Vet du mer om Gunnar Degramo och några till?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Vet du mer om Gunnar Degramo och några till?

Inläggav Flybear » 12 apr 2009, 13:58

Jag skulle vilja veta lite mera om Gunnar Degramo, och hans insatser inom flygvärlden, samt en snubbe som hette Holger " Sudden" Sundell, en annan man som är mycket intressant är Kurt Hansson, som ju startade Air Trader tillsammans med Ulf Engelbrecht och Göte Rosen. Vad jag har fårstått så hade han och Ulf ett förflutet i Finland, jag tror det bolaget hette Finlantic.Tacksam för svar!
Flybear
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 jan 2009, 22:53

Re: Vet du mer om Gunnar Degramo och några till?

Inläggav Kenneth Göransson » 12 apr 2009, 17:02

I Flygtiga minnen 2 av Sölve Fasth och Torvald Johannes (Allt om Hobbys Förlag 2000) har Holger Sundell en fyra sidors berättelse om leveransflygning av S 31 Spifire 1948 samt en kort personakt.
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarvisningsbild
Kenneth Göransson
Moderator
 
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög

Re: Vet du mer om Gunnar Degramo och några till?

Inläggav Lars Sundin » 12 apr 2009, 20:54

Flybear skrev:Jag skulle vilja veta lite mera om ...
, en annan man som är mycket intressant är Kurt Hansson, som ju startade Air Trader tillsammans med Ulf Engelbrecht och Göte Rosen. Vad jag har fårstått så hade han och Ulf ett förflutet i Finland, jag tror det bolaget hette Finlantic.Tacksam för svar!


Om Kurt (Curt) Hansson har det frågats förr och kanske kan denna tråd vara till hjälp, även om här inte så mycket om hans verksamhet sägs. Se tråden http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=269&p=1352&hilit=kurt+hansson#p1352.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Vet du mer om Gunnar Degramo och några till?

Inläggav Erik Johansson » 12 apr 2009, 21:46

Hej Flybear,

If I can help, you at all I am still in contact with Kurre Hansson. Send me an Email and I will be happy to help you. And you are right, he was one of the creators of Air Trader although I know him and worked with him in the glorious Internord days.

He also flew for Finlantic, true. And piloting was not the only business he was in. It would not be too wrong to call him an early Swedish Richard Branson.
Erik Johansson
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Re: Vet du mer om Gunnar Degramo och några till?

Inläggav Fredric Lagerquist » 13 apr 2009, 09:24

Gunnar Degramo var från det sena 60-talet och framåt flyglärare och jobbade som sådan främst i Stockholmsområdet, bl a hos Stockholms Flygskola på Skå-Edeby. Han gick bort 1991.

Då legendaren Degramo lärt hundratals personer att flyga så borde det finnas en hel del att säga....en hel del minnen...
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst