Camouflage på T-6 i Kongo?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Camouflage på T-6 i Kongo?

Inläggav Stellan » 30 mar 2009, 22:36

Hej
Undrar om det är någon på Forumet som har en möjligt korrekt koll på vilka färger som användes på Katangas T-6:or i Kongo? Tittar på färgbilder i Leif Hellströms eminenta bok Fredsflygarna och blir inte riktigt klok på vad mina ögon ser... Sidan 258 har en bra färgbild som i kvällens sena timme kan tolkas som mellangrå ELLER en nyans som drar mot olivbrunt. Inte blir det bättre av omslagets konstverk som är olivbrun eller något. Har hittat olika färgprofiler på nätet som definitivt är mellangrå och mörkgröna, alternativt definitvt brunaktiga och mörkgröna, med en undersida som drar mot ljusblått eller jusgrått.

Visst kan man göra sin egna tolkning av detta mischmasch men kan det tänkas vara någon som faktiskt var nere i Kongo och VET?

Ja, jag vet; vi modellbyggare är inte kloka...

/Stellan
Senast redigerad av Stellan 31 mar 2009, 09:26, redigerad totalt 1 gång.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Camouflage på T-6 i Kongo

Inläggav Mikael Fredriksson » 31 mar 2009, 00:18

Nu har du inte skrivit något om vilka sidor på nätet du har varit inne på, men denna brukar många gånger ha bra information.

ACIG Journal http://www.acig.org/artman/publish/article_182.shtml


Där finns både tre profiler med olika målning samt beskrivning av färgerna, vilka varierar i beskrivningarna.

... mid-grey and dark green ...
... camouflaged in dark green and dark brown over, medium blue under ...
Mikael Fredriksson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:36
Ort: Falun

Re: Camouflage på T-6 i Kongo

Inläggav Stellan » 31 mar 2009, 08:02

Hej, tack för den sidan. Hittade den igår och tyvärr är det en av de uppgifter som rört till det. Det brukar ju vara så ibland att ju mer man vet desto osäkrare blir man. Just att det är olika profiler med olika färgsättning kanske borgar för att det finns tydliga färgfotografier någonstans. Men när jag jämför fotot på KA-25 i Hellströms bok , vilken var den T-6 som besköts av en svensk pilot, så stämmer ej färggränserna med färgillustrationen, och fotots färger kan jag inte få till brunt och grönt då det uppenbarligen regnat och planet är blött, dvs mörka färger. Om en illustratör bestämmer sig för att mecka med camouflagets utlinjering så kanske det tas ut svängar i färgsättningen. Har hittat en annan sida med profiler och där är färgerna brun/grön/blå. Har tyvärr inte adressen till sidan tillgänglig nu. Funderar på att bygga en modell av just KA -25 med dess svenska anknytning och de lite spralligare färgerna men vore glad över en tydlig färgbild i solsken. Tack för hjälpen.

/Stellan
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Camouflage på T-6 i Kongo?

Inläggav T J Johansen » 31 mar 2009, 22:31

Har du prøvd denne siden?

http://www.safch.org/photo--katT-6lineup.htm

Trygve
Sarcasm is humor with an attitude!
T J Johansen
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:27

Re: Camouflage på T-6 i Kongo?

Inläggav Stellan » 31 mar 2009, 23:30

Hej Trygve,

tack för den länken, har ej sett länken eller bilderna förut. Härliga bilder på både färgsättning och detaljer som bombställ och hemsnickrade bomber. Det intressanta med informationen som finns att läsa i texterna är att de delvis motsäger de beskrivningar som finns på den tidigare nämnda länken ACIG; De båda individerna KA-25 och KA-30 heter enligt ACIG "Petty" och "DoSolle". Enligt den nya informationen heter de "Penny" och "Babette". Ingen aning om vilket som är riktigt men jag tycker att det visar på att information inte nödvändigtvis är riktig bara för att den finns att läsa på internet. Eller så kan det vara så att namnen ändrats under flygplanens korta livstid i Avikat...

Skulle nu någon annan ha ytterligare information om ämnet camouflage och märkning av Avikats T-6:or så är det bara att slänga in den här, allt emottages mycket tacksamt! Nu ska jag se om man kan få tag på ett nummer av tidningen som tydligen behandlar Avikats Texan/Harvards.

/Stellan
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Camouflage på T-6 i Kongo?

Inläggav Stellan » 01 apr 2009, 10:42

T J Johansen skrev:Har du prøvd denne siden?

http://www.safch.org/photo--katT-6lineup.htm

Trygve


Hej Trygve,

vet du mer om denna förening SAFO? De verkar ha slutat publicera i august 2007?

/Stellan
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Camouflage på T-6 i Kongo?

Inläggav jens-olof » 01 apr 2009, 22:49

Small Airforces Observer finns kvar och är verkligen att rekommendera för modellbyggare
och andra med smak för udda flygvapen.

Tror att det finns kontaktuppgifter på hemsidan, annars kontakta mig, så letar jag fram dem.

Jens
cogito ergo doleo
jens-olof
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 feb 2008, 23:02
Ort: Norrköping

Re: Camouflage på T-6 i Kongo?

Inläggav Stellan » 01 apr 2009, 22:53

Hej Jens,

jo kontaktuppgifter finns men jag blev lite brydd då jag förstår det som att senaste numret gavs ut 2007, kan det stämma? Mejlade deras webmaster men inte fått något svar ännu. Tror du att man måste prenumerera eller kan man få tag på lösnummer? Det är just nr 122 om T-6 i Katanga som jag är ute efter.

/Stellan
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Camouflage på T-6 i Kongo?

Inläggav Stellan » 03 apr 2009, 10:50

jens-olof skrev:Small Airforces Observer finns kvar och är verkligen att rekommendera för modellbyggare
och andra med smak för udda flygvapen.

Tror att det finns kontaktuppgifter på hemsidan, annars kontakta mig, så letar jag fram dem.

Jens


Hmm, vet du Jens om det finns något sätt att kontakta SAO elektroniskt eller är det bara brevledes?

/Stellan
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst