Säkmatövning med SAS

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Säkmatövning med SAS

Inläggav Jan Karlsson » 17 mar 2008, 12:46

1970 deltog vi med en hkp4 från F8 i SAS säkmatövning utanför Grisslehamn. Övningsledare var en mycket dynamisk man kallad "Sten-Kalle". Vad hade han för befattning på SAS?

När övningen var genomförd kom en navigatör (SAS chefsnavigatör?) och bad att få se vår navigeringsutrustning i hkp4. Jag demonstrerade vår Deccautrustning och SARAH (för pejling av nödsändare). Kommentaren var: "Detta skulle aldrig Nelson ha godkänt vid Trafalgar"!

Jan Karlsson
Jan Karlsson
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 feb 2008, 15:29
Ort: Köping

Re: Säkmatövning med SAS

Inläggav olof52 » 18 mar 2008, 12:04

Jan Karlsson skrev:1970 deltog vi med en hkp4 från F8 i SAS säkmatövning utanför Grisslehamn. Övningsledare var en mycket dynamisk man kallad "Sten-Kalle". Vad hade han för befattning på SAS?

När övningen var genomförd kom en navigatör (SAS chefsnavigatör?) och bad att få se vår navigeringsutrustning i hkp4. Jag demonstrerade vår Deccautrustning och SARAH (för pejling av nödsändare). Kommentaren var: "Detta skulle aldrig Nelson ha godkänt vid Trafalgar"!

Jan Karlsson



Hej, "Sten-Call" var i grunden tekniker, kom från flygvapnet till ABA som ingenjör, blev instruktör för nya mekaniker samt piloter och flygvärdinnor.
Du kan läsa mer i Flygande Veteraner tidning, en 11 sidor lång essä inklusive bilder, (nr 95, september/2007) kontakta butiken (Flygande Veteraner) 08-295033.

mvh
Olof Nycop
olof52
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 feb 2008, 01:32
Ort: Stockholm

Re: Säkmatövning med SAS

Inläggav Lars Sundin » 19 mar 2008, 02:09

Jan Karlsson skrev:......
..... Övningsledare var en mycket dynamisk man kallad "Sten-Kalle". Vad hade han för befattning på SAS?

När övningen var genomförd kom en navigatör (SAS chefsnavigatör?) och bad att få se vår navigeringsutrustning i hkp4. Jag demonstrerade vår Deccautrustning och SARAH (för pejling av nödsändare). Kommentaren var: "Detta skulle aldrig Nelson ha godkänt vid Trafalgar"!

Jan Karlsson


Sten-Calle (Sten Carlsson, 1915 - 21 juli 2007) var vad jag förstår båda dynamisk och karismatisk. Ett tag ordförande i Flygande Veteraner, och bl a därav de mycket fylliga minnesorden m m i medlemsbladet (som jag vet du fått dig mail-tillsända). Han figurerar också i boken "Dröm och verklighet - Ett yrke i det blå", om flygvärdinnelivet (Freddy Stenboms förlag). Flygvärdinnorna genomgick ju nödträning under Sten-Calles ledning; något som är ihågkommet av dem.

Alltid vänlig och med glimten i ögat men med en stenhård disciplin när det gällde säkerheten. Han var omtyckt och respekterad och aldrig ifrågasatt. som det står i boken.

Undrar om "chefsnavigatören" var Einar Sverre Pedersen (som f ö nyligen avled han också). Googlade på "SARAH" och fick intrycket att det var återigen ett av dessa VK2-system som sedan hängde med i decennier i militära radio- och radarsammanhang. Därav SAS-navigatörens kommentar. Han kände väl igen prylarna från sin ungdom i RAF.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Stenkalle

Inläggav thorjh » 20 mar 2008, 02:28

Kort kommentar :
Han kallades också " Nödkalle" .Han tränade även oss hos Airtaco
hösten 1956 i nöddrill vid t.ex. motorbortfall ,motorbrand o.dyl.
Thor
thorjh
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst