Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
av Göran Hansson » 23 mar 2009, 15:03
Hej Fredric
Då SAS aldrig flugit med SE-DIG så är det SE-DIC som gäller,
och i detta fall så är det en probe som sitter precis vid registreringen
som gör att det ser ut som "DIG".
Ha det gott
Göran
A real Engine is round
-
Göran Hansson
-
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47
av Lars Sundin » 23 mar 2009, 15:06
Du hann före Göran! Jag kikade på andra SAS MD-87 och såg en "mörk fläck" som jag gissade var någon detalj på skrovet. Sitter under 6:e fönstret efter bakre nödutgången (om jag räknat rätt). Sedan är ju registreringen inte målad precis på samma ställe på alla plan.
http://jetphotos.net/census/listing.php?model=MD-87 rekommenderas om man inte har annat att göra...
Lasse, avdelning "seriösa tidsfördriv"
Senast redigerad av
Lars Sundin 23 mar 2009, 15:19, redigerad totalt 1 gång.
-
Lars Sundin
-
- Inlägg: 2904
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
av Mauleflyer » 24 mar 2009, 03:27
Hej !
För info.
Anledningen till skillnaden i utseende på reg vänster och höger sida är att Exterior Emergency lights är placerade där.
Detta är den externa nödbelysningen och består av en lampa på vardera sidan av flygkroppen.
På den ena sidan får lamp linsen för denna belysning C att se ut som G.
Mvh,
Calle.
-
Mauleflyer
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 23 mar 2009, 22:19
av Lars Sundin » 24 mar 2009, 04:08
Kan bara inte låta bli att tänka på en "detalj" i Terry Gilliams film
Brazil.
En Messerschmitt skymtar som synes i filmen.
Se
http://sv.wikipedia.org/wiki/Brazil_(film) för "detaljen". Om flugskitens betydelse så att säga.
Lasse S, som minns namnet Tuttle
-
Lars Sundin
-
- Inlägg: 2904
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst