Rädda 35901 nu eller aldrig!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Rädda 35901 nu eller aldrig!

Inläggav Emil Lindberg » 28 mar 2009, 10:16

Rädda 35901 nu eller aldrig!

Häromdagen blev jag och Rune Kronkvist kontaktade av brandkillarna på F 17. De lät meddela att de inom en väldigt snar framtid kommer att börja nyttja S 35E 35901 som övningsobjekt igen (har ju stått "orörd" i skogen ett tag). Men eftersom att de visste att jag och Rune i egenskap av flyghistoriker har ett visst intresse av flygplanindividen ville de förvarna oss. Jag fick intrycket av att oavsett vad vi tycker kommer de att nyttja flygplanet ändå.

Med tanke på att flygplanet redan är åtgånget lär hon ju inte må bättre av brandmännens behandling. För och främst lär de väl släpa ut henne ur skogen, där hon har stått ett tag. Jag kan tänka mig att det kommer att gå rätt bryskt till.

Så hur ska vi kunna rädda henne?!?

Jag har flera gånger läst en notis i ett gammalt nummer av FV-nytt om hur man räddade en prototyp till Lansen (den som numera finns i Visby) från brandgropen på F 4(?) med hjälp av en gammal tjänsteföreskrift(?) som sade något i stil med att föremål av stort historiskt värde om möjligt skulle sparas/bevaras. Finns det någon här som vet om den föreskriften fortfarande gäller? Eller rättare sagt, är den upphävd?

Kan FV-museum göra något i frågan?

Eller någon privat initiativtagare?

Nu är goda råd dyra!
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Rädda 35901 nu eller aldrig!

Inläggav Christian S » 29 mar 2009, 22:48

Vad kan krävas för att rädda henne? Ekonomiska medel eller sakliga skriftliga och verbala framställningar till högre instanser?
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Re: Rädda 35901 nu eller aldrig!

Inläggav Emil Lindberg » 31 mar 2009, 18:27

Jag pratade med brandmännen idag. De tänker att välta över 35901 på rygg! Så risken för stora skador är överhängande! Vältet kommer att göras inom 1-3 veckor!

Så om någon kan göra något är det dags att göra det nu!

De kan tänka sig att skona henne om de får ett ersättningsplan inom några veckor.

Mission impossible?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Rädda 35901 nu eller aldrig!

Inläggav Bengt Ekbladh » 31 mar 2009, 18:50

Emil Lindberg skrev:Jag pratade med brandmännen idag. De tänker att välta över 35901 på rygg! Så risken för stora skador är överhängande! Vältet kommer att göras inom 1-3 veckor!

Så om någon kan göra något är det dags att göra det nu!

De kan tänka sig att skona henne om de får ett ersättningsplan inom några veckor.

Mission impossible?


Finns det alltså inga "användbara" vrak kvar på F17?
F5 eller F10 ?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Rädda 35901 nu eller aldrig!

Inläggav JGJ » 31 mar 2009, 22:29

Hvad med at spørge FMTS i Halmstad om de ikke har et gammelt vrag som brandfolkene på F17 kan få i stedet for 35901 ?

Hilsen Jan
Användarvisningsbild
JGJ
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 mar 2008, 10:32

Re: Rädda 35901 nu eller aldrig!

Inläggav Stellan » 31 mar 2009, 23:35

Hej Emil,

låter som ett brådskande och ambitiöst projekt att rädda individen. Men upplys mig; vad är så speciellt med just denna kärra och varför i hela fridens namn ska de vända över den på rygg?

/Stellan
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Rädda 35901 nu eller aldrig!

Inläggav Bengt Persson » 01 apr 2009, 00:34

Har för mig att Emil sagt något om att det skulle vara någon form av prototyp.
Att brandmännen vill välta över planet på rygg är för att öva räddning av piloten ifall planet lagt sig på rygg vid ett haveri. De använder då lyftkuddar som fylls med tryckluft för att hissa upp planet för att få ut piloten. På F7 har de en 35:a på rygg av just den anledningen.
Bengt Persson
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 aug 2008, 20:19

Re: Rädda 35901 nu eller aldrig!

Inläggav Stellan » 01 apr 2009, 08:38

Är det så att 35901 är den första serietillverkade S35, eller har jag rört till det ordentligt? GLuttat runt lite och det kanske är det som är nyckeln til det hela.

/S
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Rädda 35901 nu eller aldrig!

Inläggav Christian S » 01 apr 2009, 16:52

Jag vill att hon ska räddas men jag har inga som helst ekonomiska medel att hosta upp. jag tror att CF 17 kan bli aningen förundrad om en civilperson hör av sig och vill rädda ett flygplansvrak undan böv. Jag tror det måste komma från någon som är inom organisationen eller som kan påverka FV.
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Re: Rädda 35901 nu eller aldrig!

Inläggav Bengt Ekbladh » 10 apr 2009, 21:10

Hur ”prototypig” // spaningsmässigt var 35901 när hon flög 1963-06-27?
Kamerorna installerade?
Hon var en konverterad 35D , 35278

Nästa S35E som flög var ombyggda 35D 35310 :1964-01-21, och fick nummer 35932

1:a orginaltillverkade S35:an måste väl vara 35902, som flög 1965-05-13
som senare levererades till F11.

Man hade väl då fått in kamerorna?

Man pratade tidigt 60-tal om att spanings-Draken skulle ha kamerorna i en ”pod” under buken.
Då hade ju en radar fått plats i nosen!
Sen kom ju mörkerkapseln, men det är väl betydligt senare?

Alltså , vilken av ovan stående prototyper ÄR spanings-prototypen S35E ?

Nu tycker jag ändå att 35901 absolut bär bevaras, om skicket så medger.

Vad är er åsikt?
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: "It´s now or never - gone forever"?

Inläggav Hans E Fredbäck » 11 apr 2009, 13:34

En institutionell fråga ?
Högsta verkställande "INSTITUTION" inom det flyghistoriska området bör vara Statens Flygvapenmuseum (= avdelningen Flygvapenmuseet, inom SFHM) i Linköping.
Borde man inte begära "skrotningslov" på liknande sätt som man enligt bygglagstiftningen begär "rivningslov" för byggnader?
Flygvapenmuseet bör nog "lyfta sig i håret" och visa framfötterna mera.
Vidare bör Emil - i egenskap av aktiv medlem och erkänd flyghistoriker i SFF - använda det skrivna ordet mera.
Som gammal byråkrat inom försvarsfamiljen lärde man sig skillnanden mellan "äskanden" per telefon/insändare och skrivelser.
Jag har ofta framhållit detta för mina kamrater inom SFF och FBH-gruppen.
Vi kan inte och bör inte föra en "muntlig" dialog via lottning i växeln hos institutionerna.
Vi måste skicka "korrekta" skrivelser till rätt organisation!!! DETTA ÄR VIKTIGT!!
På detta sätt får vi ett historiskt bindande svarsbesked från institutionen.
Om hundra år (eller mer) kan våra efterföljare konstatera i Krigsarkivets handlingar att "individen 35901" förpassades till den eviga vilan av ...
Så här i påsktider bör vi ägna en seriös tanke åt detta.
EMIL!
Jag råder Dig att omgående mejla Flygvapenmuseet och dess chef, vår vän Mikael Parr, och efterhöra FVM:s synpunkter på "korsfästelsen" av Individ 35901.
FVM/MIkael är Dig skyldigt ett officiellt myndighetsyttrande inom några dagar. Be om läskvitto och Ditt ärendes diarienummer inom institutionen FVM (en avdelning inom MYNDIGHETEN Statens Försvarshistoriska Muséer).
Återkom gärna fortlöpande på SFF Forum och berätta om "ärendets" fortsatta gång.
......syndernas (underlåtenhets-) förlåtelse och ett EVIGT LIV.
Med evigt liv kan här avses en fullgod arkivering (dokumentation i form av föremål, bilder och historisk/tekniska redovisningar) av 35901

Ja Du vet vad jag menar Emil! Lycka till! Du har mitt och många bröders fulla stöd. Det är inte första gången flyghistoriker tvingas konstatera "materiella våldtäkter" och blir frustrerade över myndigheters bristfälliga agerande. Hör med FBH Väst (Mikael Stockman ) . Samtidigt vill jag FÖRSVARA aktuella myndigheter (enskilda handläggare). Det är inte alltid en viktig bevarandefråga når fram till rätt handläggare. DÄRFÖR ÄR DET LIVSVIKTIGT ATT KOMMUNICERA MED DIARIEFÖRDA SKRIVELSER. En sådan skrivelse kan bli en "glödande spik i rövven"!
Lycka till och GLAD PÅSK!
Vännen Hans-Erik
FBH-gruppen
Användarvisningsbild
Hans E Fredbäck
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna

Re: Rädda 35901 nu eller aldrig!

Inläggav Emil Lindberg » 11 nov 2011, 15:25

Kommentarer är överflödiga

Bild
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Rädda 35901 nu eller aldrig!

Inläggav Martin Hellberg » 05 feb 2017, 18:28

Hej!

Jag ställer frågan i en gammal tråd då jag undrar om det är så att det är 35901 som anas i skogskanten vid vad jag förmodar är en brandövningsplats vid F 17.
Detta såg jag på hitta.se och deras satellitbild.
Lite nordost om en fotbollsplan ser man en grusplan där det står en 37:a och strax intill där ytterligare lite åt nordost skymtas något i skogskanten som ser ut som en 35:a.
Ja, frågan är alltså om det är 35901 man ser och även vilken 37:a det är som syns på bilden?

Martin Hellberg, Backamo
Martin Hellberg
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst