Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Lars Sundin » 25 maj 2016, 10:20

Trevligt litet reportage, tack!

Kom att tänka på svensk-lettiska tidigare kontakter av mer fredligt slag. I min födelsestad Gävle fanns i Gävlebygdens flygklubb en lettisk 30-tals konstruktion V.E.F. J-12, registrerad SE-ALB. "En intelligent byggd kärra" till skillnad från andra samtida idag mycket nostalgiska men något drögiga plan. Några lästips:

http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=9&t=3938
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=367
https://larsan13.files.wordpress.com/2011/02/gunder.jpg
https://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1939/1939-1-%20-%200525.html

Kanske utanför ämnet, men...
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Hans Krensler » 29 maj 2016, 16:51

Inte för att de ger mer hjälp till frågan varför Frenzel blev utpekad som piloten som sköt ner de svenska Caproni-planen - men här är vad vi hittar hos Flygstaben, Centralexpeditionens handlingar under volymtypen Haveriärenden...från när det hände...

cap1.jpg
cap2.jpg
cap2.jpg (27.11 KiB) Visad 7671 gånger


...och ett par år senare...

ca3.jpg

cap4.jpg


Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Stig Jarlevik » 21 jun 2017, 23:12

Hej Hans

Mycket intressant forskning! Har några nya rön framkommit sedan sist?
Jag håller med om att Fw Paul Schalk är helt klart ett bättre alternativ än Gerhard Frenzel. En annan pilot, också från NAGr 5, har figurerat med namn, Ofw Gerhard Schröder som enligt uppgift skall ha skjutit ner en DB-3 samma datum. Kan ej bekräfta denna uppgift då jag inte har tillgång till NAGr 5 uppgifter. Men Paul Schalk verkar absolut den mest trolige.

Din teori (?) att Frenzel skulle figurera med en underskrift på ett dokument är intressant. Jag förmodar att inget sådant papper har hittats? Vad jag då undrar över är varför Frenzel skulle skriva under de dokument du förmodar? Har viss svårighet att se sambandet här. Kan du utveckla din teori en aning?

Hälsningar
Stig
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Hans Krensler » 22 jun 2017, 15:55

Stig Jarlevik skrev:Din teori (?) att Frenzel skulle figurera med en underskrift på ett dokument är intressant. Jag förmodar att inget sådant papper har hittats? Vad jag då undrar över är varför Frenzel skulle skriva under de dokument du förmodar? Har viss svårighet att se sambandet här. Kan du utveckla din teori en aning?

Hälsningar Stig


Hej Stig,

Jag har lusläst de 40 plus tyska marina dokumenten ännu en gång , men namnet Frenzel dyker inte upp någonstans där. Dokumentsamlingen består av ett 20-tal telegram från Marinenachrichtendienst - Geheime Kommandosache - som i korthet relaterar vad som hände efter nedskjutningarna. Därtill förhör med kaptenerna på de tyska ångbåtarna "Luise Schröder" (som fann livbåten med de tre svenskarna den 14 maj) och "Koholyt" (vars besättning blev ögonvittne till nedskjutningen den 15.5).

De viktigaste dokumenten är naturligtvis Fw Paul Schalks rapport den 15.5 hur det hela gick till vid nedskjutningarna, därtill hans förhör av överordnande den 17.5 - som jag givit smakprov av i början på den här tråden.

Att Paul Schalk är den som tog ner båda Caproni-planen är för mig helt klart - och hur Frenzel kom till den "äran" är fortfarande oklart. De dokument som Bo Widfeldt åberopar i sin Nödlandarbok har än så länge inte dykt upp. Jag har hört av mig två gånger till nödlandargruppen i Halland - som var lovade Widfeldts samlingar - men det sista jag hört är att de skickats till någon professor(?) i Lund...!

Frenzel har säkert satt sin namnteckning någonstans på nedskjutningsprotokollet, och senare i Sverige också påstått att han var den nedskjutande piloten. Tvivlar jag inte på och är svårt att förklara...kanske vet vi mer när de svenska dokumenten en gång dyker upp...

Men att det var en hel del lurendrejeri med i spelet från tysk sida belyser följande avsnitt skickat från Oberkommando Luftwaffe den 19.5 till Seekommandant Libau
IMG_7667.jpg
IMG_7667.jpg (68.83 KiB) Visad 6350 gånger
RM45I-67
"2. Lämpligt är att se det hela som ett spionageärende.
3.Vad beträffar det andra förlorade flygplanet föreslås att över det sägs inget till svenskarna-
"

Mvh Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Klas Andersson » 03 apr 2018, 10:12

Har inget nytt att tillföra ! MEN har kommit över en bunt av tidskriften FLYG ,så här är hela artikeln från nr 12 ,1945
skanna0024.jpg
skanna0026.jpg

skanna0028.jpg
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Föregående

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst