Hjärngympa och tankenötter

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Hjärngympa och tankenötter

Inläggav Christian S » 03 apr 2009, 13:18

Högst påhittad historia utan egentlig verklighetsförankring men i texten döljer det sig dolt bland ord och meningar olika flygplanstyper. Det gäller att klura ut dem. Det är både svenska och utländska. Den som listar ut samtliga vinner inget ofantligt stort pris med löjligt mycket pengar utan bara ära och berömmelse. Det räcker väl så? Allting ska inte handla om pengar idag tycker jag. Nåja... här kommer det. OBS! Det är lite Oldsbergs-varning över detta.

Ingela Aagard är ute på reportage igen. Fast hon är väl död? Jo det är hon tyvärr. Fast jag kan inte minnas vad hon hette innan hon gifte sig. Hur som helst var hon smidig som en katt. Ränderna gick aldrig ur henne. Redaktör Cavling kan man väl inte direkt kalla efterträdare. Han stora intresse är väl innerst inne riddar- och tornerspel. Man kan nästan föreställa sig honom iklädd riddarmundering på en hästrygg där han plockar fram sitt meterlånga vapen för att putta av motståndaren från hästryggen. Men istället missar han och motståndaren får sina kläder avslitna. Likt i Kalle Anka-serier måste motståndaren traska omkring efteråt i ett jättelikt träfat med hängslen. Kan du tänka dig att hans heraldiska vapen är något så patetiskt som en sjöfågel? Ja, men det var inte han som valde det. När han fick se sitt heraldiska vapen blev han rosenrasande. Man såg ur det blixtrade till i ögonen på honom av ren ilska. Han hade helst velat ha en rovfågel på sin vapensköld. Brøderne Olsen uppträdde visst under tornerspelen. Ett måste vid ett sådant uppträdande är att framföra "Smuk som et stjærneskudd". Lasse Holms "Sikta mot stjärnorna" har inte den minsta likhet även om det låter lika. Amy Diamond är tydligen inne på samma spår. Hon har faktiskt sagt i något uttalande att hennes bästis heter Lisa och båda har en förkärlek för träslöjd även om hennes bästis har lite problem med koordinationen mellan hammare och fingrar. Tydligen har hon något mitt i handen...

Trä- och metallslöjdsläraren Bertil är tydligen en sådan där person som kan allt. En gång hade han hamnat i Australien av misstag när han skulle på skidsemester i Österrike. Fast han är lite tyskt stram. Han tillät inte ungdomarna att tillverka egna knivskaft t.ex. Bara små söta ringklockor i metall dög. Han hade fruktansvärt torr humor. En gång drog han en vits om telefonens uppfinnaren. Han tyckte att telefonen var ganska meningslös. Han kunde bara ringa till sig själv och där var det hela tiden upptaget. Vid julavslutningen hade han högläsning ur någon fantasybok som handlade om alla möjliga konstiga eldsprutande och blodsugande flygande väsen. Föga populärt. Fast kikade man lite hans garderob hittade man både det ena och det andra t.ex. en mörkblå trikå med tillhörande svart mask och jämte den en gorilladräkt. Mycket besynnerlig person. Rymd och fantasy är hans stora passion i livet. Han bevittnade på TV den första månlandaren 1969.

Trots att han var trä- och metallslöjdslärare var han helt värdelös på att hantera en svets. 21 gånger hade han försökt sig på den för att vara exakt men alla gångerna hade han mer eller mindre skrämt slag på de 29 elever han hade i sin grupp. Inte nog med att han är fumlig. Dessutom höll han på att bryta ena foten inne i lektionssalen. Som tur var slutade det med en öm, blå och svullen fot. Han fick sitta och titta på tecknad film en helg. Det var tydligen Itschy and Scratchys förlaga från Hanna-Barbera. Dessutom höll på han på att förväxla brunt etspulver med snabbkaffe och sådant är dödligt giftigt.

För att studera lärarens torftiga liv försökte han sig på pistolskytte en gång. Det slutade med en fullträff och två bommar....Istället försökte han sig på att jaga höns på Statt. Patetiska försök att harkla upp raggningsrepliker hjälpte föga. Polisen omhändertog honom för förargelseväckande beteende den kvällen. Han hade haft en stor kärlek i livet för många år sedan, Kajsa, men det var så länge sen att minnet var alldeles grådassigt och mossigt. Ofta gjorde sig minnena påminda efter intaget av några burkar med ett innehåll av humle, jäst och vatten av halländsk produktion. Hon kom in i hans liv likt en virvelvind. Ja, trots att det var en hon, utförde hon riktiga storverk. Lika bred som lång var hon och många gånger hade hon näsan långt upp i det blå. Området mellan halsen och midjan var modell mycket större. Hon slogs med näbbar och klor för Ja till Europa, tydligen någon påhittad rörelse eller en missuppfattning av Ja till EU. Jo, det finns en syster också till denna Kajsa. 25 år gammal, älskar amerikansk collegehumor, lite andrahandssorteringen bland filmer och favoritserien var faktiskt numer insomnade Alf och hans familj. Trots det kunde hon inte riktigt mäta sig med ett amerikanskt bergslejon även om tappra försök när alkoholintaget var så stort att klockorna stod stilla gjordes. Fast jag tror att det är dags av avsluta detta fåneri. Ut och jaga ledtrådar fritt i denna osammanhängande textmassa.

Lycka till!
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Re: Hjärngympa och tankenötter

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 03 apr 2009, 14:05

Hej Christian!

Så här på fredagseftermiddagen kanske hjärnan börjar bli lite slö efter en hel vecka, men jag fann namnet Europa och det finns ett litet flygplan som säljs i byggsats som heter Shaw Europa.
Kanske något att börja med?

/Sven-ERik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9857
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Hjärngympa och tankenötter

Inläggav Stellan » 03 apr 2009, 14:13

Åhhh, jag har inte tid med detta men fann lite raskt Tigercat, Viggen, Scimitar, Shooting star, Phantom, Crusader, Falcon, Tunnan , Tiger, Predator, Duck, J21, Bell, Whirlwind, Eurofighter, Tomcat, Eagle, Mosquito, Venom och Cougar... flås, får återkomma och se vad ni hittat lite senare.

Nä, jag HAR verkligen inte tid med detta men det blev som ett gift...
Kul påhitt! :D
/S
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Hjärngympa och tankenötter

Inläggav Lars Sundin » 03 apr 2009, 14:51

Ingela Agardh?? Googlar, ja visst ja, Mothander säger Wikipedia...

"Shooting Star" finns väl med litet dold (ser nu Stellan har den redan) och Diamond har ju några modeller att bjuda på. "Fullträffen med två bommar" har Stellan också redan tagit.

Europa, jo ett par sådana har jag sett på Barkarby och lagt ut tidigare på webben, se http://larssundin.ownit.nu/Two_Europes.jpg. Och att blanda samman Österrike och Australien kan ju tyda på att det historiska segelflygplanet Standard Austria finns på något sätt i Bertils tankar, http://www.schempp-hirth.com/index.php?id=15&L=1.

En av segelflygets stora pionjärer österrikaren Robert Kronfeld använde på 30-talet några plan han kallade "Austria". Det sista i serien var en jätte med 30 meters spännvidd; jag tror det olyckades under molnflygning och Kronfeld fick hoppa ur. En dålig bild finns på http://www.net.bialystok.pl/~hess/samoloty_szybowce_austria.htm

Om jag nu inte tänjt reglerna för mycket...

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin 03 apr 2009, 15:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Hjärngympa och tankenötter

Inläggav Stellan » 03 apr 2009, 15:13

Hehe, Lars, det var just det där med att tänja på reglerna som kan ställa till det i jakten. Tycker mig hittat ledtrådar över allt, kanske även där inga finns och ibland sitter ett plan i bakhuvudet och bara väntar men jag kommer inte på sammanhanget... Nåja, kul hade jag i ala fall och jag hurrar för Christian som hittade på det. Ber min chef att kontakta dig om vem som ska stå för lönen under knepåknåpet.

/Stellan
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Hjärngympa och tankenötter

Inläggav Christian S » 03 apr 2009, 18:20

Nja, vissa är rätt, vissa är fel. Ibland får man tänka lite baklänges och lägga ihop 1+2 och tänka ibland lite långsökt och även i engelska termer. Helt lätt är det inte men jag tänker inte avslöja något i förväg. Jag tänker allt hålla er på sträckbänken ett tag till. :D
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Re: Hjärngympa och tankenötter

Inläggav Stellan » 04 apr 2009, 01:46

Christian S skrev:Nja, vissa är rätt, vissa är fel. Ibland får man tänka lite baklänges och lägga ihop 1+2 och tänka ibland lite långsökt och även i engelska termer. Helt lätt är det inte men jag tänker inte avslöja något i förväg. Jag tänker allt hålla er på sträckbänken ett tag till. :D


Kanske det är så att vi hittat fler flygplanstyper än vad du avsett, vad tror du om det? :D
/Stellan
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Hjärngympa och tankenötter

Inläggav Lars Sundin » 04 apr 2009, 07:37

Hej Christian!

Tänkte på din Trollhättebakgrund och där har ju Saab sina rötter. Och SFA Flygmotor eller vad företaget numera heter, något mer spejsat är det väl, finns där. Det förekom ju förr i tiden i FV att man i festligt lag beskrev eskaderövningar o d militära övningar som dråpliga vikingaäventyr med drakar och långskepp på härnad. Något liknande fanns nog bl a ingenjörer. Det finns ju i din text en anpelsning på den tecknade serien "Tom och Jerry" som var populär på KTH under min tid där (och som sägs vara förebilden till den tecknade serie Itchy och Scratchy som i dag förekommer i familjen Simpsons TV; allt enligt vad jag läst mig till på webben. Det finns ju f ö andra associationer till s k ungdomskultur som Småstjärnorna; det fanns tydligen där en ung sångerska Amy Diamond som lär ha en sångkompis Lisa. Också googling-kunskap; jag ser mycket litet på TV 4. Omnämnandet av Olsen-bröderna fick mig att tänka på "Sickan" i Jönsson-ligan men han säger ju "Jag har en plan!" och inte "Jag har ett plan!")

Första stycket har nog med vissa Saab-plan att göra, Viggo heter redaktör Kavling i förnamn. Och tornerspel, där har vi Lansen förstås. Viggen är ju onekligen en sjöfågel. Det var visst tal om att den skulle heta Falken men andra generaler med mer prosaiska namn sägs ha motsagt sig detta.

Denne slöjdlärare ger jag upp inför trots den mycket ingående beskrivningen av hur han är och vad han gör.

Sista stycket kan möjligen bl a syfta på den strid som stod mellan F-16 Falcon (känt öl från Halland) och Viggen om en stor NATO-order en gång. Kajsa är ju en vindgudinna eller åtminstone ett blås-helgon ("Blås Kajsa, blås!" som seglare utropar ibland enligt Taube) och Saab var ju ett tag intresserat av s k blåsta klaffar på nosvingen, men det blev ju inget. Men virvelvinden finns ju där (framkantvortex) skapad av gott samarbete mellan nos- och huvudvinge. Men annars är det så mycket som inte stämmer.

Lars S, uttolkare av skrifter
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Hjärngympa och tankenötter

Inläggav Christian S » 05 apr 2009, 20:13

Nja.... hehe... Hur går det för er? Ska ge hålla er på sträckbänken lite till eller vill ni ha de rätta svaren? :-)
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Re: Hjärngympa och tankenötter

Inläggav Christian S » 06 apr 2009, 21:48

Okej! Jag ska inte hålla er på sträckbänken längre. Här kommer svaren med tillhörande motiveringar.

Christian S skrev:
Ingela Aagard är ute på reportage igen. Fast hon är väl död? Jo det är hon tyvärr. Fast jag kan inte minnas vad hon hette innan hon gifte sig. Hur som helst var hon smidig som en katt. Ränderna gick aldrig ur henne. Ja, stackars Ingela att bli indragen i detta. Hur som helst så är en smidig randig katt Tiger. Tar man då halva hennes tidigare efternamn får man ihop det till Tiger Moth


Redaktör Cavling kan man väl inte direkt kalla efterträdare. Cavling heter Viggo i förnamn = Viggen

Han stora intresse är väl innerst inne riddar- och tornerspel. Man kan nästan föreställa sig honom iklädd riddarmundering på en hästrygg (Mustang)

där han plockar fram sitt meterlånga vapen (Lans = Lansen) för att putta av motståndaren från hästryggen. Men istället missar han och motståndaren får sina kläder avslitna. Likt i Kalle Anka-serier måste motståndaren traska omkring efteråt i ett jättelikt träfat med hängslen. Ett träfat med hängslen, kan det vara något annat än en tunna = Tunnan.

Kan du tänka dig att hans heraldiska vapen är något så patetiskt som en sjöfågel? För att ge ytterligare en ledtråd till Viggo Kavling.

Ja, men det var inte han som valde det. När han fick se sitt heraldiska vapen blev han rosenrasande. Man såg ur det blixtrade till i ögonen på honom av ren ilska. Blixtra = Lighting = English Electric Lightning Han hade helst velat ha en rovfågel (Jaktfalk) på sin vapensköld. Brøderne Olsen uppträdde visst under tornerspelen. Ett måste vid ett sådant uppträdande är att framföra "Smuk som et stjærneskudd". Lasse Holms "Sikta mot stjärnorna" har inte den minsta likhet även om det låter lika. Amy Diamond är tydligen inne på samma spår. Shooting Star Hon har faktiskt sagt i något uttalande att hennes bästis heter Lisa och båda har en förkärlek för träslöjd även om hennes bästis har lite problem med koordinationen mellan hammare och fingrar. Tydligen har hon något mitt i handen...Tummelisa. Har någon hört talas om tummen mitt i handen?

Trä- och metallslöjdsläraren Bertil är tydligen en sådan där person som kan allt. En gång hade han hamnat i Australien av misstag när han skulle på skidsemester i Österrike. En Bertil som kan allt och har hamnat i Australien är väl liktydigt med Canberra. Fast han är lite tyskt stram. Han tillät inte ungdomarna att tillverka egna knivskaft t.ex. Messerschmitt Bf 109. Stram tysk som inte tillåter ens knivskaft...Bara små söta ringklockor i metall dög. Han hade fruktansvärt torr humor. En gång drog han en vits om telefonens uppfinnaren. Han tyckte att telefonen var ganska meningslös. Han kunde bara ringa till sig själv och där var det hela tiden upptaget. Bell X-1 Vid julavslutningen hade han högläsning ur någon fantasybok som handlade om alla möjliga konstiga eldsprutande Draken och blodsugande flygande väsen Vampire. Föga populärt. Fast kikade man lite hans garderob hittade man både det ena och det andra t.ex. en mörkblå trikå med tillhörande svart mask och jämte den en gorilladräkt. F-4 Phantom Mycket besynnerlig person. Rymd och fantasy är hans stora passion i livet. Han bevittnade på TV den första månlandaren 1969. Månlandaren hette Eagle = F-15 Eagle

Trots att han var trä- och metallslöjdslärare var han helt värdelös på att hantera en svets Svets t.ex. MiG-svets. 21 gånger hade han försökt sig på den för att vara exakt men alla gångerna hade han mer eller mindre skrämt slag på de 29 elever han hade i sin grupp Mig-21 och Mig-29. Inte nog med att han är fumlig. Dessutom höll han på att bryta ena foten inne i lektionssalen. Som tur var slutade det med en öm, blå och svullen fot. En svullen, öm och blå fot utan att ha brutit den vill jag mena att man har stukat den. Dvs Ju 87 Stuka. Han fick sitta och titta på tecknad film en helg. Det var tydligen Itschy and Scratchys förlaga från Hanna-Barbera. Förlagan till katten och musen i Simpson är Tom & Jerry. Tom är katten alltså F-14 Tomcat.Dessutom höll på han på att förväxla brunt etspulver med snabbkaffe och sådant är dödligt giftigt. DeHavilland Venom

För att studera lärarens torftiga liv försökte han sig på pistolskytte en gång. Det slutade med en fullträff och två bommar....Saab J 21 "Tvestjärten". Istället försökte han sig på att jaga höns på Statt. Patetiska försök att harkla upp raggningsrepliker hjälpte föga. Jaga höns och harklar raggningsrepliker = Hawker Hunter. Jaga = Hunt. Harkla = Hawk. Polisen omhändertog honom för förargelseväckande beteende den kvällen. Omhänderta, omskrivning för att gripa = Jas 39 Gripen. Han hade haft en stor kärlek i livet för många år sedan, Kajsa, men det var så länge sen att minnet var alldeles grådassigt och mossigt. En Kajsa. Tänk det på engelska och vips har man Daisy = DC3. Ofta gjorde sig minnena påminda efter intaget av några burkar med ett innehåll av humle, jäst och vatten av halländsk produktion. F-16 Falcon. Hon kom in i hans liv likt en virvelvindja, det råkade faktiskt bli två svar här, något som jag inte tänkt på. Panavia Tornado eller Hawker Hurricane . Ja, trots att det var en hon, utförde hon riktiga storverk Vem utförde storverk om inte Hercules.. Lika bred som lång var hon och många gånger hade hon näsan långt upp i det blå. Området mellan halsen och midjan var modell mycket större. Är området så stort får man klassa det vulgärt som "bomber". Högt upp i det blå finns stratosfären. B-52 Stratojet.. Hon slogs med näbbar och klor för Ja till Europa, tydligen någon påhittad rörelse eller en missuppfattning av Ja till EU Eurofighter. Jo, det finns en syster också till denna Kajsa. 25 år gammal, älskar amerikansk collegehumor, lite andrahandssorteringen bland filmer och favoritserien var faktiskt numer insomnade Alf och hans familj. B-25 Mitchell. Trots det kunde hon inte riktigt mäta sig med ett amerikanskt bergslejon även om tappra försök när alkoholintaget var så stort att klockorna stod stilla gjordes. Är alkoholintaget så stort så super man redigt hårt. Detta är faktiskt en luring. Jag smög faktiskt in en helikopter här: Super Puma. Fast jag tror att det är dags av avsluta detta fåneri. Ut och jaga ledtrådar fritt i denna osammanhängande textmassa. F-5 Freedom Fighter

Lycka till!
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Re: Hjärngympa och tankenötter

Inläggav Lars Sundin » 07 apr 2009, 08:36

Hej Christian!

Jag får gratulera dig till din fantasi. En sådan är till nöje och nytta här i livet.

Även "Rafale" betyder virvelvind. Det tog mig några år att notera stavningen. Det finns många fler starka vindar som gett namn till flygplan.

Vidare är en lans betydligt längre än "meterlång" som synes i denna film. Det roliga börjar ca 1, 5 minuter in. Visas visst inte på TV längre. Allt var bättre förr...

Lars S ;-)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Hjärngympa och tankenötter

Inläggav Göran Hansson » 07 apr 2009, 15:13

Haha den var skojig, Nu vill jag inte förstöra stämningen, men jag har en fråga och en rättelse

Viggen, har för mig att Viggen kommer från Vigg=blixt och inte den lilla harmlösa sjöfågeln,
Sen heter B-52:an Stratofortress och inte Stratojet, bagatell ja vet, men ändå

keep up the good work; Christian
Senast redigerad av Göran Hansson 07 apr 2009, 18:23, redigerad totalt 1 gång.
A real Engine is round
Användarvisningsbild
Göran Hansson
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47

Re: Hjärngympa och tankenötter

Inläggav Mats Averkvist » 07 apr 2009, 17:38

Ordet "heraldiska" är nämnt två gånger. Det fanns ju en kärra som hette Herald, med Handley Page som familjenamn.

Med Virvelvind tänkte jag osökt på Westland Whirlwind...
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Hjärngympa och tankenötter

Inläggav Göran Hansson » 07 apr 2009, 18:47

Kom på en till

Anka=Duck

/Göran
A real Engine is round
Användarvisningsbild
Göran Hansson
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst