Skämt ur Ett år i luften 1950 - och litet om lufttankning m

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Skämt ur Ett år i luften 1950 - och litet om lufttankning m

Inläggav Lars Sundin » 29 mar 2009, 19:33

Kommer att tänka på ett 60 år gammal Salon Gahlin-skämt.

Se http://larssundin.ownit.nu/Ett_Ar_i_Luften_1950_Roligt1.jpg, allra sista skämtet. Det följer med några till på köpet.

Hade denna sida liggande i datorn. Allra sist nämns en nonstop flygning runt jorden av Lucky Lady; här en Youtube-filmsnutt om detta från den flitige "Bomberguy".

Jag har inte hittat något om när man först kunde resa med ett och samma bolag. Numera finns allianser mellan bolag och detta med "samma bolag" är ju litet diffust. Det finns mycket skrivet om detta, bl a på Wikitravel här. Men någonstans finns det nog något om den första jorden-runt-biljetten; har ett svagt minne att ha läst något.

Apropå biljetten så finns ju historien om biskopen i Skara som skulle på kyrkomöte i Bombay. "Jaha, det blir till att byta i Stenstorp då" sa tågets konduktör när han klippte biljetten.

Tillägg: Hade inte Erik J svarat hade jag helt tagit bort denna av moderator nyskapade tråd som ändå i detta mitt inlägg återvänder till (den formella) grundfrågan: När kunde man först resa på "samma biljett" jorden runt? Moderator och jag har sprungit förbi varandra.

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin 29 mar 2009, 21:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Skämt ur Ett år i luften 1950

Inläggav Erik Johansson » 29 mar 2009, 21:18

I watched the film covering Lucky Lady’s around the world flight. It was mentioned that the in-flight refuelling system was British. Looking up Sir (Squadron Leader) Alan Cobham I found that he was asked to invest in Airspeed Ltd. Founded by Hessell Tintman and the well known author Nevil Shute Norway. More about this can be found in Nevil Shute’s book ‘Slide rule’ which Lars has told me before has been translated into Swedish. See also

http://www.nevilshute.org/Aero/aerobiography.php

http://www.nevilshute.org/aerobiography.php

If I remember correctly Nevil Shute was one of the individuals starting Flight Refuelling Ltd. And Sir Alan was a major player in this programme which culminated in a non-stop flight from England to India.
Erik Johansson
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Re: Skämt ur Ett år i luften 1950 - och litet om lufttankning m

Inläggav Erik Johansson » 30 mar 2009, 09:18

Lars,

I thought of this after I added my comment. There isn’t much difference between a round the glob flight and an aborted take off, is there now? In both cases you end up at the same airport and the same terminal. If I was given a choice I would go for the aborted take off. Think of all that plastic food you don’t have to eat and the time you save.

Thinks Erik who has been acting as self loading cargo too much in his days.
Erik Johansson
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst