Sida 2 av 2

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 29 maj 2012, 17:07
av Mats Averkvist
Och igår 28 maj var det 25 år sedan Mathias Rust flög till Moskva och landade på Röda Torget.

http://no.wikipedia.org/wiki/Mathias_Rust

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 24 jan 2014, 19:30
av AndersN
Hmm hittade den här gamla tråden av en slump....

Här är jag i knät på PG Nyström
Bild

Så här såg maskinen ut strax efter att farsan flög upp den till Malå från Nyköping. Rätt så skabbig...
Bild
Har inga tidsperspektiv i huvudet, men oavsett om den var i det här skicket eller om den blivit ommålad när den flögs till sovjet så var den olivgrön. Vitmålad blev den först efter att KSAK köpt den av Norsjö-Malå FK.

Lite fler bilder på SE-GCL
http://s759.photobucket.com/user/nerdan ... t=4&page=1

Edit:
Och så här såg SE-GCL ut efter att den landats lite hårt på Norsjöns is, detta var precis innan KSAK köpte den.
Bild

/Anders

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 25 jan 2014, 22:50
av Kjellf4
Hoppar in lite på efterkälken i denna tråd.

Den MFI-9 som Clarence Glanderberg flög ägdes väl av "Vargfar" och kom tillbaka per båt i lastutrymmet (ovanpå kollast?). Vingar blev rått misshandlade vid transporten vill jag minnas. Man la lyftslingor runt vingarna invid kroppen!

Clarence Glanderberg träffade jag på segelflygtävlingar i Örebro (mellersta distriktet) och han gjorde ett något besynnerligt intryck liksom hans mor som vid ett tillfälle kom inångande på fältet med mycket hög svansföring och mycket glitter. Clarence hette då (och vid den senare balt-händelsen?) något annat enklare i efternamn som jag nu har glömt. Han annonserade senare om arbete som "sällskapsdam" med meriterna att han var mycket bra på golv, jakt, flygning och besatt stor social kompetens,

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 28 jan 2014, 12:13
av Fredric Lagerquist
AndersN skrev:Hmm hittade den här gamla tråden av en slump....

Här är jag i knät på PG Nyström
Bild

Så här såg maskinen ut strax efter att farsan flög upp den till Malå från Nyköping. Rätt så skabbig...
Bild
Har inga tidsperspektiv i huvudet, men oavsett om den var i det här skicket eller om den blivit ommålad när den flögs till sovjet så var den olivgrön. Vitmålad blev den först efter att KSAK köpt den av Norsjö-Malå FK.

Lite fler bilder på SE-GCL
http://s759.photobucket.com/user/nerdan ... t=4&page=1

Edit:
Och så här såg SE-GCL ut efter att den landats lite hårt på Norsjöns is, detta var precis innan KSAK köpte den.
Bild

/Anders


Jättekul att du kunde visa dessa bilder, Anders! Tack :-) Noterar ändrat typsnitt på registreringsbokstäverna, kan ha att göra att det förekommit en ommålning.

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 28 jan 2014, 12:43
av AndersN
Japp, den (kläddes och) målades om i NMFKs regi. Den fick då även bla nya hjul med skivbromsar och annat jag inte kommer ihåg på rak arm.

Anders

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 10 aug 2017, 16:18
av bem
Hans Spritt skrev:Det var denna Cherokee 140 (SE-FCZ) som stals från Västervik 1973, då ägdes den
av Västerviks flygklubb.

http://www.airliners.net/photo/Piper-PA ... 1481555/L/

Den såldes efter reparation till Norge som (LN-DAD) men är tillbaka på svenskt register
sen 1990 som (SE-KRH)

/HANS/


Hej,
Finns en artikel (helsida) om denna händelse idag (10 aug 2017) i Karlstads-Tidningen, om "stölden" av planet och att det landade i Lettland fastän killen hade tänkt sig till Gotland med det. Det blev ett dyrt äventyr för killen enligt artikeln, 70 tusen kr i skadestånd till dåvarande klubb som ägde planet.
Har nyss läst artikeln. Bild på planet som det ser ut idag visas och en intervju med ordförande i Brattforshedens flygklubb.
Cherokeen SE-KRH (f.d. SE-FCZ) ägs idag av Brattforshedens flygklubb.

Man kan tyvärr inte läsa mer än några rader från artikeln på tidningens hemsida, men i papperstidningen finns allt.
http://kt.se/nyheter/2017/flog-under-so ... v-misstag/


/Bo