SE-KVE

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE-KVE

Inläggav salle » 13 jul 2015, 19:02

Vid besök ute på Djurönäset (Stockholms Skärgård) igår , upptäckte jag ett för området udda objekt ,nämligen en till synes intakt flygkropp , utan vingar och stabbe . Ingen motor eller instrumentering. Flygplanet var en Piper PA-28 alt 32 , Six eller Saratoga. En lapp på rutan upplyste om att planet skrotats efter haveri i Varberg , och skulle nu sänkas på 12 m djup , och utgöra mål för dykövningar m m . I sammanhanget kan nämnas att en miniubåt opererar i området (sågs igår) , en av Marinen tidigare använd typ som en lokal "enterprenör" köpt för vrakletning och s k events. Finns mer info angående ovannämnda Piper ?

Hälsningar

Erik
salle
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 okt 2014, 16:27

Re: SE-KVE

Inläggav Rolf Larsson » 13 jul 2015, 20:07

Rolf Larsson
 
Inlägg: 1532
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: SE-KVE

Inläggav Lars Sundin » 13 jul 2015, 20:17

Jag googlade och fann http://fathom.nu/tag/djuronaset/ som kanske kan vara av intresse. Jag är inte insatt i saken utan googlade av gammal (o)vana.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SE-KVE

Inläggav Bengt Ekbladh » 13 jul 2015, 20:17

När havererade SE-KVE?

Blir oxså intresserad av ::

>>en miniubåt opererar i området (sågs igår) , en av Marinen tidigare använd typ som en lokal "enterprenör" köpt för vrakletning>>

Vem har svaren?
Bengt Ekbladh
 

Re: SE-KVE

Inläggav Lars Sundin » 13 jul 2015, 20:31

SE-KVE havererade 16 augusti 2006 på Västkusten enligt http://www.havkom.se/assets/reports/Swe ... 006_22.pdf Man lyckades inte komma upp i luften utan hamnade på torra marken...
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SE-KVE

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 14 jul 2015, 09:34

Tack Erik för att Du delar med Dig av SE-KVE:s vidare öde efter haveriet.

Detta flygplan hämtade jag den 22 september 1991 på Murrietta Sky Park, inte så långt från Los Angeles, där Arnold Sundqvist då bodde. Han hämtade mig på Los Angeles International Airport när jag anlände från Sverige. Arnold hade för köparna här i Sverige kollat upp flygplanet och gjort en service på det. Det hade då registreringen N9289Y. Murrietta Sky Park var ett litet privat fält, med ca 900 meter lång smal bana, med privata påkostade villor och tillhörande hangarer som låg på båda sidor om banan.
Ferryflygningen till Sverige gick via Deming (New Mexico) - Austin (Texas) - Lakeland (Florida), där Globe Aero monterade in extra tankar (2 st 200 liters och 1 135 liters modifierade oljefat) samt en inspektion av FAA som godkände tankinstallationen samt gav tillstånd att flyga till Sverige med upp till 25% överlast. Från Lakeland till Trenton (New Jersey) - Bangor (Maine) - Gander (New Foundland) - Prestwick (Skottland) - Halmstad där jag landade den 27/9. Total flygtid 39 tim 45 minuter på 6 dagar. I boken "Flygtiga minnen 1", som gjordes av Sölve Fasth och Torvald Johannes, utgavs 1997 av Allt om Hobby, finns min berättelse om flygningen på sidorna 87-96.

002-1063639.jpg
tankinstallationen med 535 liter i kabinen. Behöver väl inte påpeka att rökning inte är tillåten.
Ovanpå tankarna ligger en säck som innehåller överlevnadsdräkt, som är ett krav att ha för flygning över Atlanten.


002-1063678.jpg
N9289Y vid ankomst till Varberg.


002-1089285.jpg
SE-KVE efter svenskregistrering.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst