Viggen individer sökes

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Viggen individer sökes

Inläggav glenn » 02 apr 2009, 13:44

Hej, jag har precis bestämt mig för att bygga en JA37 i skala 1/48.

Nu letar jag såklart efter en fin individ att bygga det hela på, jag har letat lite i diverse böcker och på internet, men bara funnit individ-nr på testflygplan, olycksplan eller plan som numera är utställda som visningsobjekt.

Men någonstans måste det finnas information om flygplanet som fick radarlås på SR-71 eller vilka som flög över U-137 eller lurade ner en su-15 i östersjön? Kort sagt ett specifikt flygplan som gjort något som är lite roligare än skjutit ut sin testpilot.

Så ge gärna tips på något plan med en historia för mig att snöa in på, eller tips på var jag får mer information i ämnet.

Tack på förhand.
//Mvh Glenn Karlsson
glenn
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 apr 2009, 23:27

Re: Viggen individer sökes

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 apr 2009, 17:21

Hej!

U 137 (eg S-363 )”strandningen” var ju i oktober 1981
2/F13 fick sina första JA37:or sommaren 1980, men under hela sommarhalvåret 1981 var det flygförbud pga.
RM8B.problem och först i jan 1982 var denna div operativ.
Har för mig att det var F6s AJ37.or som ”scramblade” över Ryssen.

Detta ur boken Viggen // S Stridsberg, med bla serie/kod lista på Viggarna., och många bilder
Men den har du nog.

En rätt färsk bok:
Swedish Viggens /J Jörgensen (200:-+ porto hos Medlemsservice),(eng/ty),

ca 230 färg-bilder (och 2 s/v ), vad sägs om det? (inkl walkaround)
Här nämns lite om radarlåsningar på SR-71, dock inga fplnr.

>> bygga en JA37 i skala 1/48>> Bara en?
Varför inte bygga tex en kärra som kanske varit på 4 olika flottiljer o därmed olika märkningar?
Om du tar en som även varit på FC blir det ju extra ”färggrant”

Angående radarlåsningarna på SR-71 // eller Su-15 haveriet har jag tyvärr inga nr., men andra vet säkert

Hälsningar bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Viggen individer sökes

Inläggav perborjeson » 02 apr 2009, 19:51

Incidenten med Su-15 ska ha skett med en spaningskärra ur antingen F13 eller F17 (troligen det senare). Det stod beskrivet i ett nummer av MACH i mitten av 80-talet och finns troligen även nämnt i Flygvapen-Nytt, har dock ingendera tillgänglig just nu...
Per Börjeson
perborjeson
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 feb 2009, 00:11
Ort: Glumslöv

Re: Viggen individer sökes

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 apr 2009, 20:30

SU-15 // SH37 incidenten ägde rum söndagden 7 juli 1985

SR71an fick motorproblem och måste gå ned lite samt sänka farten.JA37 an från F13 fick väl låsning några sekunder.
Sen har det väl varit fler SR71 möten?

Men detta ger ju inga serienummer tyvärr !
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Viggen individer sökes

Inläggav perborjeson » 02 apr 2009, 20:47

Tack för rättelsen. Då borde det gå att leta fram i litteraturen.
En rote J 35F från F16 (eller var det F10?) ska ha kommit riktigt nära en SR-71 vid nåt tillfälle, bör ha hänt i början av 1980-talet. Har hört historier om andra JA 37-förband som lyckats men misstänker att de flesta är skrönor. Fast nån mer gång är väl inte otänkbart.
Per Börjeson
perborjeson
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 feb 2009, 00:11
Ort: Glumslöv


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst