CofR #33/69 SAAB AB, Norrköping
1969-07-01 Reg CofR/CofA #2599/2710 SAAB AB, Norrköping
1971-01-21 Ägare: Södertörns Flygklubb, Tyresö
1971-05-04 Ägare: Södertörns Flygklubb, Sollentuna (Adressändring)
1971-08-02 Haveri: nära Drevviken, SO Stockholm
1971-10-20 Avreg Totalhaveri
Paul R Compton
 
Inlägg: 3488
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Re: Vad hände med SE-FKK ?

Inläggav Klas Andersson » 19 apr 2009, 16:41

Hej Paul !
Nej ,de böcker du nämner har jag inte ens sett ! kan ju vara så att rubriken inte började med "flyg" ,
då fastnade de inte i en av de sökningar jag brukar göra !
Den här säljaren sålde mest Helikopter litteratur ,och jag köpte en handbok till Agusta Bell 205 ,åt en kompis !
Den här hade lågt pris och auktionen avslutades nästan samtidigt ! tränkte det kunde vara något intressant i den !
eftersom jag så smått börjat plugga flygteori ............

Blev sedan nyfiken på vad som hänt med den ! när det sen visade sig jag har just en sådan motor så blev ju historien
extra intressant !
Motor och handbok ! ! ! Det är väl de som börjat med mindre :lol: :lol: :lol:
http://rides.webshots.com/album/5700455 ... host=rides
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Vad hände med SE-FKK ?

Inläggav Paul R Compton » 19 apr 2009, 19:17

Jag tror vi skriver om samma person. Han har haft båda Bell och Enström oddz'n'sodz till salu. Hade till och med en Janes (ca 197x) som jag var lite intresserad i ....men lite 'out of my price range'. Gick genom mina listor och ganska säkert att jag har rapporten till SE-FKK haveri. Jag mejlar dig direkt under kommande veckan.
Paul R Compton
 
Inlägg: 3488
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst