RBAR i .se i år?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

RBAR i .se i år?

Inläggav Bengt Bergholm » 31 mar 2009, 00:07

Någon som har någon insyn som kan skvallra om om det verkar lyckas bättre i år med Red Bull Air Race i vårt byråkratiska land? Eller har de måhända gett upp Sverige?
Användarvisningsbild
Bengt Bergholm
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping

Re: RBAR i .se i år?

Inläggav Lars Sundin » 31 mar 2009, 08:55

Sorry för ett icke-svar, men jag lade förra året ned en hel del möda på att följa vad som sades på webben och andra media inför detta evenemangs anordnande och finna förklaringarna till varför det inte blev något. Jag kom inte fram till något konkret varför notisen i Kronologin blev mycket (föredömligt?) kort. Jag sökte inte aktivt information som en journalist gör, t ex genom att ringa upp berörda myndigheter. Det mest konkreta jag fann var påpekanden om lärftkramhandlarnas oro över avspärrningar men det kan man ju inte skriva.

Jag förstår om lokala polischefer ibland suckar över folks rätt att ordna demonstrationer för ändamål som i tidningarna alltid beskrivs positivt, att behöva stänga av halva stan för att några vill springa 42 kilometer eller ordna fotbollsmatcher (man vet ju ändå hur de slutar; vinner inte den ene så vinner den andre), ordna plats för korteger och skydda möten för gästande statsmän av ofta diskutabel heder och vandel, ge plats för att bedriva eller för alllmänheten visa upp våghalsiga och riskfyllda aktiviteter som kan orsaka skada samt inte minst beakta lärftkramhandlarnas behov av att deras butiker är städse tillgängliga med mera, med mera.

Lars S ;-) som fullföljt Sthlm Maraton 5 ggr samt åsett Gripen-vurpan 1993 från Skinnarviksberget.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: RBAR i .se i år?

Inläggav Fredric Lagerquist » 31 mar 2009, 09:50

Bengt Bergholm skrev:Någon som har någon insyn som kan skvallra om om det verkar lyckas bättre i år med Red Bull Air Race i vårt byråkratiska land? Eller har de måhända gett upp Sverige?


Kan väl knappast säga att jag har insyn men när man kollar av RBARs website kan man läsa bl a "Fifteen of the world’s top race pilots, including four rookies from four corners of the globe, will compete in the Red Bull Air Race World Championship in 2009, which will touch down in six spectacular locations beginning with the traditional season opener in Abu Dhabi on 17 and 18 April."

Förutom Abu Dhabi är platserna där lärftkramhandlarnas i år får se upp följande: San Diego, Windsor, ONT. i Kanada, Budapest, Porto och Barcelona.

En av fyra rookies i år är tysken Matthias Dolderer. Han flyger det plan som svensken Anders Trygg skulle deltagit med i årets säsong av RBAR...
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: RBAR i .se i år?

Inläggav Bengt Bergholm » 31 mar 2009, 09:55

Jo, sex ställen är klara men det finns sex tomma rutor också och det brukar vara många fler ställen så jag antar att även de ska fyllas. Det brukar växa till sig vad det lider och de blir klara med alla tillstånd på de ställen de vill köra på.
Användarvisningsbild
Bengt Bergholm
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst