Våren är här-att landa Il-62 på gräs, B747 smalt, MD-11 illa

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Våren är här-att landa Il-62 på gräs, B747 smalt, MD-11 illa

Inläggav Lars Sundin » 04 apr 2009, 22:54

Kan vara bra att fräscha upp tekniken med hjälp av videofilmen här inför sommaren nu när gräsfälten börjar bli bäriga.

Martin Johansson på F 7 tipsade i ett rund-mail mig och andra om en notis i Anders Berndts sajt http://www.flyghistoria.se/ här.

I Stölln-Rhinow (Gollenberg) några mil nordväst om Berlin höll flygpionjären Otto Lilienthal på för 110 år sedan med sin kulle och Il-62:an skulle nu levereras till "Lilienthal-minnesplatsen". Det gäller ju när man väljer plats för ett museum att man kan komma dit med planen som någon påpekade i tråden om lämplig lokalisering av ett svenskt flygmuseum. Kapten Kallbach lyckades väl med detta och planet är nu döpt till "Lady Agnes" efter fru Lilienthal.

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin 06 apr 2009, 18:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Våren är här - om att landa Il-62 på ett gräsfält

Inläggav Anders Lidén » 06 apr 2009, 09:29

Lars Sundin skrev:". Det gäller ju när man väljer plats för ett museum att man kan komma dit med planen

Ja, det går ju också bra med 12,5 m spårvidd på en 747 för att landa på 15 m bred bana...

http://www.saamuseum.co.za/index.php/qu ... -244b.html
Anders Lidén
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 okt 2008, 19:08
Ort: Borlänge

Re: Våren är här - om att landa Il-62 på ett gräsfält

Inläggav Erik Johansson » 06 apr 2009, 13:12

I watched the film showing the landing of the Il-62 and noticed the commentator’s comment that ‘take offs and landings remain the most challenging aspects of commercial flying’. Having just come across the film showing the MD-11 crash at Narita one simply has to agree.

http://www.flightglobal.com/blogs/learm ... saste.html

What is quite incomprehensible is that a big aircraft like the MD-11 can flip over in such a spectacular way. Perhaps those who were / are pilots can explain this to me.
Erik Johansson
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Re: Våren är här - om att landa Il-62 på ett gräsfält

Inläggav Lars Sundin » 06 apr 2009, 14:50

Anders Lidén skrev:
Lars Sundin skrev:". Det gäller ju när man väljer plats för ett museum att man kan komma dit med planen

Ja, det går ju också bra med 12,5 m spårvidd på en 747 för att landa på 15 m bred bana...

http://www.saamuseum.co.za/index.php/qu ... -244b.html


Jo, det var en imponerande landning. Ordentligt planerad/simulerad.

Vad som också var imponerande var hela "storyn". Museet ringer det stora flygbolaget om man inte kan skänka ett flygplan som museet kan använda för att öka flygmedvetenheten bland vanligt folk och för att dra in pengar till museet genom att använda det till arrangemang för folk som kan betala för en litet ovanligt miljö för föreningsmöten, bröllop och annat. "Javisst, säger flygbolaget, vi kommer med en kärra till er...

Kan man tänka sig något sådant i Sverige? Knappast. Vi är antagligen flygmedvetna redan...

Lars S ;-)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Våren är här - om att landa Il-62 på ett gräsfält

Inläggav Lars Sundin » 06 apr 2009, 17:56

Erik Johansson skrev:I watched the film showing the landing of the Il-62 and noticed the commentator’s comment that ‘take offs and landings remain the most challenging aspects of commercial flying’. Having just come across the film showing the MD-11 crash at Narita one simply has to agree.

http://www.flightglobal.com/blogs/learm ... saste.html

What is quite incomprehensible is that a big aircraft like the MD-11 can flip over in such a spectacular way. Perhaps those who were / are pilots can explain this to me.


Hej Erik!

Den sajt du refererar till ger ju en "kompetent spekulation" om vad felet var, så jag skall inte tycka något själv. Bloggarens syn verkar varar att det till sist gick så illa, efter ett par olyckliga studsar som kan ha berott på vissa egenheter hos typen och/eller att piloten kom i otakt, berodde på att när vingspetsen väl tagit i marken så välte ekipaget. Vindskjuvning kan ha förekommit men sidvinden borde inte ha varit ett problem.

Jag har sett en PA-28 komma i galopp under helt oförargliga vindförhållanden.

Vid landningen i Stölln med Il-62:an var man rädd att köra fast i det mjuka fältytan. Här en tysk beskrivning av av landningstekniken med en förkortad egen översättning: Die Landestrecke für diesen Flugzeugtyp beträgt bei INA-Bedingungen und Flugplatzhöhe null Meter unter Berücksichtigung eines sonst üblichen Sicherheitsfaktors von 1.67 für 105.0 t Landegewicht 2 760 m. Interflug rechnet mit einem Sicherheitsfaktor von 1.43. Daraus ergibt sich für die obigen Angaben eine berechnete Landestrecke von 2 360 m.

Aus den Berechnungen für die Landung in Stölln ergab sich nach Sicherheitsfaktor 1.43 unter konkreten Bedingungen eine erforderliche Landestrecke von 1 800 m.

Um in Stölln eine Landung erfolgreich durchführen zu können, mußte geprüft werden, ob unter Vernachlässigung aller Sicherheitsfaktoren und bei Veränderung der Landemethode die für diesen Zweck zur Verfügung stehenden 900 m unbefestigte Landestrecke ausreichen können.

… Für die Bremsung des Flugzeuges nach dem Aufsetzen in Stölln wurden pro gebremstes Rad 9 t Bremskraft ermittelt. Um ein Einbrechen der Räder in die Grasnarbe zu verringern, wurde im ersten Teil des Landeprozesses durch einen hohen Anstellwinkel des Flugzeuges die Tangentialkraft an den Rädern verringert. Somit erfolgte ein erster Geschwindigkeitsabbau von ca. 80 km/h.

Ab 150 km/h wurde das Bugrad abgesenkt und die Radbremsen eingesetzt. Dabei erfolgte das Einbrechen der Räder in die Grasnarbe mit tiefer werdender Spur. Kurz vor dem Stillstand wurden ganze Bodenschollen herausgerissen …


Om jag förstått tyskan rätt skulle enligt Interflugs normer 1800 meter landningsbana behövts; då har man lagt på ca 43% för säkerhets skull. Hur gör man om man bara har 900 meter?

Man räknade med att kunna få ut 9 tons bromskraft per bromsat hjul. För att förhindra att hjulen skar ned i gräset, satte man först nosen i vädret i början av markrullningen. Man fick då ned farten ca 80 km/h. Vid 150 km/h sänkte man noshjulet och började hjulbromsa. Då blev det allt djupare spår i gräset. Mot slutet slets stora jordflak loss.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Våren är här-att landa Il-62 på gräs, B747 smalt, MD-11 illa

Inläggav Anders Lidén » 11 apr 2009, 22:38

Det var en bra sammanfattning, Lars. Om nån inte känner till Google Language kan ni här se hur de får till en hyfsad översättning av artikeln, men frågan som uppstår i deras översättning blir: Var kom fisken in? :D

http://translate.google.com/translate?u ... N&ie=UTF-8
Anders Lidén
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 okt 2008, 19:08
Ort: Borlänge

Re: Våren är här-att landa Il-62 på gräs, B747 smalt, MD-11 illa

Inläggav Lars Sundin » 12 apr 2009, 07:17

Jo, det var en ur faktakunskap ganska komplicerad text, en sådan där man ibland undrar om ens författaren förstår vad han skriver eller där han kanske helt enkelt har fel. Skall man då översätta kan man känna sig osäker. Delikat ibland.

Automatöversättning kan då gå helt bet på uppgiften, men det kan ju i alla fall bli rätt roligt. Även om svenskan många gånger är "löjligt lik" tyskan är det svårt ibland.

"Scholle" kan betyda både rödspätta men även "jordtorva", även i poetisk betydelse som i "den egna torvan". I Sverige fäste någon sitt bo vid en granrot istället och fick Nobelpris för detta.

Lars S, lätt utflytande ;-)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst