Nyheter SFF hemsida

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Nyheter SFF hemsida

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 24 mar 2009, 21:42

Tack vare Lars Sundin är nu Kronologin på SFF hemsida uppdaterad t.o.m. 2008. Alla nytillkomna uppgifter är skrivna i blå färg. Uppgifter som bör kompletteras eller granskas ytterligare är skrivna i röd färg.
Jag vill här passa på att tacka Lars Sundin som varit redaktör för Kronologin i många år, men sedan i höst meddelat att han efter denna uppdatering anser att någon ny skall ta vid och därmed lämnar uppgiften. Jag vill också rikta ett tack till Egon Sidelöv, som har bidragit med ett stort antal uppgifter till kronologin, likaså till alla andra medlemmar som sänt in uppgifter. Jag vet att Kronologin används ganska mycket och man får ofta träff på den vid sökning på Google.

En annan nyhet för vår hemsida är, att vi nu byter vår officiella webbadress till http://www.flyghistoria.org.
Vår hittillsvarande adress kommer att finnas kvar, bl.a. finns det så mycket länkar ute på olika sökmotorer och det tar lång tid att arbeta in en ny adress. Vår gamla finns också på många trycksaker som vi inte byter ut med en gång.

Några har haft synpunkter på vårt forum och jag kan bara beklaga att Kenneth Göransson och jag inte haft tid att följa upp och åtgärda det som en moderator bör göra. Efter Seve Ungermarks besök vid styrelsemötet i lördags, där han framförde en hel del kloka ord, (se även annat inlägg), beslöt styrelsen att utse två nya moderatorer, Fredric Lagerquist och Håkan Olsson. Det är möjligt att det kan bli ytterligare någon moderator med tiden. För att höja kvaliteten på forumet ansåg styrelsen att moderatorerna skall arbeta efter vissa riktlinjer. Vi kommer därför att bevaka, att rubrik överensstämmer något så när med innehåll i tråden och vid behov justera rubriken. Vid tråddrift, dvs. när tråden spårar ur och handlar om nytt ämne, så kommer vi att dela tråden och sätta en ny rubrik på den nya delen. Om en tråd börja handla om annat än flyg, så kan det hända att vi låser tråden. Ovidkommande uppgifter kan också komma att raderas. Vissa grova felstavningar kommer vi att rätta, men vi kommer inte att agera som några språkpoliser. Om det förekommer personliga påhopp, vilket vi som väl är inte haft på länge, så kommer vi att slå till hårt. När det, vid några få tillfällen förekommit, så har vederbörande blivit avstängd och avstängning från forumet blir det även i fortsättningen.

Önskemål om uppdelning i fler kategorier har framförts här på forumet. Om detta vill jag återkomma så småningom. Vi har ännu inte så många inlägg att det känns angeläget, och när vi skapar upp nya kategorier, så måste de vara väl valda. Någon har föreslagit militär- respektive civil flyghistoria, men dessa ämnen går ihop ganska ofta och känns därför tveksam. Hur många flygvapenpiloter har inte gått över till civil tjänst? Dessutom skulle säkert många forumbesökare då hoppa över att läsa i den en eller andra kategorin med sannolik följd att det blir färre svar, så låt vårt forum bli lite större innan vi gör något åt den saken. Färre lästa inlägg och skrivna svar har i varje fall blivit resultat när några andra forum infört ett antal nya kategorier.

Slutligen vill jag efterlysa någon som vill ta vid som ansvarig redaktör för Kronologin efter Lars Sundin. Det gäller att bevaka tidningsnotiser och andra nyheter samt övrigt som händer inom flyg och skriva små korta notiser om sådant som kan bli flyghistoria och som intresserade kan ha anledning att söka uppgifter om i framtiden.
Uppdatering av Kronologin på SFF hemsida gör vi minst en gång om året.

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9857
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst