Svenska Dragon Rapide'r

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Svenska Dragon Rapide'r

Inläggav Fredric Lagerquist » 14 apr 2009, 14:30

Saxat från tråden Vet du mer om Jesper Hydén?

Erik Johansson skrev:
The name C. Schultz and a Dragon Rapid operating pleasure flights from gate ‘K’ at Bromma Airport rings a bell. To make some money this summer I worked as a guide for SAS taking groups in the sightseeing train pulled by Loke and me as stoker and commentator. This was in 1956. In addition to run the guided tours of Bromma Airport we also had a Dragon Rapid used for sightseeing flights over Stockholm. I fail to remember the name of the operator from whom we hired the aircraft but I have a not that the registration was SE-CDI and the name of the pilot was Kaj Hedlund. Some one out there may be able to help me with the name of the owner of the aircraft and of Kaj.

Towards the end of the summer we got competition from another Dragon Rapid operator and a faint memory tells me that this aircraft was owned or operated by a C. Schulz.


Jag tycker detta är mycket intressant men är tveksam om det hör hemma i Hydén-tråden - därför ges ämnet en egen tråd :-)

Den som ägde Dragon Rapide SE-CDI var...Göte Rosén. Han skriver i "Vägen till Palma":

Under sommaren hade jag skaffat en dubbeldäckad tvåmotorig Rapide som jag använde för rundflyg och sightseeingtripper runt Stockholm och Mälaren, delvis i samarbete med SAS. Kapten Anders Lundqvist skötte denna avdelning och drog in många sköna slantar. En söndag gjorde vi inte mindre än 33 rundflygningar på ca 15 minuter vardera. För överskottet skulle vi utrusta Rapiden med neonljusanläggning, och sedan skulle Stockholm med omgivning välsignas med ljusreklam i luften under vackra kvällar och nätter. Då rundflygningarna var slut skickades Rapiden ner till Köpenhamn för översyn och montering av neonljusanläggningen.

Sedan jag varit nere och inspekterat och betalat kalaset skulle kapten Hedlund flyga hem planet för en demonstration. Jag hade nämligen ett stort kontrakt med DN och Expressen nästan i hamn, men de ville ha en demonstration innan kontraktet undertecknades.

Under hemflygningen den 23 december råkade Hedlund ut för svår isbildning och måste nödlanda utanför Vimmerby. Nödlandningen blev mera störtning och min fina Rapide med sin dyrbara utrustning var ett minne blott. Resterna av flygkroppen skänktes till gårdvaren hos den bonde vars nödlandningen skett. Hoppas jycken uppskattade gåvan. En tröst i olyckan var dock att ingen av besättningen skadades, men olyckan fördunklade dock julfirandet detta år.


Året var 1956. Man undrar om det finns något kvar av denna Dragon Rapide på någon gård utanför Vimmerby? SE-CDI hade registrerats 560420 på AB Europa-Flyg och importerades från Danmark där det använts ett par år som OY-DYA av Zone-Redningskorpset.


Dragon Aviation, ägt av Charlie Schultz, fick sin Dragon Rapide SE-CBU reggad 560802....
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Svenska Dragon Rapide'r

Inläggav Erik Johansson » 14 apr 2009, 14:40

Thanks Fredric,

You are quite right and thanks for the information. It seems like we enjoy reading the same books.
Erik Johansson
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Re: Svenska Dragon Rapide'r

Inläggav Lars Larsson » 14 apr 2009, 16:20

Hej!

Är det inte vingarna till SE-CDI som finns i Arlandasamlingarna ?

Kan ta och följa upp spåret med resterna efter kroppen när jag är nere i hemstaden Vimmerby nästa gång... :D

/Lars L
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: Svenska Dragon Rapide'r

Inläggav Fredric Lagerquist » 14 apr 2009, 16:24

Lars Larsson skrev:Hej!

Är det inte vingarna till SE-CDI som finns i Arlandasamlingarna ?

Kan ta och följa upp spåret med resterna efter kroppen när jag är nere i hemstaden Vimmerby nästa gång... :D

/Lars L


Enligt vad jag fattat så är det vingar som en gång suttit på Dragon Rapide SE-BXZ.

Gör så :-) Om jag läste rätt så är det i närheten av Djursdala som haveriet skedde
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Svenska Dragon Rapide'r

Inläggav Erik Johansson » 14 apr 2009, 17:04

Hej Fredric,

Very interesting. There is a photo of SE-BXZ in Gote’s book ‘Vagen till Palma on page 80 as you well know.

But I have another Swedish Rapid question. Didn’t a Mr Sund something immigrate to Australia flying out there in a Rapid? I worked for at Osterman Aero (hangar 2) at the time but I can not remember the fellow’s full name. I did meet up with him in Perth a few years later after the death (murder) of Internord. Which Rapid did he fly out in and what was his full name? Anyone out there who remembers?
Erik Johansson
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Re: Svenska Dragon Rapide'r - den första

Inläggav Lars Sundin » 14 apr 2009, 17:31

Det är numera vid 70 års ålder svårt att veta vad man "minns" och vad man "inser" genom kanske egentligen fördärvligt eftersinnande, läsande och kikande i fotoalbum.

