En fjärde kortbana vid Jokkmokks-basen?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

En fjärde kortbana vid Jokkmokks-basen?

Inläggav Emil Lindberg » 20 mar 2009, 09:16

En fjärde kortbana vid Jokkmokks-basen? Hjälp från folk med lokalkännedom önskas!

Startar en helt egen tråd för detta ämne.

På Fortforum har jag gjort ett inlägg nästan identiskt med det nedan. Men eftersom Fortforum kräver inloggning kopierar jag hela inlägget hit.

-----

Jag har funnit något som gör mig konfunderad.

Enligt sida 24 i FortV-rapporten ”Svenska militära flygbaser” hade Jokkmokk-basen två kortbanor.

Men tittar man på sida 162 och 165 i boken ”Svenska flygbaser” hade den tre.

Om man sedan ”sveper” över basen med hjälp av Hitta.se kan man, utöver dessa tre kortbanor, finna detta: Två flygplanplatser invid väg 97, med utformning typisk för kortbanor och reservvägbaser. Dessa flygplanplatser ligger mer än 5 km från närmaste kortbana! Normalt avstånd är ca 400 m. Både nordväst och sydost om dessa flygplanplatser finns på väg 97 raksträckor som, när man tittar på Hitta.se, skulle vara möjliga kortbanor, smalbanor eller reservvägbaser.

4:e kortbana Jokkmokks-basen?
Välj ”Satellit” för flygvy. Zooma ut till nivå 6 så ser ni var i förhållande till resten av basen som dessa flygplanplatser ligger.

Är detta en fjärde kortbana? Eller avbrutna arbeten för en sådan? Eller ett väl utbyggt reservstartstråk? Sträckan eller flygplanplatserna finns ju inte markerad på kartbilderna i ”Svenska flygbaser”.


Bor du i närheten av Jokkmokk, och har lust att hjälpa mig genom ett undersökande platsbesök?
Eller känner du någon som ev. skulle kunna tänka sig att hjälpa mig?
Sänd mig gärna då ett mail. Min mail-adress är: lindberg_emil@spray.se
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: En fjärde kortbana vid Jokkmokks-basen?

Inläggav Hans E Fredbäck » 24 mar 2009, 00:11

BBr
Svar skickat i sep mail.
///HEF
FBH-gruppen
Användarvisningsbild
Hans E Fredbäck
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst