Reservvägbas Ytterhogdal - finns sådan?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Reservvägbas Ytterhogdal - finns sådan?

Inläggav Emil Lindberg » 20 mar 2009, 09:29

Reservvägbas Ytterhogdal? Hjälp från personer med lokalkännedom önskas

Enligt några inlägg på Fortforum finns det en sträcka på E 45 nordost om Ytterhogdal i Härjedalen som skulle kunna vara en påbörjad/avbruten utbyggnad av en reservvägbas. Denna ev. reservvägbas nämns inte i någon av FortV-rapporterna eller i boken "Svenska flygbaser".

Reservvägbas(?) Ytterhogdal(?)

Vägen (E 45) ser ju ut att "plötsligt" bli bredare här.

Har vi någon här på forumet eller i SFF som har lokalkännedom om Ytterhogdal? Som skulle kunna bege sig nämnd sträcka och undersöka platsen. Finns där anordningar, objekt, flygplanplatser eller liknande typiska för en reservvägbas? Eller förberedelser gjorda för sådana objekt? T.ex markarbeten gjorda för anläggning av flygplanplatser.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Reservvägbas Ytterhogdal - finns sådan?

Inläggav Lars Sundin » 20 mar 2009, 09:45

Jag brukar en eller två gånger om året åka denna väg och den ganska plötsliga ändringen av vägens bredd är påtaglig. Men jag har aldrig kommit på tanken att det skulle ha något med en "landsvägsbas" att göra. Det breda avsnittet är ändå inte särskilt brett. Därtill är terrängen runt omkring ordentlig kuperad ( se Lantmäteriets karta).

Rent försvarsgeografiskt verkar det väl också föga troligt.

Detta att använda vägar som "flygfält" var väl något som blev poppis på 50-talet när jetplanen behövde långa hårdgjorda banor. Innan dess satsade man ju snarare på stor öppen "lantbruksmark" som det finns/fanns ganska gott om.

Lars S, litet fritt spånande
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Reservvägbas Ytterhogdal - finns sådan?

Inläggav Emil Lindberg » 20 mar 2009, 10:02

Lars Sundin skrev:Det breda avsnittet är ändå inte särskilt brett.


12 m räcker för en reservvägbas. Kan den vara det tro? Jämför med en vanlig länsväg som brukar vara 5-6 m bred.


Därtill är terrängen runt omkring ordentlig kuperad ( se Lantmäteriets karta).


Vilken karta är detta? Har inte nyttjat Lantmäteriets kartor tidigare. Krävs inloggning eller nerladdning?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Reservvägbas Ytterhogdal - finns sådan?

Inläggav Lars Sundin » 20 mar 2009, 10:16

Hej Emil!

Jag brukar gå in på Lantmäteriets "Kartsök" på http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.htmloch så klicka mig fram.

Min kunskap om trakten baseras bara på genomfärd med bil, men jag erinrar mig terrängpartier med stora flyttblock och det är väl det som uttrycks med kartans "stenskravelsymboler" vid norra delen av den misstänkta banan.

Lars S som såsom f d amatörorienteringslöpare har sin syn på landskapets struktur
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Reservvägbas Ytterhogdal - finns sådan?

Inläggav Emil Lindberg » 20 mar 2009, 12:43

Tyvärr gillar inte min brandvägg det tillbehör som tydligen måste köras för att kunna visa/söka kartor på Lantmäteriets hemsida.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Reservvägbas Ytterhogdal - finns sådan?

Inläggav Lars Sundin » 20 mar 2009, 13:24

Det kanske inte är så mycket att gå miste om, Lantmäteriets kartor. Det uppenbarar sig översiktskartor, vägkartor och terrängkartor beroende hur man zoomar.

Man ser inte vägbredder, men namn på platser och "terrängformationer" kan ju vara kul, typ "Saras fors". Samt nivåkurvor (mer än hos Eniro skulle jag tro). Det är ju dom som är jobbiga....

Bild

Vad jag kan erinra mig så upplevs inte den breda vägen som särskilt bred, utan det står höga träd nära vägen. Terrägen är "i snitt" rätt flack; vägen följer ett stilla flytande vattendrag och jag brukar varje gång försöka att från bilfönstret klura ut åt vilket håll vattnet flyter. Så finns litet mer dramatiska passager, höjdmässigt. För övrigt är här en trakt där läns-och landskapsgränser inte följs åt, och såsom född i Gävle känns det ju litet extra att Gävleborgs län når ända hit.

Men sådant är ju överkurs och sådant gillas ju inte här av alla, enligt vad jag såg i något inlägg ;-)

Lars S, som varje gång har svårt att komma ihåg vad som är Överhogdal och vad som är Ytterhogdal
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Reservvägbas Ytterhogdal - finns sådan?

Inläggav curtll » 20 mar 2009, 16:32

Jag antar att Din brandvägg inte gillar JAVA-script, vilket erfordras i det här fallet verkar det som.
Curt
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel

Re: Reservvägbas Ytterhogdal - finns sådan?

Inläggav Bengt Ekbladh » 20 mar 2009, 21:42

Till LS
Över-Hogdal ligger norr om Ytter-Hogdal.

Hej!
Åkte sträckan till Överhogdal ett antal ggr. säg ca sent 70-tal o in i 80-talet
(hade en brud som var där ibland med sin morfar.)

Nåväl hon och ev.! senare brudar var ofta irriterade varför jag så ofta ville stanna ”o kolla ev. baser eller ”hur radarn såg ut!.
Även om nämnda sträcka ligger norr om Överhogdal åktes denna sträcka ibland.
Har inget minne av ”vägbaskänsla” då och där.

Eventuell utbyggnad var senare?

Sen kan man ju tyvärr glömma vissa detaljer
Vad säger ni?

Bengt

PS bruden ifråga tog senare namnet Thelme , Öst anknytan.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron