Moderator: Sven-Erik Jönsson
Sven-Erik Jönsson skrev:Hur gick det sedan, dvs arbetet att få tillbaka flygplanen och fick de flygas därifrån?
Sven-Erik Jönsson skrev:Var det inte någon som också försökte eller kanske också lyckades hämta någon från en is/snöbelagd sjö i Sovjet inte långt från finska gränsen? Kan ha varit slutet 60-talet eller under 1970-talet. Mer om den händelsen? Var det också en svensk pilot den gången?
/Sven-Erik
Fredric Lagerquist skrev: Med en Super Cub på skidor skulle fru Agapov + barn hämtas. Men de hade väl redan lämnat platsen är han landande. Tidpunkt tror jag var ibörjan av 1978.
Jo, det stämmer att det var samme pilot som gjorde detta som tidigare var involverad i försöken att få ut Paulina Porizkova ur Tjeckoslovakien med en Cherokee.
Hans Spritt skrev:Det var denna Cherokee 140 (SE-FCZ) som stals från Västervik 1973, då ägdes den
av Västerviks flygklubb.
http://www.airliners.net/photo/Piper-PA ... 1481555/L/
Den såldes efter reparation till Norge som (LN-DAD) men är tillbaka på svenskt register
sen 1990 som (SE-KRH)
/HANS/
Fredric Lagerquist skrev:Men vad hände med han som hette Christer? Och vad hände med Clarence Glanderberg?
Håkan Olsson skrev:[
Min skoltyska är en smula rostig men så vitt jag kan förstå så kom han tillbaka med reguljärflyg efter en kortare tid i det forna Sovjetunionen.
Fredric Lagerquist skrev: Olle Ringstrand landade på Rügen med en Tipsy Nipper. Finns det fler exempel?
Fredric Lagerquist skrev:Sven-Erik Jönsson skrev:Var det inte någon som också försökte eller kanske också lyckades hämta någon från en is/snöbelagd sjö i Sovjet inte långt från finska gränsen? Kan ha varit slutet 60-talet eller under 1970-talet. Mer om den händelsen? Var det också en svensk pilot den gången?
/Sven-Erik
Med en Super Cub på skidor skulle fru Agapov + barn hämtas. Men de hade väl redan lämnat platsen är han landande. Tidpunkt tror jag var ibörjan av 1978.
Jo, det stämmer att det var samme pilot som gjorde detta som tidigare var involverad i försöken att få ut Paulina Porizkova ur Tjeckoslovakien med en Cherokee.
Zimme skrev: Super Cuben hade reg nr SE-GCL. och tillhörde malå-Norsjö flygklubb, P-G Nyström var som tidigare nämnts med (han visste dock inget om de verkliga avsikterna) De greps och när de väl fick tillstånd att flyga hem var snön borta så man fick montera hjul innan man kunde lyfta. min farbror var iväg och hämtade hem maskinen.
Fredric Lagerquist skrev:Drar mig till minnes den PA-28 som flögs (stals) från Västervik och hamnade i Baltikum.
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst