BA-14/-14B och MFI-23 etc

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

BA-14/-14B och MFI-23 etc

Inläggav Fredric Lagerquist » 13 apr 2009, 14:53

Någon som kan berätta hur långt arbetet fortskred på BA-14B och MFI-23?

Om jag fattat det rätt var den senare en "snikvariant" på förstnämnda med modifierad vinge från den ultralätta BA-12 (?).
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: BA-14/-14B och MFI-23 etc

Inläggav hlangebro » 13 apr 2009, 23:16

Ok, BA-14B var en vidareutveckling av BA-14 som visades pa Farnborough 1988. Jag konstruerade 14B med en nagot langre bakkropp, konventionellt stjartparti, all flying stabbe, motorn byttes ut fran en Lycoming 0-235-H2C till en Lycoming IO-320, propellern byttes fran en fast Hoffman till en constant speed. Vingen konstruerades om helt och hallet och anledningen var att vi ville prova ut en vingprofil som KTH hade utvecklat. Denna var en "hoglyftsprofil" som med en "slotted flap" utvecklade ett Clmax pa 3.4 (2D vindtunnel test). Projektet blev alldrig fardigt innan MFI gick omkull...
Det var manga problem att fa allt detta att funka...

Vingen till den ursprungliga BA-14 var tillverkad i samma formar som BA-12 slandan, men med kraftigare balkar och vingskinn.

MFI-22; detta var ett projekt som hade sin borjan i ett projekt som kallades BA-15, som var ett 5-6 sistigt bush-plan med en Lycoming IO-720. Detta blev alldrig nagot. Jag konstruerade om detta och det blev eventuellt en storre variant med en P&W PT6 turbin och vingprofilen var ocksa den av KTH utvecklade profilen (kallad "Redwing"). Detta blev heller inget da detta var ocksa nagot vi arbetade med nar MFI gick omkull...
Bagge projekten kunde varit intressanta, men som vanligt i flygbranschen sa maste man borja med en stor formogenhet for att senare kunna fa igen en brakdel av denna... :)

MFI-23 daremot vet jag ingeting om. Detta kan ha varit nagot som Rulle kanske forsokte driva sjalv...vet inte...

Hakan Langebro
hlangebro
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 maj 2008, 15:53
Ort: San Diego, California

Re: BA-14/-14B och MFI-23 etc

Inläggav Fredric Lagerquist » 14 apr 2009, 00:15

Tack Håkan för ditt svar!

Blev nyfiken när jag hittade dessa skisser i en Flygrevyn från hösten 1991.

Bild

Bild

Om jag fattat det rätt var MFI-23 "svaret" från Malmö Forsknings- och Innovations AB på marinens/kustbevakningens utvärdering av Avid Amphibian som skedde i början av 90-talet. Men är det "hela" historien?
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: BA-14/-14B och MFI-23 etc

Inläggav hlangebro » 14 apr 2009, 01:53

Hej,

jag maste medge att den forsta bilden kommer jag mycket val ihag, men den andra med flottorer kommer jag inte ihag....var bagge dessa i Flygrevyn, eller bara den forsta??
Eller har jag tappat minnet....det ar dock nagra ar sedan....

Hakan
hlangebro
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 maj 2008, 15:53
Ort: San Diego, California

Re: BA-14/-14B och MFI-23 etc

Inläggav Fredric Lagerquist » 14 apr 2009, 07:33

Hej igen...jodå, båda skisserna var publicerade i Flygrevyn nr 10/1991. Dessutom dessa två som bär herrns signatur :D

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: BA-14/-14B och MFI-23 etc

Inläggav hlangebro » 14 apr 2009, 15:54

Ja, vi hade en massa galna ideer "back then"...
11:an blev i alla fall nagot!
MFI-23 tror jag var ett hopkok av BA-12 vingen och en superlatt flygkropp fran BA-14. Jag drar mig till minnes att motorn kunde ha varit en Rotax 682, vatskekyld 2 taktare pa 65 hastar. Personligen trodde jag alldrig pa det konceptet och det ar val darfor jag inte direkt kommer ihag det heller...

Jag hade en del andra projekt som jag arbetade pa under den tiden, bla en 2 motorig karra. Jag fokuserade dock min energi pa 11:an, eftersom det var det anda just da som kunde bli nagot, och som jag finansierade sjalv...

The good ole' days!

Hakan
hlangebro
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 maj 2008, 15:53
Ort: San Diego, California

Re: BA-14/-14B och MFI-23 etc

Inläggav Fredric Lagerquist » 14 apr 2009, 16:21

När man tittar i artikeln i Flygrevyn så "besannas dina farhågor" - så här skrev Peter Billing:

I sin senaste version, MFI-12B Bushmaster, har Sländan försetts med en större motor, en Rotax 582 på 64 hästar, med dubbla tändsystem.

Maskinen har provats av marinen och kustbavakningen som övervakningsflygplan, men andra nyttouppgifter har ingått i den studiefas som nu avslutats.

Man kom fram till att planet kunde vara användbart till vissa uppgifter, men ansåg att det borde vara tvåsitsigt. Därför har man i sommar hyrt in en Avid Amphibian för utvärdering. MFI anser dock att man kan ta fram ett svensktillverkat plan för ändamålet. MFI-23 skulle bestå av bantad MFI-14-kropp och Sländans vingar.


MFI-12B och MFI-14 bör vara BA-12B respektive BA-14.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: BA-14/-14B och MFI-23 etc

Inläggav Fredric Lagerquist » 15 apr 2009, 12:42

När man tittar på denna bilden så ser SE-KFV mer ut som en MFI-23 än en BA-14B...vilket det verkar stå på fenan.

Bild

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=67319
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: BA-14/-14B och MFI-23 etc

Inläggav hlangebro » 15 apr 2009, 15:47

Dar ser man. Detta ar en bild som jag aldrig sett. Har ser man den kortare kroppen fran BA-14, stjarpartiet fran 14B och vingarna fran 14, motorkapan fran 14B.....vilket hopkok...

Jag undrar var och nar denna bil var tagen...?

Hakan
hlangebro
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 maj 2008, 15:53
Ort: San Diego, California

Re: BA-14/-14B och MFI-23 etc

Inläggav Fredric Lagerquist » 15 apr 2009, 16:25

hlangebro skrev:Jag undrar var och nar denna bild var tagen...?


Det kan jag svara på, jag tog den nämligen. Den 22 augusti 1999 i Karlsborg :-)

Vad hände sedan med SE-KFV?
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: BA-14/-14B och MFI-23 etc

Inläggav hlangebro » 15 apr 2009, 16:33

Jag har ingen aning. MFI gick i konkurs i April 1994 och jag flyttade over atlanten i November -94 och vet inte vad och vem som tog hand om resten. Jag trodded att konkursboet saldes, men vet inte vem som kopte vad...

H
hlangebro
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 maj 2008, 15:53
Ort: San Diego, California

Re: BA-14/-14B och MFI-23 etc

Inläggav Fredric Lagerquist » 15 apr 2009, 21:04

Jag tror att mycket av konkursboet togs över av Ätran Aviation AB, ett bolag som Rudolf Abelin hade intressen i.

1998/99 var det en del snack om att Ätran Aviation tillsammans med FMA Udeco skulle starta tillverkning i just Karlsborg av bland annat BA-121 och BA-122 (tvåsitsig- side by side) samt i det längre perspektivet även BA-14B (eller om det var MFI-23?).

Men det verkar som dessa planer rann ut i sanden. Eller?
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst