av hlangebro » 13 apr 2009, 23:16
Ok, BA-14B var en vidareutveckling av BA-14 som visades pa Farnborough 1988. Jag konstruerade 14B med en nagot langre bakkropp, konventionellt stjartparti, all flying stabbe, motorn byttes ut fran en Lycoming 0-235-H2C till en Lycoming IO-320, propellern byttes fran en fast Hoffman till en constant speed. Vingen konstruerades om helt och hallet och anledningen var att vi ville prova ut en vingprofil som KTH hade utvecklat. Denna var en "hoglyftsprofil" som med en "slotted flap" utvecklade ett Clmax pa 3.4 (2D vindtunnel test). Projektet blev alldrig fardigt innan MFI gick omkull...
Det var manga problem att fa allt detta att funka...
Vingen till den ursprungliga BA-14 var tillverkad i samma formar som BA-12 slandan, men med kraftigare balkar och vingskinn.
MFI-22; detta var ett projekt som hade sin borjan i ett projekt som kallades BA-15, som var ett 5-6 sistigt bush-plan med en Lycoming IO-720. Detta blev alldrig nagot. Jag konstruerade om detta och det blev eventuellt en storre variant med en P&W PT6 turbin och vingprofilen var ocksa den av KTH utvecklade profilen (kallad "Redwing"). Detta blev heller inget da detta var ocksa nagot vi arbetade med nar MFI gick omkull...
Bagge projekten kunde varit intressanta, men som vanligt i flygbranschen sa maste man borja med en stor formogenhet for att senare kunna fa igen en brakdel av denna... :)
MFI-23 daremot vet jag ingeting om. Detta kan ha varit nagot som Rulle kanske forsokte driva sjalv...vet inte...
Hakan Langebro