Men en Dragon Rapide minns jag ofta envist syntes på himlen över Årsta där jag bodde på Sköntorpsvägen, omkring 12 km sydöst om tröskeln till bana 31 eller vad den då hette. Rundflygningar gissar jag. Tillhörig "Svensk Flygtjänst förening u p a" enligt SFF A-register, hur nu denna förening nu förhöll sig till Svensk Flygtjänst.

En dag syntes den inte mer. Det måste ha varit i april 1947, då en förödande hangarbrand härjade Bromma den nionde.

SE-APH var brunmålad har jag sett på en bild i en bok. Om jag uppfattade färgen då 1946-47 minns jag inte. Men jag minns planet.

Seabee minns jag också, inte minst ljudet. Och SE-BAB. Annat från barnaåren och tonåren är då mer diffust; diverse enmotoriga gulmålade plan som lät kraftfullt, Constellation, Elizabethan. Men nu viker jag från ämnet.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Svenska Dragon Rapide'r

Inläggav Fredric Lagerquist » 14 apr 2009, 18:14

Erik Johansson skrev:But I have another Swedish Rapid question. Didn’t a Mr Sund something immigrate to Australia flying out there in a Rapid? I worked for at Osterman Aero (hangar 2) at the time but I can not remember the fellow’s full name. I did meet up with him in Perth a few years later after the death (murder) of Internord. Which Rapid did he fly out in and what was his full name? Anyone out there who remembers?


And here's a quite Rapide response, Erik ;-)

Namnet du söker är Peter Ahrens. Han köpte SE-CBU av Charlie Schultz när denne la ner Dragon Aviation 1959/60.

Peter Ahrens kom tillbaka till Sverige en vända ibörjan av 80-talet...och lär även haft en intressant verksamhet på Nya Zeeland...
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Svenska Dragon Rapide'r

Inläggav Erik Johansson » 14 apr 2009, 19:15

Thanks Fredric,

Lars is so right. Being in the 70s there is a very foggy division between what one remembers and believe that one remembers. But I suppose that we who fall in under the category ‘Flyghistoria’ will be allowed to make mistakes.

So, his name was Peter Ahrens. Thanks for that speedy reply.
Erik Johansson
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Re: Svenska Dragon Rapide'r

Inläggav Fredric Lagerquist » 14 apr 2009, 22:48

Ni kanske undrar hur många De Havilland DH.89 Dragon Rapide som funnits i Sverige? Inte direkt förfärligt många - följande har figuererat på svenskt register:

SE-APH Ägare: Svensk Flygtjänst

SE-BTA Ägare: Duells Aero, senare Boliden Gruv AB

SE-BTT Ägare: Junex

SE-BXZ Ägare: Svenska Aero

SE-CBU Ägare: Dragon Aviation

SE-CDI Ägare: Europa-Flyg

Ett halvdussin som synes. Dessutom har SE-APS, SE-AYA och -AYB varit reserverade.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Svenska Dragon Rapider

Inläggav Paul R Compton » 14 apr 2009, 23:19

Hi Fred,

jag vet att vi har diskuterat ämnet tidigare, men ville veta om du lyckades indentifera en eller fler av indviderna SE-APS, AYA och AYB som reserverades?

MTIA
+paul+
Paul R Compton
 
Inlägg: 3488
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Re: Svenska Dragon Rapider

Inläggav Fredric Lagerquist » 15 apr 2009, 07:29

Paul R. Compton skrev:Hi Fred,

jag vet att vi har diskuterat ämnet tidigare, men ville veta om du lyckades indentifera en eller fler av indviderna SE-APS, AYA och AYB som reserverades?

MTIA
+paul+


Så här långt vet jag inget om någon id på dessa, tyvärr. Gissar (OBS) att åtminstone SE-APS var tänkt för Svensk Flygtjänst...
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Svenska Dragon Rapide'r - den första

Inläggav Seve Ungermark » 15 apr 2009, 23:11

Lars Sundin skrev:- - - SE-APH var brunmålad har jag sett på en bild i en bok. Om jag uppfattade färgen då 1946-47 minns jag inte.- - -

Sommaren 1946 var den brun, det kan jag intyga. Det var rundflygning från K-grinden (om den nu fanns då) som gällde. Jag sommarjobbade på Svensk Flygtjänst och fick torka upp spyor efter de pax som inte uppskattade luftgroparna. Och ibland olja från "långbyxorna".

Seve U
Seve Ungermark
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm

Re: Svenska Dragon Rapide'r

Inläggav Fredric Lagerquist » 16 apr 2009, 13:06

Bild
Se på väggen. Är detta allt som återstår av Dragon Rapiderna vi talar om? Bilden är från Arlanda-museet och i förgrunden ser vi lite av flygbåten "Beda".

Vingarna ställda mot väggen kommer ifrån SE-BXZ som skrotades hos Bröderna Fredricssons Flygservice på Torslanda ibörjan av 60-talet.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Svenska Dragon Rapide'r

Inläggav Jan Forsgren » 16 apr 2009, 13:22

Mig veterligen är de båda vingarna från SE-BXZ allt som finns kvar av de svenska Dragon Rapiderna. Hursom, det finns ju en hel DH 89A i vårt södra grannland, mer här: http://www.danfly.dk/

M V H

Jan Forsgren
Jan Forsgren
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst