Tack Erik för att Du delar med Dig av SE-
KVE:s vidare öde efter haveriet.
Detta flygplan hämtade jag den 22 september 1991 på Murrietta Sky Park, inte så långt från Los Angeles, där Arnold Sundqvist då bodde. Han hämtade mig på Los Angeles International Airport när jag anlände från Sverige. Arnold hade för köparna här i Sverige kollat upp flygplanet och gjort en service på det. Det hade då registreringen N9289Y. Murrietta Sky Park var ett litet privat fält, med ca 900 meter lång smal bana, med privata påkostade villor och tillhörande hangarer som låg på båda sidor om banan.
Ferryflygningen till Sverige gick via Deming (New Mexico) - Austin (Texas) - Lakeland (Florida), där Globe Aero monterade in extra tankar (2 st 200 liters och 1 135 liters modifierade oljefat) samt en inspektion av FAA som godkände tankinstallationen samt gav tillstånd att flyga till Sverige med upp till 25% överlast. Från Lakeland till Trenton (New Jersey) - Bangor (Maine) - Gander (New Foundland) - Prestwick (Skottland) - Halmstad där jag landade den 27/9. Total flygtid 39 tim 45 minuter på 6 dagar. I boken "Flygtiga minnen 1", som gjordes av Sölve Fasth och Torvald Johannes, utgavs 1997 av Allt om Hobby, finns min berättelse om flygningen på sidorna 87-96.
- tankinstallationen med 535 liter i kabinen. Behöver väl inte påpeka att rökning inte är tillåten.
Ovanpå tankarna ligger en säck som innehåller överlevnadsdräkt, som är ett krav att ha för flygning över Atlanten.
- N9289Y vid ankomst till Varberg.
- SE-KVE efter svenskregistrering.